Avla på spatt och/eller eksem-ston.

T

tigger

Ni kanske diskuterat just detta tidigare, ber om ursäkt isådant fall.

Men jag undrar varför det i många fall anses okej att avla på ston som har spatt och eksem eftersom hingstarna "kasseras" väl om de har detta?
Varför skulle hingstarna nedvärva sjukdomar i större grad än stona?
Så fungerar det ju inte på oss människor. Om jag förstod min barnmorska rätt när jag var gravid så är det ju mammans sjukdomar som är de "viktigaste" att dokumentera på Mödravårdcentralen.
Samma sak med min minsta son som är född med ett hjärtfel. Där var läkarna mest intresserad av MIN blodslinje, även om pappans också spelade roll där.
Är vi så olika, vad vi nedvärver, hästar och människor?

Sv: Avla på spatt och/eller eksem-ston.

Vi är många som tycker att avel på spatt- och exemhästar är helt fel!
Tyvärr finns det fortfarande de som använder ston i avel bara för att de inte duger till något annat ( tex pga spatt). Man ser till och med ibland på detta forum(där det finns många med förnuftiga åsikter i denhär frågan) som gör uttalanden som att "om inte annat kan man ju använda stoet till avel". Jag tror dock att avel på ston med spatt är betydligt ovanligare än att man använder ston med exem. När det gäller exemston så är det nog många som menar att just deras sto har så många bra egenskaper att risken att fölet får exem är ok.
Man får ju tänka på att det ligger en hel del pengar i det här också. Har man köpt ett avelssto på island för flera hundra tusen, så är det ju en stor förlust om hon får en sjukdom som gör att man inte vill avla på henne...

Spatt och eksem finns med på defektlistan, att hingstar kasseras pga spatt beror på att en hingst kan fixa betydligt fler avkommmor per år än vad ett spatt sto kan.

Spatt är ärftlig, man bör således inte använda sig av individer med varken spatt eller eksem.

Spatt och eksem finns med på defektlistan, att hingstar kasseras pga spatt beror på att en hingst kan fixa betydligt fler avkommmor per år än vad ett spatt sto kan.

Såklart... Men OM det är större risk att ett sto nedärver en sjukdom, så blir det ju ändå fruktansvärda konsekvenser i det långa loppet. Även om en hingst hinner göra fler föl så är det ju kanske inte lika stor risk procentuellt sett att han nedärver dessa sjukdomar? Det borde vara större för ett sto med tex spatt? Hoppas ni fattar vad jag menar (känns som om jag svamlar). Så svårt att sätta på pränt vad jag menar...

Men jag förstår inte hur man ska få bukt med någonting, när folk bara fortsätter avla på "sjuka" hästar. Hingsthållarna borde ju kunna ha lite hårdare regler för vilka ston de tar emot eller något. Säkert en ekonomisk fråga för dom, men jag tycker ändå att det är viktigt.

Man får ju tänka på att det ligger en hel del pengar i det här också. Har man köpt ett avelssto på island för flera hundra tusen, så är det ju en stor förlust om hon får en sjukdom som gör att man inte vill avla på henne...

Visst är det pengar, men jag känner att det är en risk man får ta då. Och är man inte beredd att ta sitt ansvar så kanske man ska syssla med något annat. Tycker att det är en ÄNNU STÖRRE förlust för islandshästaveln om man bara fortsätter avla på sjuka individer.

Vissa hingsthållare tar ej emot exemston, vilket tag tycker är ett mycket bra ställningstagande! Men tyvärr är det så att även här är det ofta pengarna som styr...:mad:

Jag tycker att du har helt rätt!!! Men tyvärr finns det andra som inte tänker likadant:(

Jag tycker absolut att spatt är föremål för kassation- för både hingstar och ston. Och svenskfödda med eksem.
På hingstsidan måste de numera spattröntgas. Vad gäller ston så finns det inte ännu.
Däremot är det svårare med Islandsfödda hästar som får eksem. De har aldrig haft en ärlig chans att skaffa sig immunförsvar mot svidknotten. Det är skillnad tycker jag. Tills man vet hur det blir med avkommorna tycker jag det är ok.

Däremot är det svårare med Islandsfödda hästar som får eksem. De har aldrig haft en ärlig chans att skaffa sig immunförsvar mot svidknotten. Det är skillnad tycker jag. Tills man vet hur det blir med avkommorna tycker jag det är ok.

Islandhästar som får eksem har disposition för det oavsett om de är importerade eller inte så vill man snabbt minska eksem förekomsten så bör alla eksemhästar tas ur avlen. Det är dock inte okompliserat, importhästar som får eksem efter att ha varit i sverige en längre tid nedärver troligen exsemgener i mindre omfattning än många svenskfödda med eksem påbrå.

Liknande trådar

Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka