Avläggare...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare charooqi
  • Startdatum Startdatum
Hur många märker skillnaden? :D :confused:

Knäckt, menar du då både fysiskt och psykiskt?

För jag anser att det ena alltid följer det andra, Yin & Yang...

Kan ju räkna upp några avelshingstar som har fått just denna diagnosen och därför slutat tävla innan karriären borde varit över.. :)

En BRA häst knäcker man inte psyket på så lätt...där ligger en av anledningarna varför dom BLIR bra...när en sån häst lägger av VET man att nåt är galet, många tror ju på infektion i början, men det brukar visa sig att det är överträning....stona får det ALDRIG...varför vet jag inte....

nu börjar det åska här så jag lägger ner... :eek:

En bra häst knäcker du väl inte så lätt fysiskt heller...? Men jag resonerar som så att alla hästar är relativt bra,(utom dom som är dårliga redan från början) före vi börjar bryta ner dom genom uppbyggande träning.
Att vi sedan har lättare att finna problem hos vissa, gör ju att vi lättare kan hjälpa dom att hela tiden att må bra.
Och vissa har ju stakare immunförsvar än andra och tål mer stress, vissa svagare njure tål inte sträng kyla, vissa problem med halsen, tål inte fukt osv. - Ja du vet... :D

Alla hästar är inte bra tävlingshästar..långt ifrån..de flesta har problem medskickat...är det inte fyskiken så är det psyket..Det var nån som sa en gång...en bra häst har riktiga fötter och äter som en häst :rofl: och det ligger nåt i det...en häst som slutar äta pga "press" blir inte långvarig, en häst som inte äter ganska nära efter start har inte de fördelar hästen som mumsar i sig vart han än är...för att "läka" och återhämta sig måste dom få i sig det dom behöver....fort.

Hästar som inte har talang eller kapacitet pallar inte pressen och det är en av anledningarna som jag inte vill hålla på med såna...jag tycker synd om dom att ställa krav dom inte klarar av..jag mår riktigt dåligt av det faktiskt.

Varför ston inte blir övertränade vet jag inte...kanske nåt att ta tag i :D

Har hört att en travhäst inte bör vara för smart, ej heller för känslig -jag har en av varje, tyvärr.
Det är svårt när dom äter eller dricker dårligt, tycker jag.

Var har du hört att en travhäst inte ska vara smart? :confused: Dom riktiga stjärnorna är ofta kloka också. Kan det vara så att dom tycker det är roligt att tävla? :idea:

Har hört att en travhäst inte bör vara för smart, ej heller för känslig -jag har en av varje, tyvärr.
smarta och känsliga kräver mer av sin tränare, ryttare eller skötare. det kanske är därför du har problem med dina. :)

Finns ju en väldans massa topp hästar som har fysiska problem i och med skador..
Ja, visst finns det tashankar i alla kategorier, men ifall du ser ren procentuellt så är det väl kanske FÄRRE topphästar som går ovakortat till slakt? Topphästar försöker man lappa ihop och få tillbaka på banan.

Förolämpar du mig? :confused:

Jag har inga problem med mina hästar. Vad har du fått det ifrån?
Jag sa att jag hade en som var känslig och en som är smart.
Men jag har inte själv satt den stämpeln på hästarna, utan det har hovslagaren gjort. En hästkarl som vet vad han pratar om. Och det behöver inte vara negativt i sig. Det är smarta, begåvade hästar. Hästar som får vara hästar och som mår oerhört bra. Hästar som får lov att visa sin personlighet.

Är dom för smarta så vet dom att det finns bättre saker att göra än att springa som en dåre runt en bana...

Är dom för känsliga, precis som Martha sagt, så finns det vissa som inte äter som dom ska och då orkar dom inte springa.
Sånna faktorer kan inte styras till 100% av tränare eller skötare. Men det känner du kanske inte till?

Jag trodde Rikkan var intresserad av trav och därmed tyckte trav var kul, men jag måste fattat fel.......brukar man inte så fint säga att man projicerar sina känslor på hästarna :confused:
Tycker man trav är pest själv smittar det nog av sig på hästen.

De flesta hästar brukar snarare deppa ihop,när de inte får jobba. När folk får "hanteringsproblem" med sina hästar brukar det ju ofta ha med tristress att göra inte aktivitet.

Rikkan var nog mest arg för "förolämpningen" (kan jag förstå) och menade nog inte riktigt det hon skrev om travet.

