Avla på sto med förändringar i bakbenen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wonderful
  • Startdatum Startdatum
W

wonderful

Jag fick reda på idag att mitt sto har en liten förändring i båda bakbenen. Men det är INTE spatt. Veterinären sa att det fanns en liten liten risk att hon nedärver detta.

Hur gör ni vid sådanna besked? Min första tanke var ju att är risken så liten som vet säger så självklart avlar jag på henne ändå. Men sen tänkte jag efter och jag skulle gärna vilja veta vad ni lite mer erfarna har att säga om detta.

I övrigt är det ett MKT fint sto, så det är nästan synd att inte ta föl på ett så fint sto som henne.

Sv: Avla på sto med förändringar i bakbenen?

Nej... Finns risken, så nej.

Alternativet är att du får en andra åsikt om det är nedärvningsbart, men jag hade inte avlat på henne. Jag hade ett sto som var blind och fick höra att jag kunde avla på henne, men eftersom de inte visste hundra hur hon hade blivit blind så fanns risken att det var genetiskt, liten risk, men jag är inte villig att ta den. Hon fick sluta sina dagar eftersom hennes handikapp var så pass allvarligt för henne.

Nu har jag ett sto som har bekymmer med sina framknän, men det är inte ärftligt mer än att hennes kroppstyp är ärftlig och så länge jag är medveten om den och avlar från det så är jag inte orolig.

En "liten liten" risk kanske inte hoppar ned till stoets avkomma utan kan visa sig i senare generationer. Därför känns det onödigt att avla på ett sto med problem, tillför bara en massa sjukdomar i onödan- MEN hur är hon annars? Gångarter, temperament, exteriör etc.? Om hon är riktigt fin kanske den lilla förändringen försumbar- är hon däremot medioker så nej. Ingen avel.

Så länge det inte är en häst med kapacitet för de högsta klasserna skulle jag säga-Nej!

Är det det, så ta reda på allt du kan, om arvbarheten, är den tillräckligt låg och du har möjlighet att behålla avkomman tills den är tillräckligt gammal för att röntgas med tanke på förändringarna, så kan man ju testa att ta ett föl, kolla den, o ev ta ett föl till efter det om avkomma nr 1 spås en lysande framtid, annars ingen mer...Och även fast ev avkomma 1 blir ok betyder det ju inte att nr 2 blir det...

O du är ju nästan tvungen att behålla avkomman själv el sälja MKT billigt, och informera ev köpare eftersom det finns en ökad risk att den inte håller....

Med tanke på hur svårt det är att få avel att gå runt överhuvudtaget skulle jag hellre råda dig till att leta efter ett "helt" sto som har de kvaliteér du söker hos en häst o ta ett föl på istället, oavsett kapaciteten på första...

Det är ett MKTMKTMKT fint sto. En mkt eftertraktad stam. Hoppar fruktansvärt bra, är jätte försiktig, hon spåddes en väldigt ljus framtid fram till att hon fick problem i ena frambenet. Hon gick med mig förra året som 5 åring felfritt i ALLA sina starter upptill 120. Det är ett underbart sto, perfekt i exteriören, jätte fin ridbarhet och jätte fina gångarter. En riktigt kvalitets häst. Var värd mkt pengar och skulle egentligen säljas, men fick som sagt en skada i frambenet.

Så JA, det är ett väldigt fint sto så jag tycker att det är värt att ta risken.

Men vem kan jag kontakta angående hur ärftligt det är osv?

tack för era svar:laugh:

Ska väl också skriva att jag avlar för att behålla avkomman själv, så jag ska alltså inte sälja den.

Om den bara är 5-6 år och redan har börjat få förändringar så skulle JAG aldrig avla på den,redan där tyder det ju på dålig hållbarhet (troligen)
Och även om du just nu planerar att behålla avkomman så kan det ju komma en dag då förutsättningarna ändras och du måste sälja,har du då stake nog att förklara för köparna att du avlat medvetet på ett sto som har fin stamtavla och är trevlig men med fel på?!

Allså hur tänker man då :confused:

Instämmer, så ung och med ett fel som antingen är medfött eller uppkommit av slitage det skulle jag inte avla på.
En häst som presterat i många år (läs 8-10 och mer) med sånna förändringar kan man kanske överväga, då har ju faktiskt hästen utsatts för en ganska rejäl påfrestning under flera år, men en unghäst? Nej.

Visst, DU kanske talar om för framtida köpare att du medvetet avlade på ett sto med ett fel men tänk om dom sedan säljer vidare och "glömmer" tala om detta?
Det är så rasspecifika problem kan börja dyka upp.. och/eller dålig hållbarhet.

Visst, det är möjligt att det går att skylla på miljön, dåligt uppfödd, tagen för hårt, felriden etc men om man inte vet att så är fallet och att felen beror på det så vet man inte vad man sysslar med och då ska man låta bli.

Det är ett MKTMKTMKT fint sto. En mkt eftertraktad stam. Hoppar fruktansvärt bra, är jätte försiktig, hon spåddes en väldigt ljus framtid fram till att hon fick problem i ena frambenet. Hon gick med mig förra året som 5 åring felfritt i ALLA sina starter upptill 120. Det är ett underbart sto, perfekt i exteriören, jätte fin ridbarhet och jätte fina gångarter. En riktigt kvalitets häst. Var värd mkt pengar och skulle egentligen säljas, men fick som sagt en skada i frambenet.

Så JA, det är ett väldigt fint sto så jag tycker att det är värt att ta risken.

Men vem kan jag kontakta angående hur ärftligt det är osv?

tack för era svar:laugh:

Kan inte hålla med dig om att det är en kvalitetshäst som har förändringar, tyvärr. Hade det varit en yttre skada så ja till betäckning annars nej.
Lägg gärna ut bild på henne

Jag håller faktiskt med er.. jag har ju aldrig avlat innan, så jag är lite "grön" inom detta område men det ni säger är ju rätt.. Även om jag såklart inte vill ta till mig det, men jag måste väl..:( Hon har haft knäldesinflamation 2 gg, kotled 2 ggr och nu är det 3dje gången och nu tar inte behandlingarna mer, så hon är halt 1,5 grad på rakt spår och volt helatiden och hon är bara 5 år.. Hon har ju som sagt också förändringar på bakbenen, det var över ett år sedan dom bilderna togs så jag ska nog dit nästa vecka och se om dom har förändrats någonting. Men iof så har det ju ingen betydelse om hon har dålig hållbarhet ändå.. Men tror ni verkligen att hon nedärver den dåliga hållbarheten? Tror ni verkligen det? Är det inte vanligt att man betäcker ston som inte håller för annat? Hur stor % chans tror ni det är att hon nedärver sin dåliga hållbarhet? Hur skall jag veta att hon har dålig hållbarhet bara för att hon är sån eller pm det beror på hur hon har fötts upp osv? Tänk om det är för att hon har fötts upp dåligt? Och så tar jag bort henne ist för att avla.. Mina alternativ är att avla eller att ta bort henne(då jag inte vill att hon bara går och skrotar i en hage utan att göra något) Hur ska jag kunna ta det besultet.. för tänk om hon inte nedärver det..

:(:confused:

Måste också skriva att detta är alltså en häst som hade kapacitet för de högsta klasserna innan hon blev skadad och hon är perfekt i modellen, jättebra gångarter, perfekt hoppteknik osv.. Hon är verkligen det avelsstoet alla drömmer om.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår din tankegång. MEN vad gör du om avkomman ärver det? Vill du chansa på det?
Tänk om du får avliva den också?!
Har du rådfrågat vetrinären och vad säger den?

Jag tycker verkligen inte att du ska avla på en så ung häst som redan har fått problem. Min personliga åsikt är att det är egoistiskt. Stoet har förändringar som kanske blir värre med tiden och ska hon dessutom bära ett föl i magen så kommer det antagligen att göra ondare i hennes ben. Att utsätta ett ev. föl för risk att också få ont känns inte som att det är värt det, även om det inte är säkert att det blir så.

Vi vill väl ha hållbara och friska hästar i avel? Hur kul för hästarna är det om vi bara bryr oss om dem kortsiktigt för att de är bra tävlingsindivider under en kort period av deras liv?

Det kan vara så att hon har en exteriör som gör att hon får problemen. Alternativet är förstås att hon fötts upp fel eller ridits fel.

Det finns flera exempel på ston som satts i avel när de inte hållit för ridning och som sett fått avkommor med samma svaghet och som man måste ta bort.

Det är inte vanligt att man betäcker ston som inte håller för något annat, men tyvärr händer det att mindre noggranna uppfödare gör så.

Hästen är alltså 5 år o halt på både rakt och böjt spår idag, även när hon inte "rids"???

En liten fråga då, skulle hon hålla för lättare motionsridning? Det låter inte som det o håller hon inte för det skulle jag inte tro att hon, utan ganska mkt smärta "håller" för att bära fram ett föl...?!?

Ta reda på det som steg 1 innan du funderar vidare!

Tycker veterinären att hon gör det, hör med de veterinärer som har behandlat henne om de tror det kan vara ärftligt, och vad det "kommer ifrån". Kolla hur resten av släkten ser ut, föräldrar, syskon till föräldrar, mor/farföräldrar hennes syskon mm. Om alla verkar hålla för tävling i de närmaste generationerna(skulle kolla MINST 3) då skulle jag gå vidare och testa och ringa SLU, förklara ärendet och försöka få prata med de som forskar på olika häst sjukdomar, arvbarhet osv. Om du får grönt ljus i HELA denna procedur, då skulle jag överväga att göra som jag skrev i tidigare inlägg, om stoet själv, enligt flera personer runt omkring dig, såg henne som ett ämne för mer än bara svår klass!

Annars skulle jag glömma det rakt av och även om du får "grönt ljus" på allt skulle jag fortfarande tveka då det kostar så pass mkt, och det känns otroligt osäkert, speciellt om hon är så ung och inte håller!!!!

Men förstår att det känns tungt!

Hållbarhet är bevisat att det nedärvs, både bra och dålig sådann.

du skriver att hon är halt på rakt spår, menar du att hon är halt på rakt spår efter böjning eller hela tiden?
Problemet är, om du nu väljer att betäcka, att hennes skada aldrig kommer bli bättre, den kommer förvärras, tänkt om du står med en kalas halt häst som är högdräktig och får ta bort henne med fölet i magen? eller att hon är så halt nr fölet är väldigt litet? det är inte alltid lyckosamt att föra ihop moderlösa föl med amma och då kanske du står där med en fölunge att nappa dygnet runt?

Här talar jag delvis av erfarenhet, jag köpte ett sto med en frambens "skada" (förlossningsskada så den var EJ ärftlig) jag köpte henne med vetskapen om att hon kanske inte kommer hålla i många år men jag fick bara ha henne i knappt 2 år. Mitt sto var 4år när jag köpte henne men med hennes fina stam, goda exteriör och hoppteknik chansade jag. Mitt i dräktighet nummer 2 så började hon bli halt och det blev inte bättre, jag bestämde att jag tar bort henne under året men jag hade hoppas på att klara hennes till fölet var 4-5månader. drygt en månad senare kastade hon och då var hon riktigt halt och hade hon inte kastat så hade jag behövt ta bort henne dräktig.

MYCKET kan hända på kort tid och även om hästen är så pass fräsch att hon inte haltar i sitt dagliga liv så blir det ändå en stor påfrestning på benen under dräktigheten som kan ändra på den saken.

I mitt tycke ska även ett avelsto kunna bralla runt i hagen utan att ha ont, och sen när fölungen är född så kommer den rejsa och då måste mamsen kunna hänga med utan att hoppa på 3 ben.
Tro mig du kommer INTE vilja se din dräktiga ögonsten vara halt och ta beslutet att ta bort henne.

Om du frågar dig själv, skulle du köpa ett föl på annons där modern redan som ung blev obrukbar pga att hon inte höll för ridning? Speciellt när det rör sig om fel som inte är vållade av skada utifrån.

Jag hade inte köpt en sådan avkomma, jag hade heller inte avlat på henne. Det finns tillräckligt med dåliga hästar idag och vi behöver inte ytterligare en till!

Jag har också tänkt på det, men hon är halt 1,5 efter böjprov så det är ju inte så illa som om hon hade varit det utan böjprov. Men jag ska prata med vet idag och höra mer. Men någon skrev SLU? vad är det? och vart finns nummret dit?

slu är sveriges lantbruksuniversitet. De har djursjukhus på anläggningen i uppsala. Info finns på www.slu.se

Okej,tack! Ska jag ringa till hästkliniken då eller?

Jag vill se det ur en annan aspekt

Jag kan visserligen spontant hålla med alla som skriver kategoriskt »nej«. Samtidigt finns det många aspekter på det hela.

Idag har vi ett system som belönar att vi betäcker diplomston, det sk Stimulanspaketet. Det är alltså treåriga ston som haft 47 p eller mer på 3-årstest, som betäcks samma år med utvalda hingstar, och som alltså får sina föl som 4-åringar och DÄREFTER kan inleda sin karriär som rid/tävlingshäst. Dessa ston vet man ju ÄNNU mindre om, ja förutom att de har en fin exteriör, går att rida in, och rör sig, alternativt hoppar, bra.

Så här säger ASVH om betäckningen av dessa treåringar:
...Att unga högt bedömda ston sätts i avel ger snabbare avels-framsteg. Det gäller även om det för en del av dem bara blir ett avelsår före fortsatt utbildning och eventuell tävlingskarriär. ”Stimulanspaketet” startade 1999 och utvärdering av de tre första fölkullarna visar på utmärkta resultat även för den enskilde uppfödaren och för hingstägare/hingsthållare. ”Stimulansavkommorna” gör i sina 3-årstest ungefär dubbelt så bra resultat som övriga 3-åringar avseende andel diplom och klass I. De är överrepresenterade i årgångsfinaler som Riksstoutställning och Avelschampionat...

Jag har själv haft ett mkt (dressyr)meriterat sto med prestationssäker stam, som redan som 6-åring hade problem. Detta sto köptes av en veterinär/uppfödare och nedkom med tre diplomföl varav ingen hittills visat samma problem som stoet själv. Jag kan alltså inte vara fullt så kategorisk i mitt tyckande i frågan om att betäcka detta sto eller inte, utan skulle, som någon skrev, försöka söka upp hållbarhet längre bak i stammen och rådfråga många meriterade veterinärer om befintlig skada.

Huruvida man ska ha hästen själv eller inte tycker jag är helt ointressant. Det är inget man kan veta säkert i allafall. Det som är intressant är om fördelarna med att sätta detta sto i avel överväger nackdelarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 396
Senast: Mkb
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 952
Senast: lizzie
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 267
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI