Avla på min korsning?

valentine

Trådstartare
Är det helt fel av mig att fundera på att alvla på min korsning (50% vbl, 25% hbl 25% flb)? Även on hon har mycket vbl i sig så är det få som ser detta. Ser ut som ett ädelt halvblod eller hbl+fbls korsning. Hennes gångarter är dett heller inget fel på. Tävlar idag upp till 1.10 och hon skulle hoppa på allt om hennes kropp bara tillät det ( är liten ca 156), en otrolig hinderklok lite häst. Så ska jag avla på henne så vill jag ha fram en större häst med mer hoppkapacitet men med hennes hopphuvud, vill också behålla hennes lätta typ.
Vill ha åsikter. å även förslag på hingst.

Sv: Avla på min korsning?

Hur hon ser ut på uitsidan och vad som finns i hennes gener är helt olika saker... ;)
Nackdelen med att avla på en travarkorsning är att du inte vet vilka gener som kommer slå igenom. Även om hon ser ut osm ett halvblod så kan hennes avkomma få betydligt mer av det (ur ridhästsynpunkt) negativa från travaren.

Det är betydligt "säkrare" att köpa ett föl, för då vet man vad man får.
Jag kan inte hindra dig att betäcka henne, men jag hade inte gjort det...

tja, är inte Rodrigos Baloubet travstammad.... :crazy:

Hade ett sto här förra året för betäckning som hade travarblod i sig 3 led bak, här syntes det ordentligt när hon travade iväg. Vad jag förstod så syntes det inte på mamman........
Jag skulle inte betäcka stoet utan hellre köpa ett föl som har allt detta man vill ha. Det kostar så mkt att föda upp ett halvblod så varför riskera att man slänger pengarna i sjön :confused:

Fransk trav blod är inte riktigt det samma som svenskt.....

Han är 25% fransk travare. Ska man vara riktigt petig är han 3,125% amerikansk travare och 21,875% fransk travare :D

En häst på 156 borde väl kunna ta sig över hinder på över 110? Närmare 140 borde hon ju kunna gå?

Om du vill lägga tid och pengar på att föda upp en häst som du inte har en susning om vad det blir och som du inte kommer kunna ta betalt för vid ev. försäljning so shoot. Annars lägg dina pengar på ett säkrare kort.

Det är en viss skillnad på medveten avel som fransmännen bedriver med sitt franska travblod och alla som har ett sto med travblod och tror att det skall bli en Baloubet ellre Jappeloup. Eller iallafall använder dem som argument för att det är förträffligt att avla ridhästar av travare eller hästar med travblod.

Avla pa henne ser jag inget fel med, men var inte helt saker pa att du far en hast med hoppkapacitet!!
Det ar ingen sjalvklarhet att hastar med den basta stammen har den kapacieteten uppfodaren hade tankt sej...och tvartom, det ar inte helt ovanligt att en hast som inte har nagon speciell stam hoppar hus!!

Jag forstar att du vill ha ett fol efter just ditt sto, och det tycker jag att du ska fa ha om du vill. Det ar risker i all avel, men du riskerar kanske lite mer an genomsnittet, speciellt eftersom du vill ha fram en ren hopphast.
Rakna pa vad det skulle kosta dej att avla fram en hast, vad du skulle tankas fa for den avkomman som 4-aring om det inte blev den hasten du hade tankt dej, sa tror jag att du far nagra svar dar sjalv.
Manga sager att det kostar lika mycket eller till och med mer att avla fram en 4-aring som det gor att kopa en, men det stammer inte enligt mina berakningar. Mycket beror pa om du har eget stall, bete, foder mm. Sedan beror det mycket pa om du kan rida in hasten sjalv, eller behover betala nagon som gor det at dej. Du sparar nagra tusenlappar om du kan utbilda hasten sjalv.

tack för alla svar... alltid intressant att att höra andras åsikter....
Vill även påpeka att min häst kan hoppa 1.40 MEN räcker inte till på tävling på grund av sin storlek, vilket är vanlig på små hästar!

Eftersom den svenska travhästen är uppbyggd på korsningar av det bästa franska kontra amerikanska blodet förstår jag inte riktigt vad din poäng är!
I Frankrike finns ett fåtal amerikanska hingstar genom åren som fått användas i travaraveln och just dessa amerikanska travarhingstar återfinner man bland de Selle Francais-hästar som finns i Världseliten i hoppning som innehåller så kallat travarblod.
Baloubet har t.ex en av dessa bakom sig i sjunde led nämligen Sam Williams. Likaså har den i folkmun så kallade helfranske hingsten Ideal du Gazeau hingsten Sam Williams x 2 i femte led och The Great Mc Kinney x 1 i femte led.

Problemet med travarblod i ridhästar är nog inte så mycket travarblodet i sig utan det faktum att man använder riktiga j-a kackelston av travarras till ostrukturerad korsningsavel.
Detta problem blir även större och större med de engelska fullbloden för varje dag som går, för nú ska var och varannan "uppfödare" ha fullblodsmärrar i avel fast de varken vet bu eller bä om stammar, förärvning av egenskaper och vilka blodslinjer som är att föredra inom ridsporten.
Fortfarande verkar gemene man i Sverige (iallafall i de annonser jag läst i ex Ridsport) inte veta mycket mer om fullblod än att man trycker på att de "har Ladykiller xx blod i sig!" :crazy: Har man så lite kunskap om en sådan pass vedertagen renommerad förädlare som det engelska fullblodet faktiskt är. Så är det heller inte konstigt hur illa det går när folk ger sig på travhästar x halvblod.

Om du nu verkligen vill avla på ditt sto ska du betänka flera saker.Det föl du tar fram kommer i omkostnader såsom betäckningsavgifter etc fram tills fölet är leveransklart förmodligen kosta dej ungefär lika mkt som om du går och köper ett föl direkt.Det är så mkt "gömda" avgifter som tillkommer.

Få lite "kött på benen" och läsa igenom material...kolla vad din hästs mamma och mormor gett för avkommor.Ta gärna reda på hur hästarna ser ut åtminstone 2-3 generationer bakåt rent exteriört.Du kan även här kontroller vad hästarna bakåt har för storlek etc och även vad ev syskon har för storlek.

Välj en förärvningssäker hingst som gärna är antingen A eller Elitpremierad.Kontrollera att han hingsten ligger väl på + på mankhöjdsindexet också...dvs att han ger avkommor av god storlek.

Sån här avel är inget man rekommenderar.Ju mer påläst du är - ju mindre överraskning får du.Men valet är ju ditt.Man kan väl säga att oddsen ligger närmare att du får en kopia av den häst du har nu-än att den liknar sin far.Men visst förekommer det lyckade korsningar...ett bra STO betyder nästan ALLT oavsett ras.

Det finns faktiskt hästar i den storleken som går svår klass så att "bara" komma till 1.10 och skylla på torleken på hästen är bara löjligt.

Man ska veta VARFÖR man gör olika saker. Om du vill ta en avkomma efter en speciell individ och är beredd att ta avkomman som den blir tycker jag absolut att du ska betäcka stoet. Det kostar lika mycket att föda upp en elithäst som en mindre bra häst och därför tycker jag man ska tänka sig för både en och två gånger. Om du är ute efter en hopphäst så är det mycket billigare och säkrare för dig att köpa en hoppstammad åring eller tvååring som uppfyller dina krav. Att ta en egen avkomma efter ett (ursäkta) "osäkert kort" är att ta en mycket större risk att avkomman inte alls har de egenskaper som du behöver.

Det du också ska vara medveten om är att avkomman kan bli svår att sälja till det pris som krävs för att du ska få igen pengarna du lagt ned. Så om du tänker "jag behåller den själv om den blir bra, annars säljer jag den" så är risken att du går på en ekonomisk smäll.

Det finns alltid för och emot allting och bara man är klar över vad det är man vill uppnå och vilka för och emot som väger tyngst så är det bara att följa sitt hjärta.

Lejonelle (som har en gatukorsning som är dräktig med en dressyrhingst)

Men likväl finns det ju dom som räcker till. Hingsten Magini hoppade ju 160-hinder och är lika hög själv. Lilla Atrist var väl uppe på nästan samma höjd eller samma höjd.

Dom flesta hopphästarna idag är väl 165-175 cm (eller?) och tar sig över 160-banor. Så din borde ändå kunna ta sig runt en 140-bana om hon verkligen har kapacitet. Tycker jag.

Artist har segrar i 1.60-hoppning trots att han "bara" är 161 cm själv. Magini 162 cm har startat 1.60, men har bara placeringar och segrar i 1.50.

Och lilla Mynta var 4a i VM senast det begav sig... 156 cm hög...
Och om jag inte missminner mig ås hade nån av systrarna Arvidsson (?, kanske nån annan?) en häst som var 154 cm och tävlade svår hoppning... Hette den Angelique kanske? Litet fuxsto.

Handen på hjärtat!
Hur många procent utav alla välstammade halvblodsuppfödningar går dessa klasser över huvud taget?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Ridning Tänkte höra lite hur de går med era halvblods/varmblods korsningar i ridningen mm, Tävlar ni eller är ni bara skogmullar. Hur tycker ni...
Svar
14
· Visningar
2 324
Senast: proxyma
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka