Avlar vi på försvagningar ?

Rie

Trådstartare
Jag tycker att man läser ganska ofta numera om hingstar som fått pungbråck. Kan inte påminna mig om att jag läst det "gammalt tillbaka". Eller tystades det ner då?
Eller är det så att dagens hingstar är mer disponerade att få detta?
Varför då i så fall?

Sv: Avlar vi på försvagningar ?

Det har funnits en hel del innan också. Eftersom det finns en ärftlig faktor och vissa av dessa hingstar har gått mycket i avel som tex Rubinstein och Landadel så kommer problemet att finnas kvar. Sverige är väl en av de få länder som tar hingstar ur avel som fått pungbråck.

Är väl faktiskt inte vetenskapligt bevisat att pungbråck är ärftligt.Det som säkert också har stor betydelse är att dagens hingstar utsätts för mycket större påfrestningar som kan orsaka bråck.De har fler ston vilket gör att de måste hoppa bock mycket -att jämföra med gårdagens hingstar som betäckte ett fåtal ston naturligt.De flesta hingstar idag används också på tävlingsbanan både i hoppning och dressyr vilket också kan orsaka bråck.Gårdagens hingstar gjorde sitt bruksprov sen var det klart och de kunde ägna resten av sitt liv till att betäcka(med några få undantag).

De flesta hingstar tappas 3 gånger i veckan när de står på semin.
"Förr" betäckte många hingstar naturligt, och flera gånger per dag.

Så det är knappast anledningen.

*KL*

Förekommer det också inom andra raser (ponny?) eller är det mest halvblod som får det?

De flesta hingstar tappas 3 gånger i veckan när de står på semin.
"Förr" betäckte många hingstar naturligt, och flera gånger per dag.

Så det är knappast anledningen.

Mmm det kanske gäller för hingstar i Sverige som inte har så många ston men i tex Tyskland tappar man varje dag hela säsongen.Men jag tror ffa att det är ansträngningen när hingstarna hoppas eller samlas mycket i dressyr som är anledningen.Se på alla karlar som rider eller idrottar på annat sätt-de är klart överrepresenterade när det gäller bråck.Fast det kallas "jumskskada".Är väl det som drabbat Roffe så han inte kunnat tävla på sistone.

Inom New forest har det hänt några gånger att äldre hingstar kastrerats pga pungbråk .
Bleekie ,Parant och Silverlea Top Hat som jag kommer på just nu

Senast ändrad:

Inom New forest har det hänt några gånger att äldre hingstar kastrerats pga pungbråk .
Bleekie ,Parant och Silverlea Top Hat som jag kommer på just nu

Även Xanadu RNF 87 dog pga pungbråck. Och om jag inte minns fel så har Valentin Bello Sun opererats mot pungbråck.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 598
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka