Avla på 2 årig hingst?

TwiggyM

Trådstartare
Ja vad tycker ni? Har sett annonser där en 2 årig hingst står till förfogande. För mig känns dert hela bara skumt. Hingsten är uppenbarligen inte färdigväxt så man vet överhuvudtaget ingenting om slutresultatet. Dessutom finns det såklart inga prestationer att visa upp.

Men rent teoretiskt sett så är det ju samma gener och stam som det kommer vara då hästen är färdigväxt. Är det ok att avla på 2 års hingst? Finns det något undantag då det blir ok?

Sv: Avla på 2 årig hingst?

Jag tycker inte det är ok att avla på en så ung individ. Men o andra sidan är jag emot all avel med icke godkända avelshingstar o det kan ju knappt en 2 åring vara

Då man inte vet vad någon hingst nerärver förrän man sett ett stort antal avkommor så anser jag att man kan avla på 2 åring. I år låter vi vår 2 års hingst betäcka ston som själva är korrekta och har lämnat avkommor som fått lägst klass I.

På många 2 års hingstar kan man redan se vart det bär hän.
Är de färdigväxta höjdmässigt men saknar massan så ser man vinklar och benstället ganska tydligt. Vad de själva presterar är ganska oväsentligt då det inte är = vad hingsten nedärver.

När jag betäcker med en så pass unghingst så är det stam och temperament samt benstället som avgör.

Bland welshar så licensierar vi hignstarna efter godkänt veterinärintyg. Här finns inga "godkända" hingstar. På gott och ont! Däremot så kan man välja att frivilligt visa sin hingst för avelsnämnden och försöka få in honom i kvalitetsboken. Det är dock något vi ska vänta med att göra tills vår hingst är 4 år och fått den massan som rasen kräver.

Väljer man att avla på en 2 årshingst så kan man ganska snart se vad han nedärver, speciellt om man väljer att ta ston som redan lämnat en del avkommor. Ser man att alla avkommorna har ett benställ som får en att gråta så kan man snart ta fram kniven och snöpa honom. Är avkommorna däremot exteriört bra så har man vunnit några år i avkommebedömningen.

. Vad de själva presterar är ganska oväsentligt då det inte är = vad hingsten nedärver.

Naffa nyfiken nu :D:D

Hur kommer det sig att man säger så inom welshaveln?
Inom travet så kan en hingst bli godkänd på i stort sett enbart prestation..eller tja.
Prestation är mycket viktigt i många fall då man väljer hingst.

För skojs skull tog jag fram en bok om avelsvärderingens riktlinjer.
Skalan ser ut så här i viktig precentuell tyngdpunkt:
Prestation 40%
Härstamning 30%
Hållbarhet 20%
Exteriör 10%

Själv skulle jag kanske teoretiskt kunna använda en egen tvåårshingst på egna ston. Men dom skulle inte gå att sälja.
Men då är kravet att han har ett mycket stark möderne och inte ser ut som en kompass i benstället. (en fot i varje riktning)
Den ska ju också ha syskon som bevisat att dom duger.

För mig är fallet två eller treåring detsamma om bägge individerna är ostartade..

Får mig faktist att tänka på två ganska stora avelsmatadorer.

Hingsten Napoleon var väl en som fick dispans trots att han var "ostartad" ? Eller "oriden" eller vad det heter på halvblod.
Han fick ju ändå en radda klart fina avkommor med flera godkända avelshingstar efter sig.

Raka motsatsen till Napoleon (om man ska tänka prestation) är ju Varenne.
Han har knatat in över 50 miljoner med en inte alltför fager stam. Exteriört är han inte heller speciellt grann.
Avkommorna är...tja...diskutabel än så länge. Även om det kommer fler och fler bra ungar. Lord Capar t.ex

Svamlar lite kanske så här mitt i natten. Men klart intressant tråd.

AM

Avel av små ponnyer är ju så mycket mer än prestationsavel.
Det ska vara "lagom" mycket rörelser så att små barn kan rida dem utan problem, det ska vara "lagom" framåtanda, humör och temperament av samma orsak.
Kanske är man dessutom mest ute efter att förstärja en rastyp i någon till antalet ganska liten ras - då bryr man sig föga om prestationsmeriter.

Jasså..är du också vaken nu :D:D

Helt ok förklaring du kommer med.
Igentligen så skulle det kanske vara barn som sitter på ponnyernas avelsvärdering :idea: :D
Och inte gamla gubbar eller nåt..

AM

Jag tycker att det är intressant då det inom vissa raser är helt ok och sen inom andra nästan/är i klass med buskavel.
Vet att även en del arabhingstar används vid 2 års ålder till hingstägarens ston.
Min generella uppfattning gällande Welsh (som jag inte kan så mkt om) är att vi har en sund, trevlig och vacker ponny som överlag är av hög kvalitét. Jag har dock ingen grund iform av ngn undersökning utan det är en personlig uppfattning. Det kanske är helt fel:D

*kl*
Personligen tycker jag inte det är ok att annonsera ut en 2-årshingst till avel. Har sett otaliga lovande 2-åringar som tyvärr inte utvecklar sig positivt och aldrig kommer till eller avbryter bruksprovet.

Jag är inte insatt i vilka regler som gäller i alla raser men kan inte stoföl stamboksföras eller hingstföl bli godkända kan jag inte kalla det för avel.
Snarare hästproduktion, och det är ju ingen nyhet. Betäcka ej gdk/avelsvärderad hingst med egna ston har man alltid fått göra.

Vet inte om den sista meningen var till mig eller om ditt svar var rent allmänt.
Jag vet att man får lov att använda egen hingst till egna ston oavsett om han är godkänd eller ej.
Menar du att ex de welshuppfödare som använder sina egna unghingstar som ej är visade sysslar med hästproduktion och inte avel? Likadant är det ju inom xx-aveln nu, de har tagit bort avelsvärderingskravet.. sysslar de också bara med hästproduktion?

Eller är det endast inom hbl som det är hästproduktion om hingsten inte är godkänd eftersom det bla är ett krav för stamboksföring och godkännande av avkommor.

Det kanske är för tidig morgon för mig:)

Vad krävs för att det ska kallas avel? Hästproduktion är det väl även om ngn tar ett föl på sitt sto endast för att sälja detta? Många använder ju hingstar som inte alls passar deras ston och avkomman blir därefter...
Om jag exempelvis tar en knabstrupperhingst (godkänd) till mitt sto så får avkomman registreras som knabstrupper och om hon är stamboksförd blir den fullt berättigad att visas som hingst etc = planerad avel.
Men om jag tar samma hingst och registrerar hos ASVH så blir den inte stambokberättigad eller går att visa = hästproduktion

Det är just detta jag tycker är så intressant! Att samma hingst med samma sto kan i ett förbund och av vissa ses som väl planerad avel med syfte att få in mer modernt hoppblod i knabstruppern men i ett annat ses som ex färgavel/buskavel om avkomman skulle bli tigrerad

lite från ämnet ... ber om ursäkt för det TS

som svar på frågan kring tvååring i allmän avel så tycker inte jag heller att det är ok.. Då främst för att hingsten i fråga är såpass ung..

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag skulle inte betäcka med en tvååring! Detta pga av att jag håller ridbarheten väldigt högt i mina prioriteringar av avelsdjur.

Jag har tidigare betäckt ett av stona med en treåring och kommer aldrig att göra om det heller. Treåringen var förstås godkänd med ett B. men visades som 4 åring och då var jag inte nöjd med det jag såg av hingsten på provet trots att den gick igenom med ett AB. Därefter så bestämde jag mig för att aldrig mer betäcka med en 3 åring. Utan hellre vänta med att betäcka tills dem gjort provet som 4 åringar och blivit lite mer testade.

Inom arabaveln tror jag att många resonerar som "Welsh" och "ameo". Tyvärr förekommer det en hel del hästproduktion utan urskillning också, men det gör det väl inom alla raser. Antingen pga okunnighet eller girighet.

Jag har inga problem med att använda en tvåårshingst baserat enbart på rastyp (vi har ju en homogen ras att förvalta), exteriör och rörelser, stam och psyke. Däremot tycker jag att det ska ske under mycket kontrollerade former. Dvs enbart ett lågt antal beprövade ston. Om det sedan är hingstägarens egna eller inte har väl egentligen ingen betydelse, så länge det inte är "allmän avel" det handlar om. Det tycker jag absolut inte är ok, de är ju fortfarande bäbisar till stor del.

Jag har (hade) själv en tvåårshingst som jag sparade för att se hur han utvecklades. Jag har precis skurit honom eftersom jag inte anser att han kommer att hålla hingstkvalitet i mina ögon. Han kom inte ens så långt att han fick bevisa sig. Den bedömningen gjorde jag på egen hand på precis samma sätt - rastyp, exteriör och rörelser, stam och psyke. Han höll på fyra punkter av fem, men det räckte inte för mig. Så det fungerar åt båda hållen om man gör rätt.

Förresten, jag går nästan enbart på samma bedömning även när jag väljer vuxna hingstar. Anledningen är förmodligen, precis som andra snuddat vid, att araben är en liten ras med stor spretighet inom prestationsområde. Det föds ca 300 arabföl om året i Sverige. De flesta säljs till hobbyryttare utan tävlingsambitioner. De uppskattar ett bra psyke och (om de är någorlunda pålästa) en korrekt exteriör. Med så få tävlande araber, och i så vitt skilda grenar, så är det nästan omöjligt att skapa sig en bild av prestationsförmågan hos enskilda blodslinjer.

Ur mitt begränsade synfält så kan jag se att inom travet och även galoppen, där alla uppfödare strävar efter exakt samma mål och med många tävlande individer inom en enda gren som dessutom är väldigt enkel att bedöma (snabbast vinner, ingen diskussion... ;)), så är det självklart att man använder prestation som den viktigaste bedömningspunkten när man väljer avelsdjur. Inget konstigt med det! :D

Carina på Silver Arabians

Delvis kl

Jag tycker ändå som Welsh - det viktiga är ju vad hingsten nedärver, inte vad den själv presterar. Går det alltid hand i hand? Självklart väljer man hingst utifrån hur de själva ser ut och vad de har gjort/förväntas göra, men därmed inte sagt att man ratar en äldre hingst som kanske inte alls gjort nåt själv - den kan ju vara Elit-premierad för det!

Sen är jag lite kluven till att använda tvååringar eller öht icke gk hingstar i avel. Å ena sidan blir avelsframstegen snabbare, å andra sidan är såklart risken stor att det blir många "buskhingstar" i avel vilket får motsatt effekt på avelsframstegen.

Jag är också av den åsikten att man kan "producera" hästar utan att det är icke-avel. Travarkorsningavel och andra skumma korsningar betackar jag mig för, men om nån vill producera ett billigt föl så är det helt ok för mig - bara den säljs till rätt pris också! Det måste bli större skillnad på marknadsvärde mellan "halvbra" hästar och de som är genomtänkt prestationsavlade. Denna skillnad uppnås förmodligen bara genom att de presumtiva köparna får större insikt i vad avel är, och lär sig att bedöma stammar längre bak i leden än en flashig fadershingst.

Sen vet man ju att avkommorna inte behöver bli bra för det ;).

//betäcker ett av mina ston med 3-åring i år, för att:

• jag tror på honom
  • jag vill ha snabba avelsframsteg
  • mitt sto har visat en bra nedärvning på de tre avkommor hon hittills lämnat

Besiktningstvånget är sedan några år tillbaka avskaffat. Numera är det tillåtet att använda alla hingstar i avel, även till andra än hingstägarens ston.
Däremot för att avkomman ska kunna bli intagen i tex stambok kan krävas att hingsten är godkänd i sin rasförening. De bestämmelserna varier beroende på ras.

Japp jag vet! Det var det jag inte klarade av att förklara trött som jag var..
Det är olika hos olika raser...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: sandrafors
·
Western När jag hör eller läser om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat; AVEL!! Såg en intressant diskussion på ett stort forum i förrgår...
2
Svar
24
· Visningar
4 355
Senast: wrangler
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 064
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18