Avkommor för tävling

Gimmick

Trådstartare
Vad krävs för att få seriösa tävlingsryttare att "ta sig an" våra seriöst avlade avkommor?

Jag föder upp Arabiska Fullblod med BRA härstamning vad gäller ridbarhet/bruks, men vad krävs för att hitta ryttare med seriösa motiv?

Är verkligt intresserad av att få igång diskussioner av den här sorten!
Mvh
Anne

Sv: Avkommor för tävling

Kan mycket väl tänka mig att "sponsra" en seriös ryttare, men givetvis vill man som uppfödare ha någon sorts garanti för att satsningen är på allvar. Man vill med andra ord inte bara slumpa bort en bra häst utan att köparen ger något tillbaka i gengäld.

Kan ni som ryttare, eller kanske andra uppfödare, komma med några bra exempel som kan gynna en fortsatt avel för bl.a. distanshästar?
Mvh
Anne

Tjingeling du kan gärna maila mig...
Har lyckats få tag i en seriös person som skall låna vårat sto.:banana:

Kan tipsa om ytterligare person som verkar vara vettig.

Tyvärr har fler av de svar vi fått varit i mina ögon lite "tokiga"..
För att inte prata om de som är SUPERINTRESSERAD,SUPERDUKTIGA (enligt dem själva) och som sedan när man "bokat" besök = de skall komma och kika, varken dyker upp eller hör av sig.
mvh El

Att sponsra ryttare med tävlingshästar är ju super, däremot så måste man ju ha höga krav på ryttaren.

Det svåra blir ju att hitta en som är seriös och som håller det man lovat.

Det är nog lättast att hitta en ryttare genom kontakter, t.ex. genom en distansryttare.
Om man annonserar efter en ryttare så kan man nog få många knäppisar efter sig.
Ne tror mer på att sprida ryktet genom att prata med folk man känner och folk inom distansen.

Gimmick skrev:
Kan mycket väl tänka mig att "sponsra" en seriös ryttare, men givetvis vill man som uppfödare ha någon sorts garanti för att satsningen är på allvar. Man vill med andra ord inte bara slumpa bort en bra häst utan att köparen ger något tillbaka i gengäld.

Kan ni som ryttare, eller kanske andra uppfödare, komma med några bra exempel som kan gynna en fortsatt avel för bl.a. distanshästar?
Mvh
Anne

Tyvärr är jag utan häst och är seriöst satsande, åtminstone på svensk nivå. Det är väl så långt jag tänker just nu. Jag är öppen för förslag.

Hälsning Maja

Gimmick skrev:
Vad krävs för att få seriösa tävlingsryttare att "ta sig an" våra seriöst avlade avkommor?

Jag tror att kraven ryttarna har är att hästarna ligger runt 6år och att dom är grundridna (kan framåt, broms, höger, vänster och har fått ok kondis)
Det är iaf dom kraven jag skulle ha och jag ska satsa på eliten med min unghäst.

Gimmick skrev:

Jag föder upp Arabiska Fullblod med BRA härstamning vad gäller ridbarhet/bruks, men vad krävs för att hitta ryttare med seriösa motiv?

Mer pengar i sporten.

Ja, jag menar faktiskt det. För jag kan bara prata för mig själv och när jag analyserar varför jag inte kan köpa en häst av dig (fast att jag vill ha toppstammad arab nu så mycket att det knyter sig i magen) så handlar det i slutändan om pengar. Och då menar jag inte i inköp för det är en försvinnande liten summa i längden.

Men vi tar det i rätt ordning och inte från slutändan.. :D

Tanke nr 1: Jag vill ha en 1,5 årig hingst med toppstam. Den vill jag köpa innan min egen häst slutar tävla och helst nu (min nuvarande häst är 11 år i år). Hästen ska främst ha ett bra psyke och ha korrrekta ben, inte allt för kort rygg och vara av brukstyp - inte utställningstyp, alltså inte för dishad eller för rak i korset. Den ska ha anlag för att bli stor, åtminstone 152-153 cm (min nuvarande är 156 cm, en valack efter Ibn Halim, ue: Hadban Blue).

Tanke nr 2: Krav på seriositet låter först ljuvligt och sen ger det kramp i magen. Jag är seriös. Seriös hästmänniska åtminstone. Men hur seriös tävlingsmässigt kan jag TA PÅ MIG att vara för att uppfödaren till lags? Det är klart att jag vill tävla och komma långt, men då kommer nästa tanke...

Tanke nr 3: Jag har en enda sponsor som ger mig 2000 kr per år. Resten måste jag arbeta ihop själv. Då jag arbetar mycket så har jag inte tid över för två hästar. Alltså kan jag inte ärligt säga hur seriös jag kommer att vara i träningen periodvis.

Trots att jag arbetar mycket så har jag även ett annat liv som kräver pengar. Jag har alltså precis råd att hålla två hästar, men tveksamt råd att tävla två hästar seriöst.

Om man kunde vinna pengar i sporten och få bättre sponsorer kanske man skulle kunna jobba mindre, tränar mer och tävla mer. Och då skulle jag nog inte ha en klump i magen om jag åtog mig att tävla en uppfödning seriöst.

Men det är mina tankar - och jag är ju kanske lite väl samvetsgrann och orolig av mig.

/Camilla

Jag håller med om svårigheten att föda upp prestationshästar. Jag är själv intresserad av både avel och tävling och vill föda upp prestationsaraber till tävlingsryttare men, jag vill inte ge bort några hästar. Det där med pengar i sporten tror jag inte på, varför skulle distansryttare vara snålare än andra hästmänniskor. Många köper hästar för 50-100 000 bara för att tävla lättare klasser i hoppning mm eller bara ha roligt med. "Utställnings"araber är ju inte heller så billiga trots att det inte är höga prisvinster i utställningsringarna.

Jag tror att många ryttare är okunniga om vad som krävs av en bra tävlingshäst, många tror att det räcker med att det står "arab" i innehållsförteckningen. Att sedan araben är 7 år, oinriden, ohanterad och uppvuxen i en trädgård utan jämnåriga tycks inte vara ett problem för många utan bara en roligare utmaning än att köpa en bra uppfödd unghäst med prestationsstam. Har jag fel???

Svårigheterna med att få ekonomi i distansavel är flera som jag ser det.

Det största hindret som jag ser det är att vi saknar avelsstatistik. (prestation, hållbarhet, nedärvningsförmåga, avkommebedömning osv. )

Det näststörsta hindret är att det tar tid att ta fram en distanshäst = dyrt.

För att ta statistikbiten först:
Om jag vill föda upp en häst i Sverige, hur väljer jag vilka två hästar jag vill avla på? Jag har ingen distansprestationsstatistik att gå på mer än distanslistans tävlingsstatistik, men i annat fall är jag för hållbarhet hänvisad till att titta på galoppresultat, men även där är statistiken fattig. Har hästen sprungit utomlands, vilka avkommor finns, avkommors prestationer osv. Det finns ingen bra sammanfattande prestationsstatistik modell Frankrike. (med belöningssystem efter prestationsklass)
Det innebär att hur bra föräldrar jag än tycker att jag väljer kan en presumtiv köpare väldigt svårt värdera vad det är denne får för pengarna. Lägg därtill att fertila (ej snöpta, ej för gamla) hästar med distansmeriter värda namnet är försvinnande få...
Hade jag stått som köpare hade jag kliat mig i huvudet och undrat vad det var som var så speciellt "distansigt" med just det här fölet/unghästen. Var får jag de genetiska (statistiska) oddsen för att just denna genkombination är bra för min distanssatsning? God uppfödning med mycket utevistelse i stökig terräng, avmaskningar och vaccinationer kan jag ju ta reda på, men sedan?
Det är ju rena lotteriet. Jämför man med halvblodssidan ser man föräldrarnas bruksprov, egna meriter, avkommors meriter, statistik på lösa benbitar mm som gör att jag kan bedömma oddsen för att få tex en bra dressyrhäst mycket bättre.

Då kan man fråga sig vem som ska stå för att ta fram sådan statistik? Det är ett jättejobb, men det är ett skriande behov av det, så jag har funderat på om det skulle gå hem att söka EU-bidrag för projektet. Vilka skulle i så fall slå sina kloka huvud ihop för att ta fram den "perfekta databasen" där alla fakta finns med, alla sökkriterier man kan önska finns med och som, när den väl är etablerad, kan skötas utan alltför tungrodd administation. Jag skulle gärna vara med och genomföra projektet då det ligger mig varmt om hjärtat, men här behövs många kunniga tänkare. Kanske något att ta en diskussion kring när många ändå ses på distansgalan? (Bäst på kvällen när vinet inspirerar till storverk!:d )

Efter att nu ha svävat ut ordentligt på punkt ett återkommer jag då till det här med att det tar sådan tid att ta fram en distanshäst.
Att föda upp för utställning = kort omsättningstid. Du kan se ganska väl på en ung häst om den kommer att vara en av de bättre i ringen.

Att föda upp för galopp = längre omsättningstid. Ska hästen hinna visa något får du hålla den tills den gjort i alla fall sin 3-års säsong.

Att föda upp för hoppning och dressyr = längre omsättningstid. Visserligen kan du se i löshoppning om en ung häst har naturligt bra teknik och du kan se på hästens naturliga förmåga att bära sig + gångarter även på en ung häst, men den bör vara i alla fall grundriden och hellst startad i någon breeders klass innan man kan börja ta betalt.

Att föda upp för distans = mycket lång omsättningstid. Ska hästen hinna visa några resultat får du hålla den tills den är kanske 7-8 år. Här resonerar jag som så att alla friska hästar klarar att gå 50km. Med lite träning är inte heller 80km ett problem för någon häst. Först därefter tycker jag att man kan prata om en häst som verkligen är utpräglat lämplig för distans. Ska man göra ekonomi av betäckningskostnader + 7-8 års hästhållning + träning och tävling så inser man snart att det är ett rent välgörenhetsprojekt. (Lägg därtill kostnaden för de hästar som eventuellt faller bort på skador eller att de inte har psyke och vilja att gå distans!) Dessutom är det ju långt ifrån säkert att en duktig uppfödare dessutom är intresserad av att ge sig ut träna de långa långa timmar det krävs för att komma någon vart. Riktigt spännande blir det om man antar att man har 10 hästar i träning och måste köpa in hjälpryttare för att hinna med träningen av alla...:crazy:

Alltså, tillbaka till ruta ett - det går inte att få ekonomi i att föda upp och träna en häst tills den är 7 år gammal. Då måste man sälja unghästar för bra pengar. För att sälja unghästar har köparen inget annat att gå på än statistik. Statisitk finns inte.

Vi behöver statistik!!! :bow: :bow: :bow:

Såhär långt hade jag inte alls tänkt mig att det skulle bli, men så blir det när man får gå på ostört om något man brinner för!:D

Lite hjälp kan man ha vid val av stam av premieringssystemet som finns.
Nu premieras ju endast fåtalet sina hästar inom "arabvärlden". Men kika på dem som fått ELIT- detta höjs stoet /hingsten till när den lämnat bra avkommor.

Kan i varje fall ge en liten fingervisning om avelsvärdet.
mvh EL

Det här tycker jag är intressant.
Jag har valt att visa mina föl på sk fölbesiktning, mina ston på vanlig premiering, så även unghästarna. Det är för mig ett värdefullt sätt att få en bedömning på vilken kvalité mina hästar har.

Det vore roligt att veta om fler visade fram sina araber så.

Jag har även " förr" visat på arabutställning.

Samma häst:
1995= 20 poängsskalan på utställning= 79 p ( minns ej delpoängen)
1996= På Premiering 39 p, 9, 8, 7, 8, 7.

Vad är jämförbart poängmässigt mellan utställning/ premiering.
Typ klass1 osv

( kanske svävade iväg ngt från originalinlägget nu..?)

/L

Tjingeling jättekul att du visar, tummen upp.
Vet inte om du läst detta annars kommer det här.

Arabiska fullblod inom renrasaveln skall bedömmas enligt rasstandard för arabiska fullblod vid SH.s sommarpremieringar eller vid SAHF.s riksutställning.Hästen skall bedömmas för arabavel om inte annat anges i ansökan.

Diplom
Udelas till sto vid 3-års ålder erhållit minst 40 poäng extriör vid SH.s anordnade premieringar eller minst 85 poäng vid SAHF.s riksutställning.

Värdebokstav B
-Stoet minst 4år högst 10år skall ha minst 1 levande avkomma som kan registreras hos ARAB.
Skall ha lägst 35poäng extriört, ingen delpoäng får understiga 5, vid premieringstillfället.
Alternativt erhållit lägst 80 poäng vid SAHF.s riksutställning. OBS!poängen för typ får ej understiga 15.
-Äldre ston ska bedömas vara av lägst motsvarande kvalitet. Ston med sämre extriör än dessa krav kan uppväga detta genom dokumenterat mycket goda prestationer från tävlingar.OBS!Delpoängen får ej understiga 5(SH.s regi) 15(SAHF.s regi)
-Stoet skall visas med föl av godtagbar kvalitet vid sidan eller med äldre avkomma visad vid samma tillfälle, eller vetrinärintyg om levande avkomma,eller intyg om äldre avkommas meriter vid tidigare premiering,tävling eller dylikt.
_Godkänt rid eller körprov vid premiering eller SAHF.s Sportcup. Dessa prov kan ersättas med intyg från officiell tävling,kvalitetsbedömning eller intyg på offentlig plats kontrollerad rid/körbarhet. Berättigad att utförda intyg är premieringsförättare och av SvRF och SKR godkända domare.

Värdebokstav AB
Stoet skall uppfylla kraven för värdebokstav B samt uppfylla något eller några av följande villkor.
-Erhållit diplom(på premiering eller riksutställning)
-Erhållit lägst 35poäng vid lägst 3års ålder på premiering eller lägst 80 poäng vid SAHF.s riksutställning .OBS!delpoängen för typ får ej understiga 5(SH:s regi) 15 (SAHF.s regi) och vara placerad i officiell ridtävling lägst lätt A eller lätt fälttävlan eller varit placerad i medelsvår klass vid officiell tävling i körning eller distansritt, eller vara placerad vid A eller B-tävling i westernridning,eller vara placerad i officiell galopplöpning.

Värdebokstav A
Stoet skall uppfylla kraven för värdebokstav B samt
-Ha lämnat minst fem levande födda föl varav minst fyra av god extriör beskaffenhet. Vilket innebär
Lägst klass II vid lägst 1 års ålder eller lägst 80 poäng vid SAHF.s riksutställning vid lägst 1års ålder
-Bedömda avkommor skall vara registrerade i WAHO godkänd register/stambok, minst två av ovanstående fyra avkommor skall:
-vara visade på premiering med minst 38 poäng extriört vid lägst 3års ålder
Eller ha erhållit minst 85 poäng vid SAHF.s riksutställning vid lägst 3års ålder.
Eller vara placerad i officiell ridtävling lägst lätt A eller lätt fälttävlan
Ellervara placerad i officiell tävling lägst medelsvår klass i körning eller distansritt
Eller vara placerad vid A eller B-tävling i westernridning
Eller vara placerad i officiell galopptävling
Eller ha jämförbara utländska meriter.

Värdebokstav ELIT
Stoet skall vara stamboksfört och uppfylla kraven för värdebokstav A samt ha lämnat minst sex levande födda föl registrerade i WAHO godkänd register/stambok
-Minst tre av ovan nämnda sex avkommor skall
vara godkänd hingst avelsvärderad klass I
Eller ha erhållit diplom, på premiering eller vid svensk riksutställning.
Eller vara AB-premierat sto
Eller vara B-premierat sto med minst 40 poäng exteriört.
Eller ha erhållit lägst 85 poäng vid SAHF.s riksutställning vid lägst 3 års ålder
Eller vara placerad i officiell ridtävling lägst lätt A eller lätt fälttävlan
Eller vara placerad i officiell tävling i lägst medelsvår klass i körning eller distansritt
Eller vara placerad vid A eller B-tävling i westernridning
Eller vara placerad i officiell galopplöpning
Eller har jämförbara utländska meriter

Stoet kan tilldelas A och ELIT postumt.
mvh El

Då uppfyller hon ju " väl" poängkraven för att bli B- premierad enligt " premieringssystemet", men ej enligt " utställning".
Varför är det så?

Stoet ifråga B- premierades 1996. Hade då en hingst/ valackavkomma född 92 som föl fick 24 poäng= 8, 8, 8.
Hade genomfört 50 km distans, istället för bruksprov.

Läste bland de översta raderna under värdebokstav B, om man som jag nu har ett sto, som skall betäckas för första gången i vår, nu 11 år gammal. Kan hon inte B- premieras sedan, om hon får första fölet vid 12 år sålder? /L

Senast ändrad:

det där låter intressant. Mina båda ston uppfyller kriterierna för att få AB. Måste kolla upp det där och se till att visa dem på sommarpremiering. På RIKS har de visats flera gånger men inte har jag hört något om dessa bokstäver?

Camilla

Problemet med att visa sin arab för bedömning, är att de alltid bedöms efter utställnings kriterier, och den bedömningen är enligt mig inte värd speciellt mycket , då det skiljer sig ganska mycket på hur en bra utställnings häst kontra distanshäst ser ut. Tänk er min valack Ztefan på en utställning!! inte hade han fått många poäng, men inom distansen är han en av sveriges bästa hästar.

Jo, premieringar i all ära, men det säger inget om just egenskaper och nedärvning för distansprestationer. Titta på det franska systemet - inte mycket att fundera över vad gäller statistiska förutsättningar för grenen.

Jag har alltså inget emot premieringar - tvärtom, men när vi nu diskuterar just vad som skulle göra att man vågade satsa en större slant vid köpet av en unghäst för satsning inom distans vill jag ha mer på fötterna specifikt för distans.

Nja håller inte riktigt med dig.
För att ett sto eller hingst skall höjas till ELIT krävs just Meriterade avkommor exempelvis
"Eller vara placerad i officiell tävling i lägst medelsvår klass i körning eller distansritt"
På de papper som skrivs vid premiering och höjning finns avkommorna inskrivna samt vad de presterat och inom vilken gren.
mvh EL

Tillägg tycker nog inte det kan bli tydligare än så...
Eller..
mvh el

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men det finns så många andra sätt att få graderingarna inom premieringssytemet, tex genom uställning, hoppning osv och dessutom så visar systemet ingenting om HUR bra avkommorna är. 80km (=msv) är inte speciellt betungande.

Dessutom, för stona innebär premieringssystemet at de måste fått minst en avkomma innan 10 års ålder. Med tanke på att de inte är klara att gå bra i svår klass förrän ungefär då är det ju att i sämsta fall sumpa en karriär för att klara premieringskraven.

Om vi nu pratar om att ta fram underlag för förutsättningar för just distansprestationer tycker jag premieringssytemet är för löst.

Den högsta premieringsgraden får man av att en avkomma placerat sig i 80km. Det finns ingen ytterligare meritering för att avkommorna klarar att genomföra 120 eller 160-ritter felfria, inga meriteringsmöjligheter för BC-priser, antal godkända km (visar på hållbarhet) osv osv. För mig säger ELIT sto som meriterat sig till elit genom att minst 2 av 4 avkommor placerat sig i 80km att det är ett sto som producerar sunda avkommor som håller för normal distansbelastning upp till 80km. Sedan tar det stopp - sedan vet jag inte mer om distansprestationerna.

Dessutom bygger systemet på att hästägare aktivt går åstad och premierar sina hästar, dvs de som inte gör det kommer inte med i statistiken och på så sätt missar man många individer som kanske genetiskt har bättre förutsättningar.

Ta istället tex distanslistan - har hästen tävlat finns den med. (Det jag saknar där är att det under varje häst inte går att se om den startat och blivit utesluten.) Den bygger inte på någon aktiv del av hästägaren utan resultaten finns med. Då har du ett verkligt bra utgångsläge att bygga graderingssystem. Detta förutsätter då att hästarna verkligen blir anmälda under sitt registreade namn till tävling. (Vi hade det i en tråd tidigare någon gång - du kan ju idag anmäla din häst med "smeknamn" - något som egentligen är helt befängt!)

Nåväl, vi förutsätter att vi bygger ett system där hästar och deras tävlingsmeriter registreras med korrekt namn och tex reg.nr./passnr.

Sedan kopplar man ihop hästarnas avkommors meriter med ett poängsystem som tillfaller dels hästen och dels avkommorna. (Så som beskrivs i den andra tråden om det franska systemet). Dvs, när hästen tävlat får den själv poäng + att dess föräldrar får avkommepoäng. (Poängskala i relation till distans, placering/antal startande samt BC-pris.) Dessa poäng redovisas hela tiden separat. Häst xxx har xx egna tävlingspoäng och xx poäng från avkommors meriter. Vid vissa nivåer uppgraderas klassen på hästen.

Då får man en databas att verkligen ta fram underlag för avelsbeslut på.

Senast ändrad:

Kul med lite svar, men på slutet flummade ni ut i detta med premieringar. Iofs intressant, men inte riktigt vad jag var ute efter just nu.

Jag vill ha fler svar från ryttarhåll! Spetsar till mina formuleringar lite, utan att mena något illa med det.

*Vad kan ni erbjuda uppfödarna?

*Varför ska andra föda upp bra, billiga hästar åt just er?

*Vad kan ni åstadkomma som gör att uppfödarna ska vilja fortsätta "sponsra" ryttarna, istället för att gå över till t.ex. avel av utställningsaraber. Någon påpekade ju redan tidigare att man mycket tidigare kan få "utdelning" i den genren.

Har varit ute och kollat några hemsidor för distansryttare och det är inte ens alltid som tävlingshästarnas härstamning finns med, än mindre vem som är uppfödare. Det är bl.a. sådana uppgifter som känns viktiga att få ut om man är uppfödare.

Nu vill jag höra ännu fler åsikter!

Kanske ska förtydliga att jag själv inte har några unghästar att "leverera" inom det närmsta, det föds ett par föl i år. Min mening var mest att få igång en diskussion (igen) mellan uppfödare/ryttare.
Mvh
Anne

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: tuaphua
·
Avel Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon...
2
Svar
20
· Visningar
2 616
Senast: PonnyMajsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar