Avliva alla eller behålla en eller två?

gul_zebra

Trådstartare
Har skrivit på råttforumet men jag provar här också för att få lite fler åsikter.

För att fatta det hela kort har Delma och Sickan tagit sig in till killarna idag. Jag är helt 100 på att Delma har blivit parad iom att hon fått en vaxpropp, Sickan däremot är utan vaxpropp - dock har hon löpt inatt och varit hos killarna idag så hon kan mycket väl ha blivit påsatt hon också.

Det största problemet jag har är deras ålder. De är inte ens 3 månader gamla... Och nej, jag vill inte att bebisar ska behöva uppfostra en hög egna bebisar :crazy:

Frågan är då hur många som ska avlivas. Antingen avlivas alla, men då är det risk för mjölkstockning, eller så får en eller två bebisar leva. Om någon får leva får de ha varsin "tant" hos sig också som kan agera barnvakt.

Hur hade ni gjort?

Sv: Avliva alla eller behålla en eller två?

jag hade spart två, 1 är nog för lite för att förhindra mjölkstockning... (????)

Köp p-piller åt brudarna! :D

Jag hade behållit 2 av dem. Och eftersom du har både hanar och honor så kan du ju alltid behålla dem:) :angel:

Fast samtidigt är ju mina pluttar inte ens 3 månader än :crazy: Iofs skulle nog Sonic vara en görbra hjälpreda men iaf...

Haha jo, får göra det :D

R8n: Njae, behålls nån hane får han säljas isf :p Mina grabbar accepterar inte andra hanar. Har iofs inte provat med någon bebis men iaf... Hanflocken ska avvecklas är det tänkt...

Eftersom råttor i det fria klarar sig bra, så är jag övertygad om att det inte blir några problem för dina råttor. De vet ju vad det handlar om rent instinktivt.

De klarar det ja, men hur bra mår de av det?

Hur som helst ska de inte behöva uppfostra en hel kull... Fast iofs, en typ 2½ månader gammal hona på runt 100-120 gram, det kan väl inte bli så många ungar där? Det går ju inte plats liksom :crazy:

Jag skulle gissa att den får 6-7 st ungefär. Det har våra fått när de fått ungar tidigt. De har mått bra och inte tagit skada. Sen om det är "bra" eller ej är ju en annan sak, men de som råkat få tidigt har inte mått dåligt.

Ok.

Fast avlivas de inte så ska man ju ha plats att ha så många också om man inte blir av med de. Och tja, plats är en bristvara just nu... Bra gener lär de inte ha heller, båda hanarna är småväxta zooråttor med dåligt temperament. Inte så de är elaka men de går inte ihop med andra hanar än varandra. Fast jag har iofs aldrig provat med någon bebis men iaf...

Iofs kan man ju skriva stooort i annonsen att ungarna är dumbobärare sen men antalet oseriöst folk lär väl bli lite för många då antar jag :angel:

Jag skulle ha tagit bort ungarna. Som du skriver så är honan en bebis själv och generna var ju inte heller bra. Om du tar ungarna innan de ha börjat dia, så minimeras risken för mjölkstockning.

Fast jag kommer antagligen inte kunna ta bort de innan de börjar dia. Jag måste ordna med någon som kan avliva först, och när det väl är ordnat måste man ju bestämma tid och plats och sånt, vilket inte lär gå på några minuter efter födseln :crazy:

hej gul_zebran*vinkar från råttforumet* väger de bara 120 gr :O mina är uppe i 190 *tittar på dem och inser att bantning kanske är ett alternativ*

jag tror inte risken för mjölkstockning är spec. stor på råtta, de brukar klara sånt här kanon... Jag skulle avliva alla pinkisarna så fort jag hörde dem pipa, eller para en älde hona och lägga dem hos henne...(maaaaaassa bebisar :crazy: ). Skulle inte låta så unga honor sköta uppfödandet av knoddar, om inte annat hämmar det ju mammornas tillväxt...

Ingen aning, har inte vägt de på ett tag men något sånt skulle jag tippa på. Ska väga de senare idag...

Mjo, para en äldre är inte aktuellt iaf. Skulle falla på Sonic isf som är typ 6-7 månader nu men hon är zooråtta och jag vill inte dra fram fler råttor med dåliga gener om man säger så.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 367
Senast: jerseyko
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama