Avla på veka kotor??

Sv: Avla på veka kotor??

Nu får någon mer än gärna rätta mig om jag har fel, men stamboken blir väl stoet inte införd i förrän hon har haft ett föl som registrerats:confused:
Så fick jag förklarat det för mig men jag kan ha fel * rycker på axlarna*
 
Sv: Avla på veka kotor??

apocalypsen skrev:
Nu får någon mer än gärna rätta mig om jag har fel, men stamboken blir väl stoet inte införd i förrän hon har haft ett föl som registrerats:confused:
Så fick jag förklarat det för mig men jag kan ha fel * rycker på axlarna*

Precis! Men stoets bedömning vid en fölvisning (om hon blir med föl och det vissas?) blir säkerligen inte så bra pga veka kotor. Kanske skrev lite konstigt om det var mitt inlägg du syftade på :confused:
 
Sv: Avla på veka kotor??

Ja, det var ditt ursprungsinlägg "Hon är ej stambokförd så detta skulle säkert dra ner siffrorna vid en fölvisning"
Det stod på slutet och då uppfattade jag det som att det skulle ge poängavdrag för hon inte var stambokförd. Vilket skulle cara svårt med tanke på att hon inte haft föl tidigare.
Men visst kan veka kotor ge poängavdrag
 
Sv: Avla på veka kotor??

Är det någon som har en bra bild på så kallade "veka kotor"?
 
Sv: Avla på veka kotor??

Precis...ngr som får mig att tänka på mitt "skräckexempel" raka haser och veka kotor i kombination...:eek: :eek:

Annars sa alltid hästgubbarna förr: (ang ston med veka kotor alltså):
-Vi tappar en poäng på benen, men får två extra på traven...

Hoppas inte det uttalandet står sig ännu...:crazy: :rofl:
 
Sv: Avla på veka kotor??

aartemis skrev:
Är det någon som har en bra bild på så kallade "veka kotor"?

Nu har jag grävt fram lite bilder på Maternelles bakben.
Vill även tillägga att det hör inte till ovanligheten att travföl föds med veka bakkotor, men dom rätar sig på ca 1 vecka. Maternelles föl däremot har står stadigt på alla fyra från första timmen..


Observera att Mattis bakben ÄR extremt veka.
1.jpg


2.jpg


4.jpg


5.jpg


AM
 
Hej!
Jag har en häst med veka kotor som ska betäckas. Vad skulle ni ha valt för hingst för att försöka få bort dom veka kotorna ? Dressyr häst är jag intresserad av.
 
Vad är det för stam på hästen?
Vad har hästen för exteriöra styrkor?
Har hästen några andra svagheter än veka kotor?

Furstenball är hennes pappa. Hon är otroligt mjuk med stora gångarter och en fin hals överlinje samt ett mkt bra temperament.
Veka kotor och liten rumpa är hennes svagheter.
 
Mitt första avelssto var extremt rakhasig och hade veka kotor. Hon var ridhäst tills hon var 14-15 (och gick i aveln) då gaffelbanden sade ifrån. Hon fick 10 föl hos oss, och ingen ärvde hennes kotor eller haser. Inte ens med hingstar med långa kotor fick avkommorna problem. Hon elitpremieras i år med 53 p (vilket inte syns på blup-indexen, enbart benen har grön stapel), inte någon av hennes avkommor hade under 7-8 på visning. Grattis till ett fint sto och lycka till med aveln. Länk till gamla Monola
 
Mitt första avelssto var extremt rakhasig och hade veka kotor. Hon var ridhäst tills hon var 14-15 (och gick i aveln) då gaffelbanden sade ifrån. Hon fick 10 föl hos oss, och ingen ärvde hennes kotor eller haser. Inte ens med hingstar med långa kotor fick avkommorna problem. Hon elitpremieras i år med 53 p (vilket inte syns på blup-indexen, enbart benen har grön stapel), inte någon av hennes avkommor hade under 7-8 på visning. Grattis till ett fint sto och lycka till med aveln. Länk till gamla Monola
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp