Avla på min hane?!

I

Isbiteen__

Har fått en förfrågan, om jag vill ställa upp med min blandras hane.
Och avla på honom.

Han är 3 år gammal, blandras labrador och engelsk springer spaniel.
Och tiken är 1 år nu, det skulle va aktuellt om 1 år i såfall.
Känner personen, då jag köpt hennes häst.

Men hur mycket är rimligt o ta i pris?
Annars skulle jag ta en valp, men beror på om min pappa godkänner de.

Kan hane, börja märka revir inne efter parningen?..
Berätta allt ni vet, vill ta reda på så mycket som möjligt om detta.
Innan jag bestämmer mig.

Sv: Avla på min hane?!

Är din hane hälsoundersökt?

DVS röntgad osv?

Fast jag tycker inte du ska avla på honom alls, men det är jag det! :)

Är din hane fullt frisk och inte bärare av defekter som nedärvs till avkomman? Har din hane en god mentalitet?

Hur är det med tiken?

Har dom kollat upp hennes hälsostatus ordentligt?

/KT

Jag anser att det är oansvarigt att föda upp kanske tio nya hundar bara för att det är kul. Avla gör man med ett medvetet mål. Hundarna skall vara hälsokollade elnligt rasklubbens krav, se ut som rasstandarden föreskriver, ha bra mentalitet mh -korningar etc. Samt ha visat sig dugliga inom sitt område. Ex. Bruksprov, jaktprov, vallningsprov m.m.

Är allt kanom skall även hundarnas föräldrar samt syskon kollas upp vad gäller hälsa och mentalitet.

Tycker det är väldigt onöldigt att blanda flera raser där du inte har en aning om resultatet.

Jag är personligen rätt så emot blandrasavel...

Så jag säger som Kimz0r, snälla låt bli.

Jag är personligen emot blandrasavel...

Så jag säger som Kimz0r, snälla låt bli.

Det är ditt val, ingen annans. Jag tycker inte att ni ska komma och säga att hon inte ska göra det. Ge henne råd och tips istället!

Känner du att du har en frisk och sund hund, så ser jag inga hinder till att inte ta valpar efter den. Jag har själv en blandrashund och ser inga som helst nackdelar med blandrashundar, så länge det är bra korsningar med friska föräldrar.

Rimligt pris? Jag har sett annonser på blocket där en blandrashane kostar runt 1 500 kr att använda till sin tik.

Det finns även annonser som säger "Bamse vill bli Pappa! AKUT!"
Innebär det att det är en bra idé?

Personligen ser jag ingen poäng med aveln.
Vi vet inte ens vad tiken är för ras/raser.

Ska man absolut korsa, håll antal raser till ett minimum (2).
Ännu hellre, låt bli.

hej
förstår om det känns lockande men jag säger som flera andra; låt bli... Det finns HUR många renrasiga hundraser som helst o att upprätthålla dessa till en bra standard vad det gäller psyke, fysik o ärftliga sjukdomar.m.m är nog så hårt jobb. Jag tycker att visst det blir en tjuvparning o man vill inte ge en abortspruta men att medvetet avla på olika raser det tycker jag nästan är på gränsen till dumt. Men det är mina åsikter det..
mvh prillan

Nyfiken på vilken tanke det var med denna parning.
Vad är tiken för ras? Spaniel?
Vill tikägaren kanske få en eftersökshund som arbetar lite närmare och inte lika självständigt som ren spaniel?
Eller en apportör som har spontanare intresse av att apportera?

Det finns många som korsar ex spaniel och retriever just för att försöka forma en speciell typ av jakthund.
Dock finns det inga garantier för att dessa valpar utvecklas just som man önskat...

Är inte heller för blandrasavel, trots att jag äger en spaniel/retriever.
Denna kull blev till av en olyckshändelse och tikägaren blev rådd att vänta med abortspruta till man såg att det verkligen blivit valpar.
Dock räknade veterinären fel och det var då för sent för sprutan...

Känner du att du har en frisk och sund hund, så ser jag inga hinder till att inte ta valpar efter den. Jag har själv en blandrashund och ser inga som helst nackdelar med blandrashundar, så länge det är bra korsningar med friska föräldrar.

Fast ingen människa som inte har röntgensyn kan "känna" om ens hund är frisk och sund. Och hur kan du statistiskt inte se nackdelar med blandrashundar? Blandras kan ju vara precis vadsomhelst och på så vis kan man inte jämföra den och den kombinationen.

Vad har din hund att tillföra, förutom att han är "snäll och fin"?

Kan inte rekommendera dig att para din hund.

Nyfiken på vilken tanke det var med denna parning.
Vad är tiken för ras? Spaniel?
Vill tikägaren kanske få en eftersökshund som arbetar lite närmare och inte lika självständigt som ren spaniel?

Jag kan inte låta bli att rätta just detta uttalande. Sorry

En spaniel som jobbar rastypiskt jobbar inte självständigt utan i största samarbete med föraren. Det är liksom hela vitsen med spanieljakt.... Under hagelbössans räckvidd och mycket diciplinerat för att inte förstöra skottchanser.

Till trådskaparen:
Att medvetet avla på hundar som inte är ordentligt utvärderade hälso-, mentalitets- och arvsmässigt ser jag som själviskt. Blir det trevliga och friska valpar är ju allt ok - men om det inte blir det bara för att man inte tänkte i banor av kompabilitet? Din hund har redan 2 raser i sig och det är kanon om det blev en frisk och trevlig individ. Om tiken är av annan ras än de i din hund ingående kan arbetsegenskaperna krocka även om de var för sig är trevliga individer. Är tiken av samma ras som någon av hanens ingående riskerar du istället att dubblera någon rasbunden defekt - helt enkelt för att den dolts i blandningen.

Genom att köra okontrollerad blandrasavel ökar man risken att förlora kontrollen på både sjukdomar och egenskaper. Många hävdar att hunden blir vad man gör den till, men det är en sanning med modifikation. Den kan inte bli bättre än vad dess medfödda egenskaper tillåter. Om vissa egenskaper finns, men inte den balanserade, kan det bli en i bästa fall mycket jobbig hund - i sämsta fall en farlig hund. Man hävdar ofta att det inte spelar någon roll vad för mentala egenskaper hunden får, bara den är snäll, eftersom den bara ska vara sällskapshund. En sällskapshund som behöver ha en låg energinivå, gärna dålig jaktlust, liten självständighet etc..... Jag hävdar bestämt att även hundar som inte ska användas till något speciellt har nog så många tempraments- och egenskapsmässiga krav.

Även jag rekomenderar alltså att du och tikägaren njuter av era hundar, men lämnar aveln därhän. Är avelsintresset stort är det bättre att börja i rätt ände - hitta en ras du tycker om, gå en uppfödarutbildning och köp nästa hund med tanke på framtida avel.

Utan att blande in mina egna åsikter om blandras avel (så många som redan gjort detta) kan jag svara på din fråga angående prissettning. Har läst många annonser om hanar så utlånas till avel och vad blandrasärgarna brukar ta är ca. 1000 kr i språng ocg 500 kr /levande valp Alternativt priset av en valp och då inget i språng.

Gör det inte, varför du inte ska göra det har du redan fått svar på.

Har fått en förfrågan, om jag vill ställa upp med min blandras hane.
Och avla på honom.

Han är 3 år gammal, blandras labrador och engelsk springer spaniel.
Och tiken är 1 år nu, det skulle va aktuellt om 1 år i såfall.
Känner personen, då jag köpt hennes häst.

Men hur mycket är rimligt o ta i pris?
Annars skulle jag ta en valp, men beror på om min pappa godkänner de.

Kan hane, börja märka revir inne efter parningen?..
Berätta allt ni vet, vill ta reda på så mycket som möjligt om detta.
Innan jag bestämmer mig.

Vad är tiken för ras? Säger precis som mång aandra här att jag had einte gjort det. tycker att de hundar man ska avla på ska vara röntgade och testade för att veta att de är friska. Sen är jag inte för blandrasavel då man aldrig vet vad man förvidare. man kan föra vidare den typiska rassjukdommen från båda raserna in i en ny individ. Inte rättvist mot valpen och nya ägaren

Man "känner" inte att man har en frisk och sund hund. :smirk: Man gör de tester som är erfoderliga för rasen och skaffar sig en god uppfattning om hundens allmäntillstånd. Man skaffar sig även en god uppfattning om hundens mentalitet.

Bedömningen om en hund är frisk och sund ska göras så objektivt som bara går, det är inget man "känner" sig till.

trådkapning förlåt
Men bara för jag är nyfiken inga planer alls, vad är brukligt att ta betalt för avel med en renrasig jackrussel med stamtavla? aldrig utställd eller något annat, fin stam dock.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka