Avlastar ena frambenet??

T

Tooveee

Brukar pyssla om ett varmblod ibland och han har blivit opererad nåt ben fram och höger bak när han var liten(nu har han fyllt 5år) och han är aldrig startad, men håller på att tränas igång nu. Problemet är bara att han ofta "lutar sig fram" och böjer fram vänster knä och som "lyfter" upp hoven litegrann. Det ser ibland ut som om skon är konstigt satt och att han inte som får ner hoven i marken. (Hoppas nån förstår min konstiga förklaring! :p) Nån som vet varför han gör så? Han gör så ibland och det ser jättekonstigt ut. Har en bild på det men vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder. Är det nån som tror sig veta varför han gör så? :crazy:

Sen nu när jag var och borstade han igår hade han blivit rakad på alla knän/kotor utom vänster bak :confused: Ägarn var tyvärr inte där just då så att jag kunde fråga honom men ska göra det nästa gång jag ser han. Det såg ut som små "stickhål" efter sprutor, men varför spruta alla ben utom vänster bak? :confused:
Vill dock tillägga att han haft svullnader båda fram. :idea:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Avlastar ena frambenet??

Av rakningen att dömma är hästen behandlad. Kanske sprutad med tuppkam.
För bästa råd är nog att tala med ägaren.

Joo det stämmer nog att han blivit behandlad, men jag tänkte mer om ni visste vad han skulle behandlas med om han blivit opererad. :)

:bow::bow:

Hur menar du? Om han har blivit behandlad nu så är det troligtvis ngt tuppkamspreparat, att han är op när han var liten kan ha varit lösa benbitar eller att han växte ojämnt och då behandlar man inte med ngt speciellt nu bara för det.

Jag menar vad man skulle gett han sprutor med! :laugh:

Vad är tuppkamspreparat?

Det är nog lättast att ringa och fråga ägaren, den har ju all information om hästen.

Det är medicinsorten man behandlar med, en sorts ledvätska kan man säga som smörjer leden.

Åhh, ringde ägarn idag och fick reda på att han blivit halt för en vecka sedan och måste vila en månad. :(
Ägaren hade kört fort med han förra fredagen och på måndagen när han skulle köra lunk var han jättehalt höger bak, samma ben som han opererats på..
Tyvärr kunde inte vet kolla korsbandet där han blivit opererad men dom gav han sprutor och ja..
Nu blev jag riktigt ledsen för jag vill verkligen inte att det ska vara något kroniskt men det finns ju inga garantier.. Det kändes bara så synd att det blev såhär eftersom att han är av toppstam, har en toppenbra ägare och hade alla chanser i världen att bli en bra travhäst. Men oddsen för en häst som är halt gång på gång samt blivit opererad två gånger är nog inte så bra..

Man får helt enkelt hoppas på det bästa. :grin:
Dock är han inte halt som det ser ut nu men han blir ju lätt det så då är det ju bäst att låta han vila som det är sagt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka