Avla på häst med sommareksem!!

Sv: Avla på häst med sommareksem!!

Men då kanske hon inte hade det som man i oftast kallar sommareksem. Den kan ju varit något annat.

Och visst är det skillnad när det är en ras som inte har sommar eksem så ofta.

Har faktistk inte varken sett eller hört någon travare förut som haft sommar eksem.

MVH Russin8

Men även om du får en eksemfri avkomma så kan ju den i sin tur ärva ner eksem. Eller dennes avkomma, och då har man ju ännu en gång spridit problemet vidare...

MVH Russin8

Som sagt, om hon inte var otroligt exceptionell. Om Poetin hade haft exemhäst så hade jag kunnat köpa att man avlade på henne ändå. Men med mer vanliga ston så tycker jag inte man ska avla på de som har exem.

Som sagt, om hon inte var otroligt exceptionell. Om Poetin hade haft exemhäst så hade jag kunnat köpa att man avlade på henne ändå. Men med mer vanliga ston så tycker jag inte man ska avla på de som har exem.

Men även om stoet är exeptionell, har hon exem så är hon inte en bra individ att avla på.

MVH Russin8

Har faktistk inte varken sett eller hört någon travare förut som haft sommar eksem.

Det finns dock en hel del travhästar med knottallergi, om man börjar snoka runt. Jag kan på rak arm räkna upp två kallblod (e Kilde Stjernen respektive Järvsöfaks) och ett varmblod (e Västerbo Gracias).

Jag tror att knottallergi förekommer i alla hästraser, överallt där hästar utsätts för svidknott. Jag har sett hästar med "eksem" i alla storlekar, från amerikansk miniatyr till ardenner.

Knottallergi är verkligen ett lidande, något som alla som kommit i kontakt med hästar med det problemet kan intyga. För mig är det självklart att man avlar på sunda hästar, och dit räknar jag inte knottallergikerna. I djurskyddsförordningens föreskrifter om ”Djurskyddskrav vid avelsarbete” står att hästar som nedärver man- och svansskorv inte får användas som avelsdjur.

Jag blir såå förbannad på folk som avlar på ston med allergi som tex islandshästarna och även gotlandsruss och shettis.
Det för stör rasen nått fruktansvärt.
Jag letade och var jätte noga med att kolla upp så jag inte hade svenskfödd med exem i stammen men det visade sig att mamman hade haft exem sen hon avr 1år och hon var oxå svenskfödd.
Jag fick nog och sålde alla.Ska man köpa så dyra hästar ska dom jävlar imig vara FRISKA. Jävla hycklare.
En ordentlig rensning på islandshästarna skulle göra gott. även andra raser.

Har för mig att eksem står med som defekt i reglementet.

Russhingstar får inte heller ha eksem för att få avlas på.

Ja skulle inte avla på en eksemhäst även om den va bra, har sett eksemhästar efter föräldrar som inte haft eksem i ett par led.

delvis *kl*

Det vore ju bra om man med ett enkelt blodprov kunde avgöra om hästen har eksem eller inte.

Sen har jag så svårt att förstå är hur man som hingst ägare kan lura sto ägare. Och jag vet även hingst ägare som blir lurade av stoägare. Om man håller hästen inne hela tiden så syns det ju inte.
För många hingst hållare vill inte ju ta emot ston med eksem vilket jag tycker är jätte bra.
Men varför gör man så? Vill man ha hästar med eksem eller tycker man att det är ok att chansa? Varför avla på något som ger hästar livslångt lidande.
Om det vore att dom nedärvde ett fel så dom ej kan ridas så skulle ju ingen avla på dom, inte ens chansa.

MVH Russin8

Tycker inte man ska avla på sommareksem. Det är ärfligt men man vet inte när det dyker upp. Kan ju dröja nån eller några generationer. Det är en defekt och du avlar ju inte på andra defekta saker hos något djur.

Nu finns det ju bra medel mot eksem men det är ju en onödig kostnad och det krävs ju lite av djurägaren att pyssla med under vår - höst.

kl

Inom en ras där det finns väldigt få individer kan jag tycka att det är ok, då man måste få med så många som möjligt för att undvika inavel och öka den genetiska variationen. Målet måste dock vara att i framtiden utesluta de med exem.

Har just nu ett sto som jag tycker mycket om, med en stam jag tycker om och hyfsade meriter, men som har exem, visserligen lindrigt men ändå. Hon har lämnat en avkomma som har otroligt vacker man och svans, som i sin tur har lämnat två utan exem. Tror inte att jag vågar avla på henne ändå, när det finns så många utan exem.

Jag skulle vilja att de forskades mer om exemet och dess ärftlighet, det skulle vara mkt intressant att få veta hur stor risken egentligen är.

jag har en fråga... Ang sommar exem... om man har en häst som bara kliar lite i manen när knotten är framme inte annars å med täcke försvinner det. precis som att den ej tål knotten. e de nått man absolut ej borde avla på.

Kallblodet som står i stallet där jag har min häst har dom blivit rekommenderade att avla på från rasföreningen/avelsförbundet trots att hon har lindrigt exem. Vad jag hört så har även hennes mamma det så det verkar rätt klart att det är ärftligt där i alla fall. Men hon kommer tydligen från en blodslinje som håller på att "dö ut" och som tydligen verkar värdefull vad jag har förstått.
Är inte så insatt tyvärr.

Intressant, men tyvärr görs nästan alla undersökninga på islandshästar. Skulle det ge samma resultat om man gjorde det på andra raser?

Sen är det klart att ju fler undersökningar man gör desto fler har man att jämföra mellan.

jag har en fråga... Ang sommar exem... om man har en häst som bara kliar lite i manen när knotten är framme inte annars å med täcke försvinner det. precis som att den ej tål knotten. e de nått man absolut ej borde avla på.
Eksemet orsakas ju av allergi mot knotten.
Att hästen blir symptomfri med täcke på innebär ju inte att det slutar vara ärftligt.
Jag tycker inte att du ska betäcka ett sto som har klåda - även om den just nu är symptomfri.
Intressant, men tyvärr görs nästan alla undersökninga på islandshästar. Skulle det ge samma resultat om man gjorde det på andra raser?

Sen är det klart att ju fler undersökningar man gör desto fler har man att jämföra mellan.
OM jag inte minns alldeles fel så var det även andra raser med i den stora enkät som SLU skickade ut, i den stora undersökning man kunde läsa om i en länk....

*kl*

Har gått och grunnat på en grej nu...

Många som importerar islandshästar får ju rådet att täcka dom de första året osv. för att förebygga exem. Precis som att de hästarna som går kvar på island som kanske hade utvecklat exem i Sverige inte gör det.

En häst som utsatts för situationer som kan ge exem men inte fått det borde ur exemsynpunkt vara bättre än den som blivit skyddad från de faktorer som ger exemet.

Vad jag försöker få fram vet jag inte riktigt, men om man är jäkligt noga med att skydda en avkomma från en exemhäst så borde den inte utveckla exemet.

Vet ett exempel där en uppfödare hade en årgång på ett bete med mkt knott osv. I den här årgången var det många fler som utvecklade exem än normalt.

Vad dum jag va.. hade ett "flugtäcke" billighets skit som satt å skavde i manen så så fort jag bytte eller tog av de så blev manen normal. hon hade ingen sådan hud som exem hästar har utan bara typ av "kliad" man men de såg jag ju nu att det var täcket som skavt av det. Altså inget exem :bump: uch jag lev lite orolig där. Vill ju ej ha en häst med exem. men d ehar jag ju inte nu..

bara hästen som hade en snål matte en gång i tiden som köpte billighets skit täcke i stället för att lägga några 100 lappar extra på ett bra skav fritt. SUCK =)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Marty
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 434
Islandshäst Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland...
2
Svar
35
· Visningar
4 398
Senast: valvis
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka