Vet vi att den här inte har ett bra och starkt möderne?
Jag har ingen aning. Min reflektion var allmän.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet vi att den här inte har ett bra och starkt möderne?
Hittade bara 1 häst på blup med dom 2 hingstarna, inga elit eller a ston men kan ha missat något.Vet vi att den här inte har ett bra och starkt möderne?
Många är inte jag.Många sätter ju hästar i avel som tävlat och sen fått förslitningsskador. Eller på annat sätt tas från banan i förtid.
Tack för sitt svar! Det är precis av denna anledning jag frågade här - jag vill höra vad andra hästmänniskor säger som själva har erfarenhet.
Det är, som sagt, enligt veterinärerna "bara att köra".
Trots detta känner jag mig skeptisk kring allt som är med att sätta ett föl till världen, både ur stoets och fostrets perspektiv. Jag har funderat mycket och länge på detta och förväntar mig inte att alla ska hålla med veterinärerna.
I så fall skulle ju typ 50% av alla halvbloden inte avlas på? Om dom ska ha presterat alltså.
Hittade bara 1 häst på blup med dom 2 hingstarna, inga elit eller a ston men kan ha missat något.
Fast det är väl skillnad på unga trasiga hästar som aldrig kunnat prestera och på den stora massan av hästar som aldrig får prestera på grund av sina ägare eller att de går till aveln direkt.
Ja. Nu är ju denna inte trasig dock. Utan har nån form av fel som inte verkar vara säkert ärftligt.
Hästen är ung och kan ej ridas/arbetas utan att uppleva smärta. Det definierar jag som trasig.
Men vad har hon gjort för bra eftersom det diskuteras avel på ett sto som är skadad .
Tävlat ? Stam utöver det vanliga .
Vad skulle hon tillföra avelsmässigt eftersom hon har skadan kan jag tycka att hon måste verkligen ha bra egna gener att tillföra aveln och inte vara ett genomsnitts sto ?
Förlåt om jag missat de svaren innan i tråden .
Är det allergi så finns det ju hjälp att få så att hon kan rida på stoet och inte behöver överväga att avla eller ta bort henne.Fast allergier kan väll i många fall på människa vara nedärvningsbart?
Så är det okey att avla om detta skulle ha ett samband me headshakinen ( stavning ) ?
Även om man nu har avlat på ditt sto @sona så är frågan om det är bra ?
Ja du tänkte så - Var lite trångsynt tänkte avel -Är det allergi så finns det ju hjälp att få så att hon kan rida på stoet och inte behöver överväga att avla eller ta bort henne.
Ja. Nu är ju denna inte trasig dock. Utan har nån form av fel som inte verkar vara säkert ärftligt.
Alltså om inte ston med skador från yttre trauman eller ens ston utan egna prestationer sattes i avel hade vi knappt haft några hästar kvar inom SWB. Just sayin... Det är ett himla jidder om att syon måste ha egna meiter-men i nästa andetag måste de bra stona in i avel pronto, för att det på nästa utandning pratas om att unghästar inte ska forceras. HUR ska stona hinna med allt detta utan att pressas både inom avel och sport.
Lite sidospår, men det är så ett jla moraliserande kring detta med ston.