Avkopplade promenader, råd

Passivitetsträning fy vad jag avskyr det ordet, så överdrivet.
Låt hunden vara med i vardagen bara så kommer det naturligt.
Aldrig förstått folk som lägger extra tid på passivitetsträning, hur stressade ärni i övrigt ?
En schäfer bör nog få aktivering framför passivitet.
Hundar är ju annarspassiva för det mesta när inget händer :)
Du kan inte bara köra gasat med en hund.
Den behöver balans.
Att en schäfer (eller en annan arbetshund) skulle bli passiv bara för att inget händer kan inte bli mer fel.
Möjligtvis avstängd och deppig, men inte avslappnad och rofylld.

Du kan inte bara köra gasat med en hund.
Den behöver balans.
Att en schäfer (eller en annan arbetshund) skulle bli passiv bara för att inget händer kan inte bli mer fel.
Möjligtvis avstängd och deppig, men inte avslappnad och rofylld.
Jag ger min hundar balans, de är inte deppiga , förstår ibland inte hur du orkar vrida och vända på allting gällande hund.
En hund vilar när inget händer ,lika med naturlig passivitet.
Man behöver inte lägga en massa tid på passivitetsTRÄNA

Det kanske man visst behöver? Att din hund är naturligt duktig på att slappna av betyder väl inte att alla hundar är det? Jag tror att vissa hundar behöver träna på att vara just passiva i vissa situationer. Du säger att hundar naturligt slappnar av när inget händer, men vissa hundar kanske har svårt att fatta att "inget" händer ibland? Jag tänker att du utgår för mycket från din egen hund helt enkelt.

Jag ger min hundar balans, de är inte deppiga , förstår ibland inte hur du orkar vrida och vända på allting gällande hund.
Vrida och vända?

Jag tror inte jag har sett en enda instuktör på SBK eller andra tränare (och flera av dem tränar och tävlar på elitnivå) uttrycka sig positivt om nyttan av passivitetsträning.
Men alla dessa kanske bara svamlar? Eller är nått fel på alla dessa hundar där ägare upplever en positiv skilnad?

Du knapplånade ett inlägg av mig innan och skrev att du också gillade den naturliga passiviteten men hela det inlägget handlade ju om passivitetsTRÄNING.
Jag förstår inte isf vad passivitetsträning är för dig om du ena stunden anser att träningen är naturlig, och i nästa stund är inte träningen bra:confused:

Njae, långt ifrån alla hundar vilar naturligt när inget händer utan att man hjälper dem på traven. Många ser till att något händer istället - då får man hjälpa hunden att hitta en vilo-knapp.

Njae, långt ifrån alla hundar vilar naturligt när inget händer utan att man hjälper dem på traven. Många ser till att något händer istället - då får man hjälpa hunden att hitta en vilo-knapp.
Precis. Och det betyder ju inte att de saknar den knappen, men ibland har de så kul i sin fartfyllda bubbla att de kan behöva hjälp att bryta sig ur den.

Som med barn som gått upp i varv och man kanske säger "så, nu är det färdiglekt för idag." och så sätter man på en film.

Med tre unghundar hemma blir det jäkligt speedat när de får långtråkigt. Det är super att be dem gå och lägga sig en stund. Skulle de få leka tills de tröttnar/stupar skulle vi inte ha ett hem kvar. Och de både tränas och motioneras så mycket som nu är lämpligt för sin ålder.

Med tre unghundar hemma blir det jäkligt speedat när de får långtråkigt. Det är super att be dem gå och lägga sig en stund. Skulle de få leka tills de tröttnar/stupar skulle vi inte ha ett hem kvar. Och de både tränas och motioneras så mycket som nu är lämpligt för sin ålder.

Det kan jag tänka mig!
Ett gå och lägg dig är väldigt bra att ha tycker jag också, ofta tycker jag det kan hjälpa hundarna att känna av själva att jo, jag kan nog ta en paus. Mina bc-valpar har jag ofta fått fånga i farten och klappa lite på tills dom somnar. :p

Ja precis man ber den lägga sig, inte åker man in till en stad och sätter sig på en bänk ?

Vrida och vända?

Jag tror inte jag har sett en enda instuktör på SBK eller andra tränare (och flera av dem tränar och tävlar på elitnivå) uttrycka sig positivt om nyttan av passivitetsträning.
Men alla dessa kanske bara svamlar? Eller är nått fel på alla dessa hundar där ägare upplever en positiv skilnad?

Du knapplånade ett inlägg av mig innan och skrev att du också gillade den naturliga passiviteten men hela det inlägget handlade ju om passivitetsTRÄNING.
Jag förstår inte isf vad passivitetsträning är för dig om du ena stunden anser att träningen är naturlig, och i nästa stund är inte träningen bra:confused:
Ja du vrider och vänder ofta på inlägg under hund.

Jag tycker inte man kan kalla det att träna , träna är för mig något aktivt, passivitet är att vila.

Och en välaktiverad hund vilar faktiskt.
En understimulerad hund är jobbig.

Det kanske man visst behöver? Att din hund är naturligt duktig på att slappna av betyder väl inte att alla hundar är det? Jag tror att vissa hundar behöver träna på att vara just passiva i vissa situationer. Du säger att hundar naturligt slappnar av när inget händer, men vissa hundar kanske har svårt att fatta att "inget" händer ibland? Jag tänker att du utgår för mycket från din egen hund helt enkelt.
Då får man lära dom det absolut, är något fel för hunden om en den aldrig kan slappna av.

Jo precis så gör "man". Jag stannar inte och bara sättet mig på en bänk ute om jag är själv, har jag hund med mig kan jag däremot sätta mig just med syftet att träna hunden på att vi ska sitta där och ta det lugnt och vara passiva.
Ja jag vet att folk gör så, själv ser jag noll vits med detta.
Tar hellre med hunden i vardagen än att lägga massa timmar på att sitta på en bänk, men vi har alla olika fritidsintressen,

Jag tycker inte man kan kalla det att träna , träna är för mig något aktivt, passivitet är att vila.

Poängen med att träna på tex en bänk är ju att hunden ska kunna finna det vilosamt även under retning (i störande miljö)
Det är exakt det samma som att säga "gå och lägg dig" hemma. Men hemma finns inga roliga störningsmoment. Klart som tusan det är lätt där.
Men vill man tävla med sin hund så måste den även koppla av på en tävlingsplats, med massor av intyck. Då börjar man öva på det i liten skala...exempelvis på en parkbänk.

Träna betyder väl ändå att man övar på något som man har ett mål med?

Börjat fått upp ögonen för vad som diskuterades i en annan tråd nu.
Inte sett det innan men desto mer man läser från vissa användare så ser man att det stämmer.

Nu har jag läst samtliga inlägg flera ggr och fattar ändå inte vad som menas med det här inlägget.
@kossankaj skulle du vilja vara snäll och förklara vad du menar här? Eftersom du citerar mig antar jag att du vill säga mig något eller poängtera något jag skrivit, jag förstår bara inte vad.

Alltid trevligt att kunna bemöta inlägg :)

Poängen med att träna på tex en bänk är ju att hunden ska kunna finna det vilosamt även under retning (i störande miljö)
Det är exakt det samma som att säga "gå och lägg dig" hemma. Men hemma finns inga roliga störningsmoment. Klart som tusan det är lätt där.
Men vill man tävla med sin hund så måste den även koppla av på en tävlingsplats, med massor av intyck. Då börjar man öva på det i liten skala...exempelvis på en parkbänk.
Ja men då är jag med , trodde ni diskuterade angående koppelgående att hunden skulle gå fint i koppel framöver för den fick träna passivitet .
Ja mitt i centrum är väl kanon att träna platsliggning och allt möjligt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka