Avla på sin hund??

verrdogan

Trådstartare
Jag undrar om man får avla på sin hanhund bara sådär. Alltså utan vissa papper å så. Har fått några som vill para sina tikar med min hane men ja vet ju inte hur de går till.
Hjälp!!:angel:
 
Sv: Avla på sin hund??

Är hanhunden och tikarna renrasiga och har stamtavla så att valparna ska registreras? I så fall finns ju en hel del krav som ska uppfyllas.

Om det är blandrasavel ni planerar så finns tyvärr inga krav alls :cool:
 
Sv: Avla på sin hund??

Bara renrasig avel som ja är intresserad av.
Hade lite funderinga bara för de är ju så mycket grejer med att hästar ska va godkännda å så. Tänkte om d va samma krav på hundavel
 
Sv: Avla på sin hund??

Får får man väl.

Men sen kan man ju tycka att hunden ska vara lämplig att använda i aveln & att kombinationen ska komplettera varann osv.

Är det tikar som tillhör uppfödare så har de förhoppningsvis koll på läget, isf, kör på om de vill använda din hane & du tycker att det känns rätt.
Annars skulle jag avråda.

Jag själv har en hane som är tänkt att gå i avel (valde honom delvis därför), kommer vara noga med vilka tikar han får para.
 
Sv: Avla på sin hund??

Vilken ras är det frågan om?

Det underlättar att veta, då det är lite olika krav på föräldradjuren för att kunna registrera valparna ;)
 
Sv: Avla på sin hund??

Han är en Dvärgpinscher. Har fått höra mycket bra om honom från olika uppfödare.
Kul när kennlar vill använda honom för att få in lite nytt blod tycker jag.
 
Sv: Avla på sin hund??

Då är det alltså kennlar som vill använda honom, kul:)
Men då tycker jag att du ska kolla upp tikarna som de vill använda & känna efter om det känns rätt. Kanske bara använda honom på en tik till att börja med? Så att man kan följa upp & urvärdera om han verkar vara bra avelsmaterial?

Hur gammal är han? Hälsostatus? Meriter?
 
Sv: Avla på sin hund??

Vad jag vet, så bör de vara patellaundersökta (officiella resultat för rasen = det läggs in på hunddata), ögonlysta och meriterade innan de går i avel.

I alla fall enligt rasklubben.
http://www.dpklubben.se/

Under fliken Avel, står det mesta du behöver veta.
 
Sv: Avla på sin hund??

Då är det alltså kennlar som vill använda honom, kul:)
Men då tycker jag att du ska kolla upp tikarna som de vill använda & känna efter om det känns rätt. Kanske bara använda honom på en tik till att börja med? Så att man kan följa upp & urvärdera om han verkar vara bra avelsmaterial?

Hur gammal är han? Hälsostatus? Meriter?

jepp de är kennlar =)
Än så länge ä'r han nog lite för ung 9 mån är han. Så vi har ju inte kommit så långt med nånting än.
Ja va svarar man på hälsostatus då =)
 
Sv: Avla på sin hund??

Vad jag vet, så bör de vara patellaundersökta (officiella resultat för rasen = det läggs in på hunddata), ögonlysta och meriterade innan de går i avel.

I alla fall enligt rasklubben.
http://www.dpklubben.se/

Under fliken Avel, står det mesta du behöver veta.

Tackar! Antar väl att kennlarna har lite koll på de hela å så åxå.
Han gick ju igenom hälso kollen utan problem iaf
 
Sv: Avla på sin hund??

Han ska ju i allafall vara över året innan man kollar ögon och patella, så den hälsostatusen är ju ännu så länge okänd ;)
 
Sv: Avla på sin hund??

:eek: De vill väl inte att han ska para nu?

Pinschersektionen har satt en gräns på 2år på hanar. Vet inte hur det är med dpklubben, hittade inget på hemsidan bara sådär..

& som Gnist skriver, hälsostatus får du nog vänta på, gör gärna både ad & hd röntgen. Men det går ju att ögonlysa redan nu iaf.
 
Sv: Avla på sin hund??

okey, ja är ju som sagt helt nollställd när de gäller avel å utställning å så. Har inte vågat ställa ut honom än =)
så ja är glad för alla tips ja kan få
 
Sv: Avla på sin hund??

Aha, då förstår jag:)

Men se till att ställa honom, kanske andra meriter? Väldigt gärna MH också. & såklart ögonlysning, patella & kanske hd.
 
Sv: Avla på sin hund??

kan inte med såntdär med utställningar. vet inte hur de går till. men nu vill ja ju ställa ut han för att se va andra tycker om honom.
Dom enda meriterna han har är väl att ha är en :devil: på att hitta på hyss:o
 
Sv: Avla på sin hund??

Ja, menade att hon skulle göra det sen:)
Men man kan ju göra en första ögonlysning redan när de är valpar. Men man bör ju göra en när de blivit 12mån & sen varje eller vartannat år.
 
Sv: Avla på sin hund??

Valpspeglingen ska ju göras innan 12 veckors ålder, så det är ju lite sent för den nu ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 896
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 728
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp