Avla på veka kotor??

K

KateB

En vännina till mig har ett sto med "lite" veka bak kotor. Vi har precis pratat om att avla på henne? Vad säger ni? På treårs testet så fick hon 7 på benen. Hon är 11 år och det är först nu som man ser att hon har "veka kotor" (vid besiktning så har detta påpekats vid 11 års ålder, ej tidigare) Mamman, syskon,Pappan osv har det inte! Hon har aldrig varit halt och tränats och tävlats i hoppning fullt ut. Hon har en superstam och hoppar helt fantastisk samt ett underbart temperament:love: Hon är ej stambokförd så detta skulle säkert dra ner siffrorna vid en fölvisning.. Hur skulle ni göra? Snälla, vi behöver era råd :bow:
 
Sv: Avla på veka kotor??

Det enda ni behöver tänka på är att välja en hingst som inte verkar nedärva detta till sina avkommor.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Den hingst ni väljer kolla noga på hans ben så de är korrekta dvs inte själv har veka kotor eller gett många sådna avkommor (kan vara svårt att få fram)

Om en häst har någon bedömningspoäng under 6 så anser jag den ej lämplig/eller ifrågasätter varför den anv till avel (det finns ju alltid undantag)

Tycker absolut att ni ska försöka hitta en matchande hingst till erat sto!!!!
Lycka till
 
Sv: Avla på veka kotor??

Om hon hade sjua på benen som unghäst så kanske det är "bedömaren" som gör en felbedömning vid "11-årskontrollen" för det finns många som tycker om att tycka
 
Sv: Avla på veka kotor??

Marwinette skrev:
Den hingst ni väljer kolla noga på hans ben så de är korrekta dvs inte själv har veka kotor eller gett många sådna avkommor (kan vara svårt att få fram)

Om en häst har någon bedömningspoäng under 6 så anser jag den ej lämplig/eller ifrågasätter varför den anv till avel (det finns ju alltid undantag)

Bra inlägg, men håller inte riktigt med om det där sista. Vissa egenskaper väger tyngre än andra, tycker jag. Veka kotor och allehanda konstiga benställningar går teoretiskt sett ganska lätt att "fixa till" i nästa generation, eftersom inte så många hästar har dem. De flesta har nästan ingen praktisk betydelse heller, om inte felen är extrema. Något veka kotor ger säkert bara en mjukare häst att sitta på.

Det är betydligt svårare att avla fram bra gångarter, bogläge och temperament (var och varannan svensk häst har tex. dålig bogvinkel) och lyckas man ha en häst som väl förenar detta, så är det ett väldigt bra matieral! Jag tycker sålunda att en 5-6 på ben inte nödvändigtvis behöver vara ett hinder, medan motsvarade betyg på temperament (om man nu kan sätta ett sådant) är betydligt värre. Stupande/väldigt brant bog är också tveksamt, liksom kassa gångarter om man avlar för dressyr.

Tycker jag, alltså! Lycka till med de veka kotorna, det blir säkert inget problem. Ska säga också att mitt gamla sto har hela registret av felaktiga inskeningar, men har aldrig varit halt i sitt 22-åriga liv.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Men det är väl ändå så att just felaktiga extremiteter ÄR ganska påtagligt för hållbarheten ? Även om det finns ju naturligtvis undantag även här att hästar med inkorrekta ben kan vara hållbara.

Ett problem är ju att tex X-benthet lätt kan åtgärdas hos föl, men det gör också att man inte kan se om stoet man avlat på var X-bent som bebis och inte heller hingsten...om de opererats.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Det handlar kanske om hur de är inkorrekta?

T ex så var Ceylon ju känd för att ge inkorrekt benställning till sina avkommor, men trots det så är inte hans avkommor kända för dålig hållbarhet p g a sin benställning. Däremot så vet jag en annan hingst som nedärvde veka kotor till sina avkommor och känner flera som varit tvugna att ta bort avkommor till honom p g a deras defekta ben.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Självklart ! Vissa inkorrektheter önskar man ju tom - fransyska hästar är viss rätt bra i flt sammanhang (har jag för mig!).

Sen beror det ju också på hur pass stor inkorrektheten är.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Görel skrev:
Det handlar kanske om hur de är inkorrekta?

T ex så var Ceylon ju känd för att ge inkorrekt benställning till sina avkommor, men trots det så är inte hans avkommor kända för dålig hållbarhet p g a sin benställning. Däremot så vet jag en annan hingst som nedärvde veka kotor till sina avkommor och känner flera som varit tvugna att ta bort avkommor till honom p g a deras defekta ben.

Det tror jag också. Men det är förstås värre om hingsten är defekt, som får fler avkommor. Mitt sto har veka kotor, men nedärvde det inte och hon har inte haft några bekymmer av det. Däremot vet jag en häst som hade så veka kotor att han inte höll, men han trampade i stort sett i marken bak när han gick normalt, plus att han var väldigt kraftig. Fast det får sägas vara extremt.

Men parallellförskjutna ben har i alla fall inte jag upplevt som något som påverkar ridbarheten, inte knipta knän heller, eller fötter som står hit eller dit. Rakhasighet är inte så kul, men mest för att det påverkar gången. Jag tror - eller är helt övertygad om - att den viktigaste faktorn för hur hästarna håller är hur vi rider och tränar hästarna. Har sett många korrekta benställningar med oförklarade kotledsinflammationer... Hur många som helst faktiskt...
 
Sv: Avla på veka kotor??

Tack alla för era synpunkter! Vad skulle man göra utan ett forum som detta? Verkligen super! Det känns mycket bättre nu:bow:
 
Sv: Avla på veka kotor??

Lånar..

Denna fölmärr har gräsligt bakställ.
Kotorna är mycket veka och jag blev faktist orolig när hon landade på gården första gången..
Men hon har inte på någon av sina 5 ungar nedärvt sina bakben..

Maternelle.
maternelle.jpg


AM
 
Sv: Avla på veka kotor??

Ett av gårdens ston hade veka kotor, men det besvärade henne bara under den sista dräktighetsmånaden. Hon fick 11 eller 12 föl, och såvitt jag vet fick bara en av dem veka kotor, ett sto. Dessvärre klarade hon i sin tur inte den tyngd som dräktigheten innebar.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Skönt att höra att det finns fler:smirk: Hon har inte så veka kotor som märren på bilden,just nu. Men jag har en känsla av att det blir värre om/när hon blir tyngre. Frågan är hur smärtsamt det är för märren:confused: Får man fråga om ni känner till någon hingst som "ger" veka kotor?
Har själv ett par favoriter vad gäller hingstval. Casir Ask, Carte dòr, Cornetto, Carano, mfl.. Märker att vi tycker om C... Och vi hoppas att dessa är ok.. Måste kolla närmare som sagt. Då vi inte är riktigt 100% säker om vi betäcker eller ej.
 
Sv: Avla på veka kotor??

Tyvärr så är jag inte längre så insatt i halvblodsaveln..
Du skulle ha frågat mig för 20 år sedan..:crazy:

Stoet på bilden är en travarmärr.
Och ja, i år har hon problem med sina ben.
Den djupa snön gör att hon trampar igenom mer än vanligt.
Så vi lägger stödbandage med Back on Track under hagvistelse.

Mycket gott resultat hittils.

Skulle vilja att hon gick på fast mark men det är inte så lätt med denna årstid och en tre decimeter snö i hagarna..

AM
 
Sv: Avla på veka kotor??

KateB skrev:
Skönt att höra att det finns fler:smirk: Hon har inte så veka kotor som märren på bilden,just nu. Men jag har en känsla av att det blir värre om/när hon blir tyngre. Frågan är hur smärtsamt det är för märren:confused: Får man fråga om ni känner till någon hingst som "ger" veka kotor?
Har själv ett par favoriter vad gäller hingstval. Casir Ask, Carte dòr, Cornetto, Carano, mfl.. Märker att vi tycker om C... Och vi hoppas att dessa är ok.. Måste kolla närmare som sagt. Då vi inte är riktigt 100% säker om vi betäcker eller ej.

Du kan ju alltid kolla med ägarna/importörerna och hoppas att de svarat ärligt. Men förmodligen är det helt ok! Jag har också "hang-ups" om benen på mitt sto, men what the heck... Om allt ska vara perfekt vore det inte många ston i avel. Syftet är ju att avla bort den lilla defekten och förstärka de goda egenskaperna!
 
Sv: Avla på veka kotor??

:bump: Jag har vid två tillfällen visat mitt sto och båda gångerna har bedömmaren sagt att hon har veka kotor. Hon har varit min ridhäst sedan hon var tre och är nu tretton och har aldrig varit halt. Dessutom fick hon föl 2005 som INTE har veka kotor. Så var lugn
:D
 
Sv: Avla på veka kotor??

Precis vad vi talade om. Hur vi ska ha möjlighet att underlätta för henne i denna snön?? Det ser väldigt jobbigt ut för henne när hon halkar runt i snön.. Tack snälla för tipset:bow:
 
Sv: Avla på veka kotor??

Tänk då på att dra till dom ordentligt så att dom ligger stadigt.
Viktigt är att sedan ta av dom när hon kommer in.
Hon behöver ju dom inte i box.

Du kommer att få halva stallet fullt med blöta lindor..
Kallas "stall-draperi"... :D
Back on tracken ska sedan tvättas i 30 grader en gång i veckan. OBS! inget sköljmedel.
Dom torkar på nolltid.

AM
 
Sv: Avla på veka kotor??

Nafayette skrev:
Tänk då på att dra till dom ordentligt så att dom ligger stadigt.
Viktigt är att sedan ta av dom när hon kommer in.
Hon behöver ju dom inte i box.

Du kommer att få halva stallet fullt med blöta lindor..
Kallas "stall-draperi"... :D
Back on tracken ska sedan tvättas i 30 grader en gång i veckan. OBS! inget sköljmedel.
Dom torkar på nolltid.

AM


Perfekt, ska genast pröva! Gillar verkligen snö men nu längtar jag till våren :)
 
Sv: Avla på veka kotor??

Inte så mycket bättre med våren eftersom snön byts ut till lera...
Kunde jag så skulle jag ta märra och gå på E18..:o :crazy:

AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp