Avläggare...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare charooqi
  • Startdatum Startdatum
Min Slu källa sa att det finns dokumenterade fall av ston som fått polycytemi men det är inte lika vanligt. Vanligast är hingstar i ålder 4-6 år.

Den kan också genom sitt sätt att vara ge tecken på vad det är som nedsätter hästen psykiskt eller fysiskt
kom att tänka på min pålle när equiterapeuten var ute första gången... Hon skulle kolla i munnen på honom, han precis bara be honom så gapade han stort och tydligt och stod så länge och höll på... :D och ja, det visade sig att han hade ont i munnen (2 gamla vargtänder...)

Jag lyckades!!! :banana:

menar du alltså att du INTE gör shackrutor på korset på dina pållar när de ska starta???!!! :eek:

ja, pållen min går det ju med... Vi kämpar på, har lyckats börja skritta på banan!!! :) :bump: Kiropraktor kommer nästa vecka, så då får vi se vad som händer...

Fast då kan man ju fråga sig varför hästar med symptomen ej skall tränas som andra, helst ha 3 veckor emellan starterna och MAX 2 jobb under denna tiden....DÅ går dom bra...blir det för täta starter klappar dom ihop.Då faller ju teorin om ständigt för höga röda :confused:

Isåfall skulle man ju kunna diagnostisera på ett helt vanligt blodprov vilket inte är sant :confused:

Jag tror det endast är teorier...och i verkliga livet så vill jag nog ha hingstar mellan 5-9 år till dom som ligger i farozonen..Men teori och den riktiga världen ligger ofta långt i från varandra.

fast det var intressant med stona, har du nån mer information om dessa ston??

Kanske är det på lik linje med en harmonisk människa?
Att inte se omvärlden som irriterande eller felaktig utan kan se positiva saker i tillvaron?
Att inte finner nöje i att plåga sig mot bristningsgränsen utan hellre uppskattar en trevlig långtur i skogen?

.......men det du beskriver handlar väl mer om människors/hästars olika personligheter.......vissa gillar att sätta upp mål och tävla och är mer haromiska när de får göra det. De flesta idrottare utstrålar harmoni tycker jag.

Andra gillar det inte och ska därför få ha sina lugna turer i skogen.

Sedan finns det några som pressar sig utan att egentligen tycka att det är kul.....det går ett litet tag, men inte i längden.

När det gäller hästar som först varit välmående och sedan "fallit" håller vi nog alla med om att det inte är någon rolig syn. Vi vill ha glada välmående hästar på travbanorna :love:

Förlåt, jag uttryckte mig nog klumpigt.
Polycytemi är ju inte i första hand en blod sjukdom utan muskelförändringar. Hos en häst med polycytemi syns det ändringar i vissa muskelfibrer (har bilder på det om ni vill se, dock inte här) vid biopsier. De höga röda är mer
ett syntom. Att hästarna bilr bättre av annan träning håller jag inte riktigt med om, det beror på vad du menar. Ytterst få travare med polycytemi fungerar som tävlings hästar. I alla fall inte till max kapacitet. Travare som får det kan därimot fungera mycket bra som ridhästar eller körhästar.

Enligt Slu forskaren (kan privatmessa dig om vem det var)var det just hingstar mellan 4-6 år som mest drabbade, sen kommer naturligtvis andra hingstar, valacker och sist ston.

Jag har inte i nuläget mer info om stona med polycytemi, men kan skaffa det.

Hittar du mer info om stona så får du inte enbart skicka pm till martha för vi vill också se :p (nyfiken)

Hmmm..nu vet jag inte vad du har för erfarenheter av övertränade hästar...i teorin eller på riktigt??

NÄR är de höga röda fler?? Vid vila efter 3 veckor eller vid ansträngning?? Att en övertränad häst inte skulle övht kunna fungera som ridhäst är för mig hebreiska..klart dom funkar som ridhäst....symtomen framträder endast vid lopp, och sista varvet..nästan aldrig i träning , även om de rundorna går fortare än loppen...detta ser jag som ett "bevis" för att den psykiska delen tar över i tävlings sammanhang...dom "släpper" ut för mycket röda och det blir som du säger trögt och dom kan inte syresätta sina muskler..

Det är svårt att få en häst att forsätta tävla, men jag flera stycken som gjort och gör fortfarande...även många ligger på gränsen till överträning..och att kastrera är oftast försent när man väl fått diagnosen..

Vad primärorsaken till denna diagnos är , är ju mest intressant...jag håller själv på med en grej som jag hoppas slår väl ut....isåfall blir jag miljonär :rofl: :rofl:

Några har väl tom redan varit så bra att det vore synd och skam att ta bort deras "ädlare delar" ;)

För det först skrev jag (på svenska) att polycytemi hästar kan bli ridhästar och fungera bra på det. :p

Polycytemi hästar har ALLTID höga röda.

tror också att det är svårt att veta om det är fysiologiska skäl att de inte springer max efter polycytemi eller psykiska (gör nog ont att bli trött då).

Har förutom att träffat den här forskaren (som för övrigt hjälper mig med mitt examensarbete), gått hippologutbildningen (snart klar) även träffat på 2 polycyemi hästar när jag jobbade och ännu fler nu under min veterinär praktik.
Kanske inte är speciellt mycket egenlitgen men, men

Finns det någon möjlighet att du kan dela med dig av din plan att bli miljonär, låter ytterst spännade... :bow: :bow:

Jag började med konvalecenter åt Olle Goop 1995, därav har jag min "praktik" på vilka hästar som blir drabbade...

Jag tycker också min "grej" är intressant :D, men jag vill nog se mer resultat på den innan jag börjar skrika för högt :D

De valacker med synptomen har varit "försent" kastrerade och hade det innan ingreppet gjordes...har aldrig varit med om att en valack FÅTT överträning, utan den fick som som hingstar...Men jag har ju inga mätinstrument som dom på SLU, utan detta är ur det dagliga livet och mina erfarenheter därifrån..

Jo det är ju oftast så...men det är ju ytterligare ett belägg för att det är "bra" hästar som åker på det...jag vet en som t om åkte på pungbråck och höll på att dö...den tog dom bara den ENA stenen på :crazy:..Han är inte avelshingst, men man kan ju undra(övertränad var/är han)

Men det är faktiskt viktigare att ha praktisk erfarenhet än vad det är att ha massa siffror och mätinstrument. jag tycker att jag får det lite åt fel håll, dvs jag lär mig först massa teori innan jag får långvarig hästvana. Hade jag fått göra om något i mitt liv hade jag gått hipp. utbildningen i ett senare skede i mitt liv. Är man bara 21 har man inte allt för mycket praktisk kunskap, även om man som jag har haft "egna" hästar jobbat alla lov och helger, samt några år efter gymnasiet. :crazy:

Du får väldigt gärna uppdatera mig om din plan sen, är mycket nyfiken...

.......men det du beskriver handlar väl mer om människors/hästars olika personligheter
Ja, det är personligheten som styr motivationen.
Om man ser på Astrologi som en grund till varför folk och hästar är olika så förstår man snabbt varför en individ med Mars i Fiskens eller Kräftans tecken har en annan inställning än en individ som har sin sol i Lejonet eller Oxen.

I detta fall var det även en liten hint till dom på detta forum som i dagsläget verkar ser negativt och irriterat på det jag skriver..... :bow:

Om man ser på Astrologi som en grund till varför folk och hästar är olika så förstår man snabbt varför en individ med Mars i Fiskens eller Kräftans tecken har en annan inställning än en individ som har sin sol i Lejonet eller Oxen.

:confused: Fattar absolut ingenting av vad du skriver nu......jag är nog inte så snabbtänkt :o.....men att folk och hästar är lite olika har jag förstått för längesedan :idea:

"hinten" förstår jag inte heller.....är den riktad till mig :confused:. I så fall kan jag meddela att jag är född i augusti och inte det minsta irriterad på dig :)

Ja, visst finns det tashankar i alla kategorier, men ifall du ser ren procentuellt så är det väl kanske FÄRRE topphästar som går ovakortat till slakt? Topphästar försöker man lappa ihop och få tillbaka på banan.
Nu menade ju inte jag hästar som går till slakt pga av skador..
Ofta tycker jag även man även "lappar ihop lusarna", skillnade är kankse att en duktig häst springer in pengar och deras ägare har råd att ha konvalicenter i träning, medans "en lus" inte försörjt sig alls och bara är en kostnad..
En bra häst är ju mer värd i pengar och kan oxå prestera bättre..

Men ärligt så tycker jag att man även hos små tränare ser hästar som behandlas mellan var 3-4de start.. Vare sig hästen är bra eller dålig :)

Jag är inte heller negativ eller irriterad, jag var så trög att jag inte fattade att du använde ett citat från någon som inte vi på Buke har en aning om att han existerar utan att ens använda citationstecken?

Vi får väl till lite ensidig kommunikation i bland då man aldrig har HELA bilden klar i ett inlägg... :D
Jag med... :p

Men den här astrologi-biten då?
Jag och min ena häst är Kräftor båda två, då borde vi vara lika??? :idea: :p :confused: :rofl: :rofl: :rofl:

/// ghost

Vissa här innne verkar inte ha träffat några riktigt kloka hästar, för då skulle ni givetvis förstå vad jag pratar om, istället för att reta er på allt jag säger...
Vissa kanske snarare retar upp sig på din nedvärderande ton! Om du inte är medveten om den, så kan jag upplysa dig om att när du skriver låter det som du minsann kan och vet allt och vi andra har ingen aning om något!
Detta kanske inte är din avsikt, men du bör veta att det är så du låter! :)
Vi ser alla på olika saker på olika sätt, det finns inget som säger att just ditt sätt att se på hästar är det allra bästa, inte heller mitt, Marthas eller Ghost!
Vi försöker väl alla göra vårat bästa efter de erfareheter och kunskaper vi har.. Ibland lyckas vi och ibland går det sämre... Men vi lär oss ju hela tiden... ingen kan ALLT! :)

För övrig känner jag oxå duktiga människor med mångårig erfarehet och visdom... :)
Bland annat en som är känd för sitt kunnande, sa på en fika rast att den smartaste häst han någonsin haft var den som var den allra bästa...

Nej, hinten var inte riktad till någon speciell, utan mer till texterna som var riktade mot mina texter, inga person angrepp. Mer en analys av vad som skrivits på sistone.

Till alla:
Det är valfritt hur man tolkar mina inlägg. Lite trist och långtråkigt att höra att jag tror att jag är en besserwisser, -vilket jag inte är, aldrig varit och aldrig kommer att bli -enligt mig själv. Jag har inte dom intressena.

Jag har en åsikt, -min åsikt eller så surfar jag på nån annans åsikt som jag gillar,
precis som alla andra har sin åsikt.
Och hur ni väljer att tolka mina inlägg är upp till er, det kan jag inte styra. Jag skriver kort och koncist, kan inte sitta framför skärmen så länge eftersom mina ögon inte tål det.

Exempel.
Humlan, hon har nu dragit slutsatsen och tolkat det jag sagt som om jag tycks veta allt, som om jag vore en besserwisser -om jag nu förstått henne riktigt?
Spännande ,
för det beror nämligen på att det är det enda hon ser i min text, det enda som hon själv kan identifiera. Identifiera sig själv med.
Alltså besitter hon själv dessa kvaliteter, annars hade hon inte reagerat som hon gör, -dragit den slutsats som hon gjort, varit så kritisk.
Ifall hon hade varit en annan person, som såg andra kvaliteter i mitt skrivna ord och gjort andra tolkningar så hade hon sett mig med andra ögon.

Jag kommer med åsikter, det gör ni också.
Varför ska mina åsikter kritiseras när era inte gör det?
Vad är det som gör att ni många gånger inte skiljer på en fråga och ett dömmande påstående?
Har ni själva värderat era egna ord och inlägg på samma sätt som ni nu väljer att värdera mina?

Tänk gärna på detta, före ni väljer att döma andra:
It takes one to know one

Det vi ser hos andra är blott en spegling av oss själva -om vi inte har kunskapen att gå utanför oss själva och analycera vad vi ser.

Jag analycerar, även mig själv.
Jag har aldrig påstått att mitt ord är det enda rätta. Då skulle jag inte skriva en rad, eftersom det vore totalt överflödigt...
Jag tror att alla situationer är en kunskaps- nöt som ska knäckas och det krävs minst två personer för se denna nöt eftersom det är mångfalden som gör den synlig. Eftersom allt går att tolka på olika sätt beroende på vilka erfarenheter vi har och den väg vi vandrar.
;)

Men ärligt så tycker jag att man även hos små tränare ser hästar som behandlas mellan var 3-4de start.. Vare sig hästen är bra eller dålig

Ja, och hur ställer vi oss till detta?

Jag gillar inte att sporten blivit så nedbrytande ur hälso synpunkt, samtidigt som jag kan tycka att det är bättre nu när vi iallafall vill ge oss tillkänna med att hästarna har skvanker. Utveckligen går framåt.
Men som sagt, jag vet inte vad som är bättre, nu eller förr.

Min vision är hälsosamma travhästar som tävlar i en hastighet som deras kroppar tål. Något som är svårt att få gehör för i dagens läge, tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar