Avliva ej avvant föl?

amkm

Trådstartare
Hur gör man då bäst för stoet?
Hade tänkt att använda bult/slaktmask eftersom personen som gör detta är på sätt å vis bekant med mina hästar och då känns det som om vi kan träna innan på ett moment så det blir 0 stress över det hela.
Ja, förutom ett moment då. Stoet, hur gör man med stoet?

Eller är det alltid avlivning med spruta som gäller när man avlivar föl? :crazy::( (Vilket då gör att det är ett måste att köra till destruering. Har funderat på att få kroppen körd till ett zoo.)

Sv: Avliva ej avvant föl?

Har inge bra råd att ge då jag tack och lov inte behövt avliva något föl. Men vad är det som hänt som gör att ni måste avliva fölet? Usch kan inte vara det lättaste! Men måste fölet avlivas nu? Det går inte att vänta tills det är avvant?

Jag har inte heller, tack och lov, varit tvungen att ta bort ett föl, men har däremot bekanta som varit i den sitsen. Om det inte har ändrats är det spruta som gäller när de är små, fast det beror kanske på hur små de är. I min bekantas fall var fölet så litet som ett par månader bara. Låt fölet ligga kvar i boxen tills stoet har förstått att det är borta. Stona brukar själv säga till när de vill gå ut till kompisarna, då har de sagt hejdå färdigt och fölet är snart glömt... Vad gäller juvret och mjölken finns det säkert de som är bättre på sånt än mig som kan svara på hur man ska göra.

Hoppas allt går bra trots tragiken :(

Fölet är halt ( och hälta indikerar ju på att det gör ont) och det visade sig vara en led som är missbildad.
Och tyvärr är det väl så, att om den ändå skall avlivas, varför vänta 3 månader till? Det är jobbigt nog som det är. :(

lewellyn>
Vad gäller att få stoet i sin, så har jag full koll på den biten.

Jag kan inte hitta nånstans att man ej får bulta föl? (man använder ju bult/slaktmask på får, lamm och gris vilka kan i storlek vara mindre än ett föl) Eller väljer man bort det för att stoet skall kunna vara med?
För min del innebär det isåfall att stoflocken tas in och alla är sällskap med mamman för annars kommer hon ändå inte vilja vara inne med enbart sitt föl.

Senast ändrad:

Bulta, avbloda och låt stoet se över den döda kroppen ute? Det sista momentet är kanske i o f s onödigt. Det är nog rätt individuellt från sto till annat hur de tar separationen i såna här fall.

Vi hade en grannko vars kalv hängde sig i staketet tidigt i somras. Kon stod med den kalla kalven säkert 6 timmar, och gick ändå och kallade i mer än en vecka efteråt. Nu är en häst en häst och en ko en ko, men jag tror att det finns de som oavsett hur det går till, kallar sin döda avkomma länge.

Ja det är ju det egentligen jag funderar över. Är det nödvändigt att man låter stoet se och vara med det döda fölet?

Många avvänjer ju sina föl tvärt (jag också) och stona går i sin på några dagar, dock brukar jag ju inte göra det förräns yngsta fölet är i rätt ålder så att alla avvänjs samtidigt.
Stona brukar då normalt inte säga nått förräns de är stinna i juvret men låter man de vara i fred så mjuknar juvret på 1-2 dygn för att inom en vecka vara mer eller mindre oberörda.
Skillnaden nu är ju att stoet blir av med sitt föl medans alla andra har fölen kvar och kommer det därför vara ett större orosmoment över det hela?

Sto och föl är i vanliga fall rätt oberoende av varandra. Fölet är ej speciellt följsam ens på nya platser och stoet är inte den som hetsar upp sig och pratar med sin fölunge när han går iväg på egna äventyr.
Får hon då dessutom mat så ser hon ut att glömma bort att hålla reda på sin knodd. Både veterinär, transportör och goda vänner säger att han är en utav de mest självständiga föl de sett.

Vill börja med att beklaga, tråkigt när en liten krabat är dålig.

Jag har varit med om att akut avlivat ett föl, då detta hade brutit benet och gick inte att rädda.
Då tog vi ut nödslakt, och han använde bult. Vi hade möjlighet att promenera ut från stallet, med båda, och stannade fölet på lämplig plats. Stoet togs in i box där hon fick lite lugnade, hon var inte med att se sitt föl. Allt gick lugnt och stilla.

Hoppas att du kommer fram till en lösning som passar er.

Jag har under åren fått två föl avlivade, bägge med spruta (tror jag för de ena avlivades på djursjukhuset) men det har berott på vad veterinären haft för utrustning. Här där jag bor har jag märkt att distriktarna tycks ha beslutat sig för att använda en metod och kör då den strikt. Vilket innebär att om jouren är en som använder bult är det bult som gäller och tvärt om.

Vad jag har märkt i bägge mina fall så är avlivningen det minsta man behöver vara orolig för. Det är stoet som blir kvar som man får jobba lite med. Det må mycket väl vara självständiga föl o s v men när väl kommer bort då är det inte säkert att stoet är så ointresserat som man trott. Det klart bästa är om hon får vara med och sedan verkligen får tid på sig att inse att fölet inte kommer att röra sig mer. Detta tar ju olika tid för olika ston, så även om jag "bara" har fått avlivat två föl så har jag haft ett som dog efter tre dygn och som föddes dött. Hur lång tid det tagit för stoet att inse det har varit allt från 20 minuter till tre dagar.

kl

Föl har vi aldrig bultat.
Utan dom har avlivats när dom stått brevid mamma i boxen.
Tyst och stilla.

Sedan har vi lämnat båda kvar där i lugn och ro.

Mamman behöver få tid på sig att förstå att ungen är borta vilket kan vara lite individuellt beroende på sto.
Mamman har sedan släppts ut kanske en gång till kvällen för att sedan få gå in till sin unge och inse faktum.
Dagen efter har vi lyft bort ungen och stoet har mer eller mindre lugnat ner sig.

Beklagar :(

AM

Annars kan du donera fölets kropp till SVA för forskningssyfte, t.ex. spolmask!

Life, Masse och Nafayette> Tack för svar, bra att få veta hur andra har gjort.

Madick> hur gör man då? Dvs vem kontaktar man då? Och vill de att man avlivar på plats eller kör man dit kroppen?

Har tagit bort föl med både bul och spruta.
Ett föl som föddes med missbildningar i sina ben (kunde inte röra benen, än mindre stå) och avlivades en vecka gammal. Det gjordes i boxen med spruta, därefter lät vi kroppen ligga kvar en dag innan vi tog bort den. Mamman hade täckt över den med halm och tittade inte ens åt kroppen så då kändes det som det blivit ganska naturligt för henne. Hon var de närmaste dagarna lugn inomhus men lite orolig i hagen. Hon gick i sin rät for trots att hon var nyfölad och hade rejäl mjölkproduktion igång.
Bultade även ett föl inne i stallet en gång, i spolspiltan. Mamman stod i en box och såg inte själva avlivningen men fick sen gå fram till kroppen. Hon var betydligt mer skärrad, och verkade inte alls förstå. Hon var rejält orolig i några dagar.

Life, Masse och Nafayette> Tack för svar, bra att få veta hur andra har gjort.

Madick> hur gör man då? Dvs vem kontaktar man då? Och vill de att man avlivar på plats eller kör man dit kroppen?

Jag ska kolla närmare om det räcker att jag kan svara i morgon.

Beklagar verkligen :(

Vi fick avliva ett föl 2002 efter att den 2 dagar efter födsel visade tecken på missbildning i mag och tarmsystemet. Vi sprutade fölet i boxen bredvid mamman, lät fölet ligga kvar tills djurambulansen kom och hämtade honom. Stot reagerade inte speciellt när de tog honom och var sig själv dagarna efter..

Usch vad tråkigt :cry:

Har varit med om ett föl som bröt benet, den avlivades med spruta i boxen hos mamman. Veterinären sa att det allra bästa är att lämna fölet tillsammans med stoet för tillslut förstår hon att den är död och kommer inte leta den. När vi kom morgonen därpå hade hon grävt över fölet med spån och hö, vi tog ut henne i hagen och hon betade som vanligt och händelsen verkade vara glömd.

Liknande trådar

Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 171
Senast: Malacki
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Mia_R
·
D
Hästmänniskan Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv. Var tvungen...
Svar
9
· Visningar
1 396
Senast: Fanny_Spjut88
·
K
Hästmänniskan :confused: gör en lång historia lite kort, ursäkta om den blir lite rörig, har lite brottom iväg också :smirk: Hoppas ja lägger trpden...
2
Svar
24
· Visningar
2 035
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka