Avla på min korsning?

Sv: Avla på min korsning?

Det är väl just därför dom är godkända hingstar också för att dom är bättre än medelsvensson?

Angelique var det som inte var särskilt stor. :)

Vidare på spinnandet på ämnet att små hästar skulle ha problem att hävda sig trots kapacitet så är det bara kvalificerat skitsnack.
Jappeloup o fälttävlansesset Charisma var heller inte särskilt stora, bägge två hade en mankhöjd på 1.58m och trots sin litenhet på höjden så har bägge två vunnit OS i sina respektive grenar. Mankhöjden är alltså inget som begränsar en häst med äkta kapacitet.

Min egna första stora häst hade inte ens någon högre form av kapacitet men han var 1.54cm och studsade runt 1.30m banor utan problem och tränade lätt över 1.55m. (inte hela banor på 1.55m utan enstaka hinder mitt i banträningen alltså ;) )

Senast ändrad av en moderator:

pezon skrev:
Det är väl just därför dom är godkända hingstar också för att dom är bättre än medelsvensson?

Fast de godkändes som tre- respektive fyraåring, och då kunde man ju inte veta att de skulle bli stjärnor!

Vi avla på Roderik på vårat sto på 158 cm. Hon var också korsning (vet ej mellan vad) och hon hoppade allt hon såg också :)

Men han är idag två år och 157 cm i manke. Så han lär väll växa en dm till. Han fick vårats stos huvud samt ben, men mycket från pappan också.

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt att ganska många skulle kunna gå sådana klasser om intresse fanns hos ägarna. Kansk einte med vinst, men iaf kunna träna på höga höjder.
Och om nu stoet uppenbarligen inte räcker speciellt högt i klasserna, är hon då nått att avla på?

Om du menar Magini så läste jag bara innantill i hingstkatalogen om hans resultat :)

Jag ifrågasätter inte din information, bara poängterade att han ju har tävlat klasser som är i höjd med hans egen höjd. Huruvida han har vinster tycker jag inte är så intressant, sålänge han tagit sig runt felfritt.

MissFideli skrev:
Och om nu stoet uppenbarligen inte räcker speciellt högt i klasserna, är hon då nått att avla på?

Hur många halvblodsston i aveln har placeringar i högre klasser? Skulle nog bli tunnsått med föl om endast ston med placeringar i högre klasser fick användas i avel..... :banana: :banana: :banana:

Men om man inte har placeringar i klassen behöver man ju inte tagit sig runt felfritt :confused:

poloplayer skrev:
Hur många halvblodsston i aveln har placeringar i högre klasser? Skulle nog bli tunnsått med föl om endast ston med placeringar i högre klasser fick användas i avel..... :banana: :banana: :banana:

Fast är det inte skillnad på att vilja men inte kunna, och att kunna men inte vilja? ;)
(för att citera bandet Torsson)

Nu har jag ju iofs inte skrivit nått om placering, men hästen har "bra" kapacitet, men kan inte gå högre än 110. Jag tycker att 110 är förhållandevis lågt, dom flesta hästarna kan nog ta sig runt en 110-bana. Så nej, jag tycker inte det är speciellt meriterande.

Senast ändrad:

Nej, men jag har för mig att jag har sett honom ta sig runt sånna banor felfritt. Kan vara önsketänkande dock, eftersom han är och alltid kommer vara min favorithingst.

Visst är han en härlig hingst! Skulle gärna använt honom till mitt sto i år (jag är ju inte rädd för små hingstar :D ) men han står för långt borta för ett sto som avskyr att bli transporterad...

Har själv aldrig sett honom på tävlingsbanan, endast premiering och bruksprov!

Att avla på en korsning är alltid ett osäkert kort. Visst det finns elithästar med travblod i sig men är det tack vare travblodet eller trots travblodet de blivit så lyckade?
Min häst går nu tillsammans med en korsning. Mamma var korsning ardenner - fjording och pappa är en varmblodig travare. Det som totalt har slagit igenom är fjordingen som han har som morfar. Färg, storlek, ål, zebraränder på benen, man o svans, vit tipp på öronen mm. Allt kommer från fjordingen som han bara har 25% av.
Än om du betäcker med ett halvblod så finns risken/chansen att det ploppar ut en varmblodig travare och det är väl inte vad du är ute efter?
Likaså storlek är det omöjligt att avgöra. Än om du betäcker med en 170+cm hingst så är det ingen garanti för att avkomman blir större än stoet.
Vill du ha en hopphäst så leta upp en, provrid och köp. Det kostar en hel del att föda upp en häst i x antal år för att sedan avgöra om det är en hopphäst eller inte.
// Linda

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Ridning Tänkte höra lite hur de går med era halvblods/varmblods korsningar i ridningen mm, Tävlar ni eller är ni bara skogmullar. Hur tycker ni...
Svar
14
· Visningar
2 324
Senast: proxyma
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka