R
Raderad medlem 94602
Ja, länken är bra och till viss del håller jag med, men inte om bett. Jag tycker att börja pruta på bett är en riskabel väg att gå mot grövre bettfel som är problematiska för hundarna. Vi har ju sett i hur många raser som hellst där gränserna flyttas och flyttas tills problemen är utbredda och normaliserade. Så just bett tycker jag inte går att jämställa med färgfel som @utte tar upp.För min del gör det ju inget om många raser försvinner men självklart är de som är engagerade i denna ras intresserade av att den ska finnas kvar och då måste de agera och det finns flera sätt att göra det på och med största sannolikhet krävs det att alla metoder används för att man ska lyckas om det gått långt.
Oavsett om men medvetet eller omedvetet avlar på individer med defekter så kommer sjukdomsanlagen att öka i en population när avelsbasen blir kritiskt liten för då kommer inaveln att bli hög. Att då utesluta en hund på grund av en exteriör detalj som ej påverkar hundens livskvalitet när den hundens gener bidrar till en ökad genetisk variation/minskad inavel har jag svårt att motivera. Att denna hund används behöver inte alls betyda att bristerna totalt sett ökar i rasen, andra vanliga brister kanske istället minskar.
Man ska ha helt klart för sig att det inte finns en enda felfri hund, en del fel syns och andra gör det inte. Jag är betydligt mer oroad över de som inte syns för där är risken att de hinner spridas mycket i rasen innan de upptäcks vilken gör det mycket svårt att bli av med eller minska frekvensen.
Läs gärna artikeln, det är verkligen superbra.
Att förkasta exteriört sunda och friska hundar pga färgfel eller ett orest öra ex det tycker jag är vansinnigt.