Svar till (hur 17 får ni dom där fina rutorna!!!! :confused:): "Har hört att en travhäst inte bör vara för smart, ej heller för känslig"

Jag har en som är både och... och ja, jag har problem med honom... :smirk: :o

Ursäkta om jag ifrågasätter dig lite. :devil:
Jag har haft nöjet att träffa en av slu:s mest kända forskare och hon diskuterade då just överträning. Hon påstod att överträning är att det är konstant för många röda blodkroppar i blodet och att det därför blir mer "trögflytande" (i brist på bättre ord) där för blir det jobbliga för hästen att pumpa ut blod i hela kroppen. Och därför syresätts blodet sämrte och hästen får ett högre laktatvärde tidigare i loppen och därför benäms polycytemi hästar som avläggare.

Jasså, och det kan du säga utan att veta att det inte är min egen åsikt, utan en annan persons uttalande? :confused:

Det kommer ifrån en person som kört och hållit på med trav i snart 45 år och träffat många tusen olika hästar, som i mina ögon vet vad han pratar om genom erfarenhet och visdom.

Vissa här innne verkar inte ha träffat några riktigt kloka hästar, för då skulle ni givetvis förstå vad jag pratar om, istället för att reta er på allt jag säger... ;)

I mina ögon kan en riktigt klok häst få människan att förstå att den, av en eller annan grund, inte kan prestera på den nivå som människan önskar.
Den kan också genom sitt sätt att vara ge tecken på vad det är som nedsätter hästen psykiskt eller fysiskt.
Sedan är det upp till människan att axla sitt ansvar...

Kan du höra med din Slu- källa ifall denne vet om ston oxå kan ha dessa problem?

Nej, du har inte fattar fel .
Jag tycker att trav är kul, när hästarna är friska och levnadsglada, blanka, muskelfulla, fina i hullet, -utstrålar självtillit och välmående. :love:
Jag tycker att trav är pyton när man ser hästar som fallit, dvs. som tidigare var mycket fina, duktiga, hade gnistan och skallan och numera skakar som nervösa vrak, galopperar i nästan alla lopp och inte längre visar förtroende till sina medmänniskor m.m.

De flesta hästar brukar snarare deppa ihop,när de inte får jobba. När folk får "hanteringsproblem" med sina hästar brukar det ju ofta ha med tristress att göra inte aktivitet.
Det är något helt annat. Och jag håller med dig.

En riktigt välmående och harmonisk häst har inte den samma tävlings instinkten, sägs det. Och det var precis det jag menade, i andra ord.

Kanske är det på lik linje med en harmonisk människa?
Att inte se omvärlden som irriterande eller felaktig utan kan se positiva saker i tillvaron?
Att inte finner nöje i att plåga sig mot bristningsgränsen utan hellre uppskattar en trevlig långtur i skogen?

Varning!!
:D Skratta inte ihjäl er nu:

(Jag tänkte vilka rutor? Menar hon att jag bara daltar med mina harmoniska hästar och gör sånna där rutmönster på korset med en kam, som dom gör på ridhästarna... :D :rofl: kom jag på var du menade.

Ser du rutan bredvid alla gubbarna nedanför Inläggsrutan som du skriver meddelanden i? Instant UBB Code
Där har du olika alternativ för att kunna förtydliga din text, bl. a Fet, Kursiv, Citat.

Du trycker på "Citat" och då kommer det upp en två citat "moduler"
För att få dina ord citerade i rutan så skriver du eller kopierar in vad någon annan redan skrivit imellan dessa två.
För att få dina ord citerade i rutan så skriver du in din text imellan dessa två.

Du kan även använda Textfärg genom att trycka på den färg du önskar och sedan skriva texten imellan dom två "färg" modulerna som uppstår

Blev det begripligt?

Testa dig fram
:banana:

Åter till ämnet:

Jag har en som är både och... och ja, jag har problem med honom...

Ja, och då har du dubbelt upp. Och mycket av det har du skrivit om här. Det är jobbigt. Jag önskar att människan hade större tillgång till hästens värld så att vi alla hade kunnat få våra hästar att må bra, speciellt tävlingshästarna som inte fungerar. Dom som inte visar hälta på böjprov men ändå har problem och inte får hjälp av veterinären när denne står rådlös.

Ja, du är medveten om att hästen inte fungerar som du önskar och det är en bra början, för det finns många som inte har förmågan att förstå att det är något som inte stämmer utan önskar och tror att allt är som det ska. Visst går det att blunda till viss del, men den dagen man vaknar så är det kanske inte så skoj längre?

Det är svårt att komma med konkreta råd via nätet, det är svårt i verkligheten oxå...
Finns det ingen du kan kontakta, som är duktig, nån du kan lita på?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar