avla på triangekmärkt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amia
  • Startdatum Startdatum
A

Amia

E det bra? Hon e triangelmärkt pga spatt och nåt fel på framknäet som uookommit efter en skada

Spatt står väl på defektlistan ? Då är det ingen vidare idé att avla eftersom det anses nedärvningsbart. En yttre skada däremot borde ju inte vara någon fara med avseende på att det kan nedärvas.

Tja, jag skulle själv aldrig köpa ett föl efter en spatthäst och framförallt aldrig någonsin avla på den. :crazy:

Jag skulle aldrig avla på en spatthäst och definitivt inte köpa ett föl undan en heller!

Skulle inte heller avla på en spatt häst. Däremot avlar jag på mitt triangelmärkta sto. Hon har en pålagring i en knä led efter en spark, som inte nedärvs.

Har du fått kommentarer?

Så länge "defekten" inte är ärftlig eller påverkar stoets förmåga att bära föl kan jag inte se något fel i det!

Spatt som bevisligen uppkommit av yttre våld (vilket inte är speciellt vanligt) är inte ärftlig.. då är det OK att avla, men du måste ta reda på hur det ligger till med 'den saken' innan du ens funderar på att betäcka stoet!

Spatt = NEEEJJJJJJJJJJ!!!!

Ställer mig i raden och säger rungande nej.
Dels de andras argument, dels för att jag tycker att man kan förhindra framtida lidande för avkomman.

Skada, javisst, men inte spatt!

Ibland kan jag tycka att verkar, som att triangelmärkning av ston likaställs med avel.
Det är ju inte så!
Det är bra att möjligheten finns, men det skall inte missbrukas.
Avel på ett triangelmärkt spattsto, vad skall man säga?
Kan bara ruska ledset på huvudet.
Promenadridning, ja, men inte avel.
Då kan de ju lika gärna börja tävla den direkt, när de ändå är igång.
Det var att hårddra, men så galet tycker jag att det är!

mvh

Visst har man fått kommentarer både en och fem ggr. Men när man väl fått förklara ORDENTLIGT vad hennes skada innebär är det ingen som ifrågasatt det.

Varför avla på sjuka hästar???
Ok om det har uppstått i en "olycka", men när stona inte duger till något annat så kan man ju avla på dem, men vad blir det för föl? Hur länge håller de? :confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka