Avlasta kotorna, men hur?

mirage

Trådstartare
Ska till hovslagaren med min pålle i em och tänkte kolla om ni har lite förslag på hur man kan göra för att avlasta kotorna.

Historik:

Besiktning inför köp på klinik i slutet på juli. Visar ca 1 grad på båda kotorna fram. Lite lite ofräsch vid longering (sådär så att man precis ser att det är nåt som stör). Jag chansade och tog hem honom ändå. Hästen såg ut som en räka i fötterna (låååååånga tår och dessutom plattfot) så vi åkte till hovslagaren så fort som möjligt. Promenad två v. och sedan ny besiktning. Fin på longeringen nu (på normalstor volt, ingen skillnad mjukt/hårt underlag). Fortfarande 1 grad på böjprov båda fram.

Eftersom hästen är helt ohalt i "normaldrift" fick jag rådet att sätta igång och rida så som jag vill använda honom och sedan kolla igen efter två månader. Nu börjar vi närma oss två månaders-strecket och det märks inget på hästen, varken vid longering eller ridning. Det enda jag ser är att han är lite gallig vid kotorna.

Har funderingar på att lägga på en kilsula för att avlasta kotorna lite mer (hovis kan inte göra underverk på en skoning eftersom hästen är så plattfotad så det blir svårt att korta tån utan att ta för mycket), vad tror ni om det? Andra knep man kan använda för att en långtåad plattfot inte ska överanstränga kotorna? Röntgad Okt-08 ua och gick då även igenom en besiktning ua.

Sv: Avlasta kotorna, men hur?

Jag skulle inte ändra på vinklar genom att sätta på en kilsula, det kan bli mycket värre av det.

Ringskor rekomenderas ofta vid kotledsinflammation.

Sv: Avlasta kotorna, men hur?

Ok, tack. Jag får diskutera lite med hovis och se vad han säger, kanske kan han ta lite mer på tårna nu än förra gången. Det viktigaste är ju att det blir en normal vinkel i kotan så att den får slappna av sas. Ska kolla vad han säger om ringskor, dock är det ju inte konstaterat att hästen har kotledsinflammation.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 186
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar