Avla på Knepigt D-day sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gotthardsson
  • Startdatum Startdatum
G

gotthardsson

Hej Allesammans.

Jag tänkte höra om det finns någon kunnig människa där ute som kan ge oss råd angående avel på en något knepig D-Day avkomma.

Det är en av mina bästa vänner som äger hästen och som nu går i eventuella föl tankar. Min vän har för närvarande inte har tillgång till dator så tänkte göra henne tjänsten och höra mig för här ute lite.

Stoet är väldigt högställt med jättefina gångarter. Var som ung väldigt smäcker och fullblodslik men har med åren vuxit till sig. Har ett underbart temprament när man pysslar med henne, somnar gärna i famnen och jättetrevlig i stallet men när man rider är hon betydligt knepigare. Min vän har länge haft känslan av att allt kanske inte står rätt till och uppsökt mängder med veterinärer men de säger alla att det "sitter i huvudet" Hon fick henne nyligen röntgad och man kunde se tendenser till kissingspines i främre delen av ryggen, typ manken. Enligt veterinärerna dock inte så allvarligt att det skulle vara anledningen till hennes uppträdande.

Emellan åt går hon under korta perioder helt fantastiskt men det varar inte länge. Har också haft mycket problem att rida ut med henne då hon inte velat lämna stallet, bara gå åt ett håll, tvärstannat osv.Frågan är nu hur länge man ska hålla på att kämpa och kommer hon överhuvudtaget bli fullt ridbar? Tanken att ta ett föl efter henne är väldigt lockande för min vän eftersom hon älskar sin häst över allt annat. Men eftersom det finns en del frågetecken så tänkte jag att det kanske finns någon här som kan komma med goda råd och ev. förslag på hingstar om det blir aktuellt.

Jätte tacksam för svar.

Sv: Avla på Knepigt D-day sto

Sett såhär utifrån så låter det inte alls som en bra ide. Att avla på en individ som inte går att rida ordentligt och veterinärer säger att det sitter i huvudet. Temperament är ju ärftligt och varför avla på ett temperament som inte är önskvärt?

Fast det går ju inte att döma ut avelsvärdet på hästen innan du har sett varken ryttare eller häst. Det är kanske bara så att ingen har tagit ledarskapet över stoet ännu och hon bråkar med ryttaren.

Jag förstår vad du menar.

Antar att hon någonstans ändå har känslan av att stoet har ont när man rider eftersom hon är så mysig annars. Förhoppningen min vän har är väl att få ett friskt föl med den bra sidan av mammans temprament för så länge man inte sitter på ryggen så är hon som en hund...

hm.. jag har iof bara ridit två d-day hästar men dom har varit lika dana..
Jag skulle nog inte avla på henne, bra inställning till arbete är så viktigt..

Fast det går ju inte att döma ut avelsvärdet på hästen innan du har sett varken ryttare eller häst. Det är kanske bara så att ingen har tagit ledarskapet över stoet ännu och hon bråkar med ryttaren.

Det var just därför jag reserverade mig emot det genom att skriva "sett utifrån". Hon ber om lite råd åt sin vän, ryttare och häst kommer jag inte kunna bedöma i verkligheten och det räknar hon nog inte med heller ;), det man har att gå efter är just vad hon SKRIVER. Och utifrån det lät det inte som ett sto som ska gå i avel.

Jag tror att det bästa skulle vara bra isf att hitta "felet" på hästen först (som gör att hon ev har ont). Behandla, rida igång, och sen om hästen fungerar i ridningen och man kan utesluta att det är lynnet som spökar, börja avla.

Fast om flera veterinärer inte hittar något fel på stoet så får man ju förutsätta att det inte är stoet det är fel på. Om jag hade fått klartecken från flera veterinärer att stoet var friskt hade jag testat med en annan ryttare på under ett par veckor.

Sen vet man ju inte varför hon är som hon är heller. Det kanske är någonting hormoniellt. Men om hon är en ängel på backen och svårriden så ser jag inget hinder för att avla på henne. Det är långt ifrån alla märrar som är lättridna.

Jag vet D Day hästar som haft förträngningar i nackkotpelaren bl a. Jag hade nog fortsatt röntga lite till, det kanske sitter där, ännu värre famför manken, vem vet..? Många av dem är ju knepiga, men de kanske ofta har dessa problem t ex. Jag hade nog kollat lite till. och vilken vet kan säga att det inte ska kännas. Det kanske gör det på just den / dessa hästar. Hon är ju inte precis den enda oridbara D Dayen. (finns fina oxå såklart)

hm.. jag har iof bara ridit två d-day hästar men dom har varit lika dana..
Jag skulle nog inte avla på henne, bra inställning till arbete är så viktigt..

Tänkte just samma tanke...att hon tyvärr låter som en normal D day avkommma---

Om hon ska avlas på eller inte överlåter jag att diskutera åt mera kunniga inom gångartsaveln, men ett "vasst" blod brukar ofta bli riktigt bra att ha i andra tredjeled...

Jag håller med Ramona. Dels är det en märr som ingen av oss sett i verkligheten och dels hittar inte någon veterinär något fel på henne. Så den biten kan direkt diskvalificera henne för avel.
Det som möjligen skulle få mig att fundera är mer att hon har tendens till kissingspines. Men det går ju att rådgöra med den veterinär som upptäckt det om lämpligheten för avel på stoet.
När det gäller att sådant sto så blir då istället hingstvalet desto viktigare. Så en hingst med dokumnetart bra och lätthanterligt temperament blir ju en förutsättning för i allafall första fölet, tills man ser hur hon förärver sig själv.
Exempel på en sådan hingst är Daytona.

Tycker också att hon verkar bete sig som en typisk D-Day avkomma, dvs ganska hård i huvudet och inte så ridbar pga av sin varierande vilja till arbete.

Dock kan det ju även handla om smärta någonstans, hon kan ju ha en inflammation som sitter muskulärt tex i ryggen. Vet flera hästar som haft liknande symptom och där man sedan hittat inflammationer i rygmskulaturen (bla på min egen:crazy:).

Jag tycker inte att dessa saker diskvalificerar henne helt till avel, MEN man måste vara mkt noga när man väljer hingst. Man kanske kan ta ett föl och låta henne vila helt och sedan sätta igång henne, då kanske ev inflammationer kan få en chans att läka. Sedan får man väl utvärdera avkommans temperament och se om man ska avla vidare på stot.

Har du varit hos någon kiropraktor? Det skulle vara mitt tips annars för att se om denne kan hitta någon orsak.

Hon fick henne nyligen röntgad och man kunde se tendenser till kissingspines i främre delen av ryggen, typ manken. Enligt veterinärerna dock inte så allvarligt att det skulle vara anledningen till hennes uppträdande.

Ansåg veterinärerna att hon var okej för avel?

Det är svårt att råda i sådana här frågor. Dels för att D-Day är lite "lågvattennmärke" just gällande temperament. Kan inte låta bli att fundera på vad du skulle få för svar om du inte skrivit stammen, 8mer än "vad är det för stam på stoet".

Jag vill inte ta ifrån din vän hennes rid och hästkunskaper, men vis av egen erfarenhet och långårig hästvana, så hade min unghäst kunnat bli en "problemhäst" som jag skapat själv om jag inte tagit hjälp.
Eller knepig om man hellre vill uttrycka det så.
Jag valde att betäcka henne som treåring, och var då väldigt noga med hingstvalet. Försökte få så mycket info som möjligt ang hingstarna temp.
Kan tillägga att det som jag såg som problem är borta idag, men visst, hon är fortfarande en tuff häst med åsikter.

Kan inte låta bli att fundera på vad du skulle få för svar om du inte skrivit stammen, 8mer än "vad är det för stam på stoet".

Det är möjligt, men jag skulle inte vilja köpa en avkomma till ett sto med antydan till kissing spines.

Hej Alla

Nu har jag berättat för min vän att jag skrivit inlägget här och har fått en del ytterligare information. Vill börja med att tacka er för alla svar vi fått så här långt, jättekul!!

Har fått svar på de flesta av frågorna ni ställt så de kommer här; Stoets morfar är Pajazzo. Kiropraktik har hon provat ett par gånger utan lycka. Veterinärerna ger ok till avel angående kissing spines.
Hästen har haft andra ryttare periodvis men alla har samma problem.

Har fått en del ytterligare upplysningar angående stoets beteende. Till att börja med så brunstar hon väldigt, väldigt mycket näst intill konstant. Hon har vid två tillfällen haft veterinärer där som fått ge henne hormoner för att avbryta brunsten.

När man rider så stannar hon och fryser fast i marken. När man driver på gör hon krystande, stönande ljud?? Min vän upplever att hon har ont i magen och ibland kan hon tydligen bli bättre efter att hon bajsat???

I eftermiddag så uppstod samma problem när min vän red i ridhuset och hon fick då en ide att ta av sadeln. Några minuter senare riktigt flyger hon fram över ridhuset...
Jag måste här tillägga att hon har två självklart specialutprovade sadlar då hon tidigare misstänkte att det var sadelproblem.

För övrigt så är hon också jättekänslig förvilket underlag du rider på och reagerar självklart där efter. Extremt ömfotat.

Har pratat lite mer om fölplanerna och jag tror att hon överväger att betäcka. Tanken isf är att hon ska behålla fölet själv.

Hittade lite info om Daytona som ni rekommenderade men tar gärna emot fler förslag.

Än en gång tack för att ni tar er tid!!!

Det låter ju som ett klockrent fall av hormonproblem. Precis som jag funderade på i inlägg #8. Den märren hade jag definitivt betäckt för att se vad som händer. Hon kanske blir hur bra som helst att rida när hon fått lite positiva dräktighetshormoner i sig. Jag har sett ett par sådana fall i mitt liv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 948
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?