Avkommor för tävling

Sv: Avkommor för tävling

Gimmick skrev:
Kul med lite svar, men på slutet flummade ni ut i detta med premieringar. Iofs intressant, men inte riktigt vad jag var ute efter just nu.

Jag vill ha fler svar från ryttarhåll! Spetsar till mina formuleringar lite, utan att mena något illa med det.

*Vad kan ni erbjuda uppfödarna? Reklam - hästtransporter, Tidningar (reportage), Vad gäller hästen så blir det en vältränad, väl-hanterad (van vid transporter, skoningar, vet.kontroller, tävlingsmiljöer, vana att få gå fram överallt i skog och mark)
*Varför ska andra föda upp bra, billiga hästar åt just er? Billiga??:confused: Jag trodde det var för att uppfödarna ska få ut mer för sina hästar?? Det kan väl vara värt ett bra avtal med en duktig distansryttare? Syftar då inte på mig själv, eftersom jag är "nybörjare" ännu. *Vad kan ni åstadkomma som gör att uppfödarna ska vilja fortsätta "sponsra" ryttarna, istället för att gå över till t.ex. avel av utställningsaraber. Någon påpekade ju redan tidigare att man mycket tidigare kan få "utdelning" i den genren.
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av utställningshästar och är kanske ute och cyklar, men om jag köper en utställningshäst, vad har jag för garantier att den fungerar som ridhäst vad gäller ridbarhet och hållbarhet? Det måste väl ändå vara en merit om jag som uppfödare kan säga att syskon, mamma eller pappa har gått/tränas för distanser upp till 12-mil (ett ex.)
Har varit ute och kollat några hemsidor för distansryttare och det är inte ens alltid som tävlingshästarnas härstamning finns med, än mindre vem som är uppfödare. Det är bl.a. sådana uppgifter som känns viktiga att få ut om man är uppfödare.

Finns säkert många fler fördelar med att som uppfödare "hjälpa" en distansryttare, läste någonstans att distansen var den starkast växande ridsportsgrenen... Många potentiella köpare alltså!

;)

Jag skriver väl i den här tråden då... ;) Fast jag inte tyckte jag hade något att säga först. :angel:

Gimmick skrev:
*Vad kan ni erbjuda uppfödarna?
Ett livslångt hem för hästen, med mycket utevistelse, varierande träning, hästkompisar, bra foder (mest grovfoder), minutiös ( :crazy: ) skötsel. Förhoppningsvis även en hel del reklam i form av tävlingar och kanske en VM-uttagning. :angel:

Gimmick skrev:
*Varför ska andra föda upp bra, billiga hästar åt just er?
För att "de andra" har satt ett lågt pris på hästen jag köper... :o Jag tänker göra allt för att köpa en verkligen bra distanshäst när möjligheten väl infinner sig. Men om jag då letar efter mina kriterier och hittar en trevlig häst, som helt stämmer in, så kan jag ju inte tacka nej för att den är för billig! Däremot är jag beredd att betala mer, om jag vet att hästen har fått en sådan uppväxt som jag vill. Eller till exempel om hästens föräldrar bägge gått svår klass distans. :love:

Gimmick skrev:
*Vad kan ni åstadkomma som gör att uppfödarna ska vilja fortsätta "sponsra" ryttarna, istället för att gå över till t.ex. avel av utställningsaraber. Någon påpekade ju redan tidigare att man mycket tidigare kan få "utdelning" i den genren.
Jag skulle nog främst framhålla hästens härstamning och uppfödare. Om det skulle gå bra, skulle jag vara noga med att påpeka hästens uppfödningsmiljö (ex. lösdriftsuppfödd med lekkamrater). Men det förutsätter ju att den häst jag köper faktiskt haft sådan uppväxt också... Man framhäver ju de bra sakerna i uppfödningen som man tror spelar roll för tävlingsprestationen.

Usch, det här blev jätteflummigt är jag rädd. Men vad jag egentligen försöker säga är, att när jag väl letar distanshäst kommer jag att vara beredd att betala en hel del för "rätt" häst, men om den råkar vara billig tänker jag inte tacka nej till den. Då köper jag utrustning för resterande pengar. :idea:

Ps. Är appaloosan kvar förresten? :love:

Gimmick skrev:
*Vad kan ni erbjuda uppfödarna?
Reklam både i form av tryckt reklam, mun-mot-mun metoden, uppvisande av en lugn och harmonisk tävlingshäst som har hög hållbarhet, också visa upp bra ridbarhet. Information på hemsida om hästens fördelar med länkning till uppfödaren.
*Varför ska andra föda upp bra, billiga hästar åt just er?
Som jag skrev tidigare så är inköpspriset inte viktigt i längden så för mig behöver de inte vara så billiga. Jag köpte min 3,5 åriga valack för 15 000 kr och det priset är nästan skämmigt..:o Jag är beredd att betala runt 30 000 kr för en 1,5 årig hingst som har bra stam och är väl uppfödd.
*Vad kan ni åstadkomma som gör att uppfödarna ska vilja fortsätta "sponsra" ryttarna
Se första svaret. Propagera för uppfödaren och stammen, helt enkelt samtidigt som man visar med hästens temperament, uppfostran och träning samt tävlingsprestationer att detta är en bra häst. Köper jag ett sto (vilket JAG nog aldrig kommer att göra) så skulle jag kunna låta henne gå tillbaka till uppfödaren efter färdig tävlingskarriär, köper jag en hingst så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att premiera och låta honom betäcka om han gjort tillräckliga prestationer, gärna i samarbete med uppfödaren. Jag kan också tänka mig leasing-avtal - jag tränar och tävlar hästen men det är inte min utan den går tillbaka till uppfödaren efter karriären men jag får en ny häst att tävla vidare med då.
Har varit ute och kollat några hemsidor för distansryttare och det är inte ens alltid som tävlingshästarnas härstamning finns med, än mindre vem som är uppfödare. Det är bl.a. sådana uppgifter som känns viktiga att få ut om man är uppfödare.

Kolla min! www.hulkki.z.se/spirre kolla under stam. Visserligen är inte uppfödaren med men hon är inte direkt intresserad av Spirres utveckling och jag tror inte hon har uppfödning längre.

/Camilla

Härligt med en massa svar!
Racer:
Jag skrev frågan från början för att många av de uppfödare jag känner (inkl. mig själv) inte tycker att ryttare (inte bara distans) är beredda att betala vad hästarna egentligen skulle vara värda.
Jag menade inte att man skulle föda upp för utställning och samtidigt sälja hästarna till distansryttare, utan gå över till att föda upp utställningshästar. Kolla längre upp i tråden så ser du att vi diskuterade att det var "snabbare avsättning" på utställningshästar = snabbare pengar, vilket ger mer pengar i långa loppet. Om man nu skulle vara intresserad av det.:angel:

Habina:
Självklart ska man inte "tacka nej" till en billig häst. Men det känns som om det ofta är det som köpare tittar på "först, sist och mittemellan". Om du förstår vad jag menar? Ja, appaloosan :love: är kvar. Kan inte bestämma mig för om han ska förbli det eller ej. Vill hantera honom lite mer innan jag bestämmer mig.

Camilla_H:
Jag förstår/håller med om dina inlägg (även det tidigare). Ditt resonemang låter vettigt och jag som uppfödare skulle inte ha några problem att ställa upp på ett sådant samarbete. Kollade din sida, där finns inget att klaga på angående vem hästen är. Trevligt även med sponser m.m.

Tack för ert engagemang! :bow: Kul att diskutera sådant här, tycker jag.
Anne

hej Gimmick!

Jag är en av dessa som har härstamningen, men inte uppfödarens namn på min hemsida. Det har jag faktikst inte tänkt på, och det var faktiskt bra att du påpekade det, för nu ska jag genast gå och lägga in deras uppfödare! Det är ju även för mig självklart att som uppfödare vilja ha den reklamen.

Jag kan som stoägare erbjuda reklamen för hingsten bl.a på min hemsida där jag skyltar med att jag betäckt mina ston med hingsten. Samt att jag avlar för prestation och tävling, så hingstens namn kommer för alltid synas ute på tävlingsbanorna som prestationsfader. Jag är inte ute efter att avla fram hobbyhästar, då låter jag hellre bli att betäcka mina ston, utan fölen är mer tilltänka att kunna bli mina påläggskalvar.

Blev lite kort svar men det finns mer man kan göra, absolut!

Camilla Nordström, ArabianTeam

Vad tycker ni uppfödare är ett vettigt pris för en trevlig unghäst med bra ridegenskaper? Inte nödvändigtvis inriden eller utbildad.

När jag letade unghäst för några år sedan så hade jag ett absolut maxpris på 40000:- är det mkt/lite?

Nu var jag ute efter en allround hobbyhäst men det betyder ju inte att man inte vill ha lite kvalitet ;)

Är sugen på att betäcka med din hingst i framtiden förresten Gimmick :D

Gimmick skrev:
Ja, appaloosan :love: är kvar. Kan inte bestämma mig för om han ska förbli det eller ej. Vill hantera honom lite mer innan jag bestämmer mig.

Du får gärna vänta med att bestämma dig till årsskiftet 2007/2008. :angel: Alternativt sälja honom till någon som tröttnat på honom till dess. :devil: Nej, skämt åsido, han är verkligen underbar! :love:

Gimmick skrev:
Härligt med en massa svar!
Racer:
Jag skrev frågan från början för att många av de uppfödare jag känner (inkl. mig själv) inte tycker att ryttare (inte bara distans) är beredda att betala vad hästarna egentligen skulle vara värda.
Jag menade inte att man skulle föda upp för utställning och samtidigt sälja hästarna till distansryttare, utan gå över till att föda upp utställningshästar. Kolla längre upp i tråden så ser du att vi diskuterade att det var "snabbare avsättning" på utställningshästar = snabbare pengar, vilket ger mer pengar i långa loppet. Om man nu skulle vara intresserad av det.:angel:

Ok, det förstår jag är intressant.
Vad skulle du som uppfödare tycka var en rimlig prislapp (behöver inte sätta ut exakt, men på ett ungefär) för att din verksamhet ska vara lönsam och det blir mer intressant att föda upp "bruks häst" istället för utställning?

För att det skulle runt ekonomiskt bör uppfödaren få 40 000kr + moms för ett föl. Jag säljer mina föl för 20 000kr inkl. moms så det blir väldigt dyrt för mig att föda upp hästar. Igentligen borde jag lägga dom pengarna på mitt eget tävlande, som det är nu räcker varken tid eller pengar till.
Men om jag inte födde upp hästar vad skulle jag tävla på? fast då hade jag nog råd att köpa en häst eller två ifrån Frankrike. Så som uppfödare kan jag ju undra över vad jag håller på med.
Jag skulle kunna tänka mig att låna ut ett sto som jag ville ha meriterat till en seriös tävlingsryttare, men det krävs nog ett ordentligt kontrakt för att skydda både uppfödare och ryttare.
Men dom flesta distansryttare vill ju tävla på valacker, vilket inte är någon vits för mig att låna ut.
Ingela

Gomir skrev:
Men dom flesta distansryttare vill ju tävla på valacker, vilket inte är någon vits för mig att låna ut.
Ingela

Är ju knappast nån fråga om princip!! Snarast fråga om tillgång....

Men valackerna är ju ofta billigare än stona.....kanske därför många väljer att köpa en valack, skulle jag tro.

Ja, fast jag är ingen sto-människa. Jag har haft ett sto en gång men hon hade mycket "manliga" hormoner, dvs mycket oklar brunst och jämnt humör.

Vill gärna ha hästar som jag vet reagerar på samma sätt på samma sak så långt som möjligt och då tror jag hingstar och valacker ger en större chans för det. MEN om någon har ett sto som har visat att hon har jämnt humör och hormonbalans så kan jag visst tänka mig ett sånt. Har väl lite dåliga erfarenheter av arabston så här långt när det gäller detta.

Däremot vill jag väldigt gärna ha en hingst. Känner mig mentalt och kunskapsmässigt redo för det. Tyvärr måste jag övertala stallägaren att jag får göra en rejäl hage (vill inte ha bara en trådhage när det blir vinter och strömmen tar dåligt) men det kanske inte är några problem. Så därför vill jag iaf köpa en hingst så småningom och om den då inte går att ha som hingst pga ev. problem (jag som NH:are har svårt att se varför men den kan förstås vara väldigt hingstig i sig själv) eller om den är exteriört för dålig för att premieras så kastereras den.

Men några måste ju rida stona och meritera dem också så jag hoppas verkligen att inte alla tycker som jag.

/Camilla

Av dom som hör av sig och vill köpa häst av mig, vill dom flesta ha valacker för att dom tycker att dom är enklare. Jag gör ingen prisskillnad på ston och valacker, men ändå är har valackerna varit lättare att sälja.
Ingela

Jasså det hade jag inte en aning om! Själv föredrar jag ston tio gånger om framför en valack (säg bara inte det till Delicat hi hi)

Skulle jag ha råd att köpa en till häst så skulle jag köpa ett sto. Lätt!

Camilla N

CK skrev:
Men valackerna är ju ofta billigare än stona.....kanske därför många väljer att köpa en valack, skulle jag tro.

Jag föredrar valacker av den enkla anledningen att om jag har ett sto, så "råkar" den alltid på något sätt bli dräktig. :angel: Så för att inte riskera att plötsligt ha trettio hästar, så är det bäst för mig att hålla mig till valacker. ;)

Jag skulle hellre välja ett sto. Med den enkla anledningen att det även går att använda stoet till avel efter att man tävlat klart. Jag tycker det där med humör kan finnas i alla hästar och har inte några dåliga erfarenheter av ston. Jag vet inte om vissa kanske tycker att ston inte hävdar sig lika bra på tävling, som en valack? Men det tror inte jag är en anledning eller?

Förlåt Gomir, kan inte låta bli...
Skamlöst billigt med 20000 , dessutom inklusive moms???

Köpte ju "bäbis" -03 och letade då runt.
Fick alltså då höra vad folk skulle ha för sina "bäbisar".
Skall man ha en arab med "bra" stam då avser jag inte några "skogsaraber" (förlåt uttrycket men avser fall där pappan exempelvis ligger runt 30 poäng inga meriter finns osv, typ grannens hingst är pappa)
Åter till "bra" arab då skall priset vara högre.
Känner inte till dina ston men hingsten tillhör ju kategorin "bra hingstar" så nog sjutton borde du kunna ta ut mer.
mvh El

Please...
Kolla vad priset för äldre, meriterade araber ligger på först.
Givetvis ska uppfödarna åtminstone kunna få ut omkostnaderna när de säljer sina föl, men när priset på tävlingsmeriterade arabhästar ligger runt 30-40 000 kr så kanske det inte är riktigt realistiskt att ta samma pris för ett föl?

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: tuaphua
·
Avel Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon...
2
Svar
20
· Visningar
2 616
Senast: PonnyMajsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar