Avla på sabelbent häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mr_right
  • Startdatum Startdatum
M

Mr_right

Har fått förfrågan om att ta hand om en kompis häst fr.o.m. i höst och ca 1 1/2 år framåt, och som tack för hjälpen få ta ett föl efter henne... Det är en jättetrevlig häst med kanonfina gångarter och bra stam som redan fått ett fint föl. Dock är hästen något sabelbent på ena frambenet, och utav det lilla jag vet om avel ska man ju inte avla på en häst med defekter...

Hur stor roll spelar det in att hästen är sabelbent? Är det 100% ärftligt?

Tack för svar!

Sv: Avla på sabelbent häst?

ALLA hästar har fördelar OCH nackdelar.
Genom att väga dessa mot varandra kan man avgöra om stoet ifråga är lämpligt för avel.
Hur stor arvbarheten på sabelbenthet är vet jag inte, men vore det katastrof att använda sådana i avel så hade det stått med på defektlistan. En viss ärftlighet finns naturligtvis. Men är det i övrigt ett bra sto så ska väl just det inte hindra en betäckning, tycker jag nog.

Många sabelbenta hästar döms ut, det är en ganska stor defekt, det är iallafall vad jag lärt mig på kurser om exteriör. Men arvbarheten på extremiteterna tro jag är låg (kan ha fel).
Det finns Låg, Medelhög och hög arvbarhet. Du kan kolla det på hippocampus hemsida, där finns det studier om det.

Hej
En kompis till mig köpte ett sto som hade korta raka kotor och var något sabelbent på höger fram. Hon provade att arbeta henne men hon höll inte så hon betäckte henne. Det blev en fin hingstunge, men han fick precis som sin mamma korta, raka kotor och var sabelbent. När han var 1,5 år så skickades han till en tränare men han blev halt under inkörningen. Han fick vila över vintern och så provade de igen att köra honom men alla hastigheter över skritt gjorde att han blev halt! Tyvärr. Jag skulle nog inte betäcka ett sto som är sabelbent för det kostar ju en del på pengar, engagemang, tid och framförallt känslomässigt. Då är det bättre att köpa en fin fölunge istället. :)

Men i detta fall där det endast är fråga om "något sabelbent", och för övrigt korrekta ben och inga korta raka kotor som i det fallet, är det lika dumdristigt? Är som sagt inte så erfaren inom avel så därför ber jag om råd. Hästen i fråga har mycket goda gångarter och ett underbart temperament, och fölet hon fått har inte visat några tecken på sabelbenhet...

Sen undrar jag hur mycket man har möjlighet att korrigera ev felaktig benställning under fölets första levnadsår, då flera i min närhet har varit tvugna att korrigera lite här och där vid de första verkningarna... Gäller detta även ev sabelbenthet, eller bara lättare defekter...

Lånar tråd.
Nogon som har bilder av sabelbente hästar? Undrar lite på hvor gränsen går på sabelbent och nøyaktig korrekt?

Även om stoet bara är något sabelbent så finns risken att fölungen kan ärva det. Hon har ju också bara fått ett tidigare föl innan (om jag förstod det hela rätt), vilket inte är så mycket att gå på. Har stoet någon gång blivit bedömd? tex på treårstest, kvalitets el vid premering. Då borde de i sådanafall påpekat hennes benställning om det är så att hon har ett påtagligt fel.
Jag skulle nog precis som "Alienna" välja att INTE avla på ett sådant sto, då risken ändå finns att hon kan få en avkomma med samma problem.

Vet att jag verkar lite tjatig... Stoet i fråga har aldrig varit halr eller skadad och således inte några problem av sin lilla defekt... Men det kanske inte spelar roll? Det kanske är lika dumt ändå :cry:

Tja, kan man godkänna en hingst för avel som har "tendens till sabelbenthet" (Sunshine Prince, om jag inte minns fel), så kan man nog ta ett föl på ett sto som har lindrig sådan också.
Det är ALLTID en chansning med avel, kanske blir det jättebra, kanske blir det katastrof. Kanske är det någon annan, mer eller mindre dold, defekt som slår igenom i stället?
Vill du gärna ha en avkomma efter stoet så betäck henne . OM hon i övrigt är lämplig för avel.

Tack för alla svar!

Ägaren har nu skickat stoet på betäckning, och sedan ska hon bo hos mig i lite över ett år...

Ska bli kul med en häst till,så att jag kan börja oroa mig lite för henne och ine bara över min lillkille med sitta knepiga ben ( annan tråd )

/Mr Right - som också kan ha fel

hmmm, hur kan man ha raka kotor och vara sabelbent på samma gång?? du menar inte bockbent?

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 216
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Dorinda
·
Avel Hej. Jag undrar om någon har koll på hur mycket av en hästs beteende som är ärftligt? En vän till mig funderar på att ta föl på sitt...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Amha
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 219
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025