Avla på ston med "defekter"?

M

Mosaic

Måste fråga om det är många som gör det? För mig så är det helt främmande att avla på en häst som har en "defekt" som kan ärvas vidare.

Har träffat allt fler som kör med principen går stoet inte att rida (både pga lynne eller fyskiskt) så är det bara att sätta henne i aveln istället.

Har självt ägt ett sto med ett bra lynne och gångarter men som inte höll för full träning (hennes exteriör var långt ifrån optimal och hade henne till att lulla runt lite i skogen med och gå lite kurser). Hade aldrig en tanke på att sätta henne i avel men folk tyckte jag var knäpp för hon var ju så trevlig. Personligen så varför chansa och riskera att få en avkomma som ev inte heller håller. En del blev riktigt sura när jag sa som jag tycker att det redans finns så många ston i avel som inte har något där att göra.

Sv: Avla på ston med "defekter"?

tycker inte man ska avla på defekta hästar,
varför föra det vidare till avkommor

Håller helt och fullt med dig. Jag har själv ett sto som är jättetrevlig.

Men... Eksem, spattförändringar, dessutom är hon överbyggd. Jag skulle ens inte vilja utsätta henne för en dräktighet med den ev. stressen och påfrestningen som ett dräktigt sto går igenom.

Men hon är en underbar ridhäst för mina små krav, en rolig häst att träna med och ett lynne som är svårt att hitta. :love:

Jag tycker inte man ska avla på ston med vissa defekter.Jag och troligtvis många andra är tacksamma till att man inte avlar på sådana ston(eller hingstar),kanske nån av våra framtida hästar har sådana defekter därför?

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel Lite luddigt kanske :D Men jag gör en liten analys av mitt sto och på något sätt har jag fått för mig att jag vill ha in lite fullblod...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Görel
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård