Avla på häst som ev. lämnat Kissing Spine?

tessiem

Trådstartare
Har tänkt på det här med kissing spine..
Min lilla tjej har ju det. Hon är ju illa däran, i princip utdömd.

Veterinären sa att det givetvis måste finnas ngn sorts genetisk ärftlighet då min häst aldrig blivit riden & därför inte haft ngn belastning på ryggen & de ser tydligen detta i vissa fall..

Skulle man våga avla på ett sto som EVÈNTUELLT lämnat KS? Jag menar pappan kan ju även han ha ärvt ner "genen"..?

Vad tycker/tror ni?

Sv: Avla på häst som ev. lämnat Kissing Spine?

Jag hade kollat upp mamman grundligt och om hon var okej själv så hade jag vågat det.
Det kan ju vara en tillfällighet.

Hade ett sto som gick Msv, blev såld, efter 6 månader var hon helt kass i ryggen, konstaterades KS. (jag hade aldrig märkt något) Hennes son har gått höga klasser i många år(svår klass). Är ju iofs aldrig röntgad, men många har inga problem om de är väl musklade osv. Man vet alldeles för lite om ärftlighet mm eftersom många har det och går ändå, andra upptäcks det aldrig på men de har det. Behövs ordentlig forskning tror jag om man ska kunna svara på denna fråga. Om du avlar välj en prestationshingst som hållt i många år, så är säkert risken liten för problem.

Hade ett sto som gick Msv, blev såld, efter 6 månader var hon helt kass i ryggen, konstaterades KS. (jag hade aldrig märkt något) Hennes son har gått höga klasser i många år(svår klass). Är ju iofs aldrig röntgad, men många har inga problem om de är väl musklade osv. Man vet alldeles för lite om ärftlighet mm eftersom många har det och går ändå, andra upptäcks det aldrig på men de har det. Behövs ordentlig forskning tror jag om man ska kunna svara på denna fråga. Om du avlar välj en prestationshingst som hållt i många år, så är säkert risken liten för problem.

Tack för svaret! Mest nyfiken! Äger inte mamman till Twiggy så jag undrar mest allmänt.
Tr¨åkigt att det inte forskas mer på KS.

Jag hade kollat upp mamman grundligt och om hon var okej själv så hade jag vågat det.
Det kan ju vara en tillfällighet.

Ja absolut..

Röntgar du dina hästar vid ev köp?
Jag hade ju ingen möjlighet med Twiggy (köptes som sexmånadersföl) men har nu extrem noja över att ev. köpa ny häst.

Är det vanligt att man röntgar häst innan köp? Vad mer göra?

jag röntgar de hästar som det finns anledning att röntga
köper inte så mkt hästar, de senaste jag köpt har varit shettisar och dem röntgar jag inte.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Avel Hej på er kunniga hästmänniskor! Jag har ett sto e. Ludwigs Champion - Acacio som fått diagnosen idiopatisk headshaking. Detta innebär...
2
Svar
39
· Visningar
4 564
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 110
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama