Avkommor för tävling

Sv: Avkommor för tävling

Nä, man får aldrig ut värdet av dem när de är utbildade och har meriter... En bekant ska sälja en hopponny nu som i princip enbart är hoppad och den begär de 80 000 kr för trots att den inte har varit skadefri. Om jag ska jämföra den med vad Spirre kan, vad han gjort, och hur lättsam han är att hantera så skulle jag kunna begära 200 000 kr för honom. Men vad skulle jag få? 40 000 kr, kanske... :(

/Camilla

Dubbelt förlåt...

Senast ändrad av en moderator:

Jag lovar att vi kollade runt på FLERTALET föl och kollade priserna på dessa innan köp.
Skillnaden är kanske att jag/vi var villiga att betala "rätt" pris=lite högre för rätt föl med rätt stam än vad många andra är.

mvh El

Elshacera skrev:
Jag lovar att vi kollade runt på FLERTALET föl och kollade priserna på dessa innan köp.
Skillnaden är kanske att jag/vi var villiga att betala "rätt" pris=lite högre för rätt föl med rätt stam än vad många andra är.

mvh El

Hmm...Nu förstod jag inte riktigt.
Jag tycker också att bra arabföl ska kosta, men det jag menade med mitt inlägg är att det nog är svårt för uppfödare att ta ut så mycket nu när vuxna tävlingsmeriterade individer inte går att sälja för annat än underpris.

Här tror jag snarare det är "rätt spår"...
Varför är inte folk villiga att betala för utbildad häst=arab?
Tror vi här måste ställa frågan vad det kommer sig av?
Kan det vara de "gamla" fördommarna mot araber som ridhäst som spelar in?

Har sett annonser med arabkorsningar som säljs för högre summor än vad renrasiga araber med samma utbildning och meriter görs.

mvh El

Kanske måste det börja med att uppfödarna tar mer betalt för sina uppfödningar? Om grundpriset är mer, kostar en utbildad häst mer??

Aha då ber jag om ursäkt tolkade nämligen dig som att föl ej skulle få kosta..
Jag anser att dessa skall få göra det eller rättare sagt pris efter kvalite.
Gomir i detta fall anser jag tillhör kvalite och hans föl bör betalas bättre.

Som en kul sak kan jag nämna att när vi letade föl fick vi ett förslag...

Fölet ifråga var svart, stam inget som var intressant för min del.
Letade efter meriterade föräldrar helst inom bruks.
Denna hade inget...förutom då färgen..
Begärt pris 80000kr. Detta kan få en att fundera, skall man skippa allt vad prestationer heter och bara avla på färg..
mvh El

Apropå priser.. jag skulle gärna köpa ett sto och blev erbjuden att just göra det av en uppfödare när jag letade häst. Det var ett tvåårssto som var så himla fint. Kruxet var att även en annan uppfödare var intresserad av att köpa och denne uppfödare hade ju ekonomiska tillgångar som jag inte har och då blev ju naturligtvis priset satt efter det. Varför sälja till mig som brukshäst till ett lägre pris när man blir erbjuden mer pengar från någon som vill ställa ut och avla? Den tvååringen skulle kosta 40000 plus moms.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: tuaphua
·
Avel Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon...
2
Svar
20
· Visningar
2 616
Senast: PonnyMajsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar