Avkommor efter Beach Boy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Häst 2004
  • Startdatum Startdatum
H

Häst 2004

Hej!

Jag har hört att en del avkommor efter Beach Boy varit riktigt besvärliga! Stämmer detta rykte, el är det bara "prat"?

Sv: Avkommor efter Beach Boy

Har inte hanterat/ridit jättemånga avkommor men vi har tex en på jobbet som är gudomligt snäll att hantera och rida, han är född -97 och har precis gjort sin första start i MSV dressyr med godkänt resultat. Han kan vara lite krånglig i munnen och sticka ut tungan men i övrigt bussig och lättriden.

Det finns en häst i mitt stall efter Beach Boy & han är inte lätt hanterad. Han är ganska lugn till och från hagen. Men när de ryktar, skor, rider etc så är han inte så lugn.
När han väl går fint så rör han sig otroligt bra! ;)

Beach boy var ju själv "högt i blod" och har lämnat en del temperament till sina avkommor!
Jag ahr fått uppfattnigen att man inte ska "jäkta" på hans avkommor, utan att de fungerar bra när väl "skallen" är med...

De jag har sett har varit otroligt snygga, rör sig luftigt, och hoppa r lätt och smidigt...men med lite "kvickt" sinneslag... :smirk:

Vi har en efter Beach Boy. Fast hans UE: är Brabant....
Två hästar med högt blod...
Väldigt snäll att ha att göra med, men kan vara vass och busig att rida, samt väldigt känslig.
Rör sig trevlig och hoppar smidigt, höjden är aldrig några problem. Där emot så kan vissa hinder vara "farliga".
Tävlat någon 1,30 innan, och är på väg upp där med mig igen.

Men besvärlig har han aldrig varit, men han kräver lung omgivning, fasta rutiner och regler. Då trivs han och är harmonisk.

vad gäller temperament på hingstarnas avkommor så kan man få alla typer av svar, givetvis finns det avkommor med både bra och mindre bra temperament, efter ALLA hingstar.
Man måste också komma ihåg att det är stoet som mest präglar avkomman och dess temperament, då det är hon som är den stora förebilden...

BB:s avkommor är säkert inte värre än någon annans. Han var en mycket välstammad hingst som i mitt tycke användes uppskattades alltför lite i svensk avel. Själv kallades han ofta för Bit Boy :angel: men det är ju inget = att hans avkommor skulle vara likadana :)

Jag älskar också BB:s avkommor(och han själv...) men jag har den uppfattningen att de är mkt intelligenta, och kvicka i sin reaktion, vilket ju är en superförmåga vid tävlingsssituationer, men att det kankse inte alltid passar en hobbyryttare som gärna skrittar fram på lång tygel i skogen...

Min syster har också en med den stammen :)

M vH Mannis

Kommer han, uppfödaren, ifrån Kristianstad trakten?

jag har både bra och dåliga erfarenheter av Beach Boys avkommor. En toppenfin häst på alla sätt, lätthanterad, lugn och hur fin som helst. Den andra erfarenheten var verkligen knäpp, måste ha varit ngt fel på den hästen, typ epilepsi eller något. Tyvärr var det ingen som klarade av den hästen och därför skickades han till slakt istället för att skickas runt till otalet människor som inte lyckades handskas med honom..

Tack för alla svar!!! :)

Jag har själv ett litet sto vars farfar är Beach Boy, och hon är ue:Rambo 910

Hon är f.99, hon är stark i psyket o lite tjurig, men får man henne med sig är hon super! Hon har fina gångarter, en stor gallop o hoppar väldigt bra med fin teknik! Hon är dock ngt överbyggd bak vilket gör att hon har svårare att få in bakbenen under sig...

Tänkte nämligen att ngt av detta kanske är typiskt för avkommor efter Beach Boy!? Men som sagt det beror ju mkt på stoet också ...
Rambo 910 har jag inte hört så mkt om, ngn som har ngt positivt el negativt om honom!? :bow:

Det överbyggda bak kan komma från Zeus han var överbygd bak. Har själv ett sto ue Swift (som även han ju är e.Zeus) och jag har alltid undrat var hon fått sin något "knepiga" kroppsbyggnad (bla överbygd bak) ifrån tills jag såg en bild på Zeus i en tysk bok jag har och hon ser ut exakt som honom. Är precis som han beskrivs som en "gummihäst", så hon har uppenbarligen fått en hel del från honom och det tackar man ju inte nej till.

Jaha ! Vad intressant, jag ska försöka få fram ngn bild på Zeus, kanske är det så att det är den kroppsbyggnaden mitt lilla sto också ärvt!

Då måste de vara helsyskon :D
När e din född?
Tror syrrans är född -97

Jag är syster till Splittan och det är jag som äger honom.
Han är född ´-96 och mamman heter Branita.
Collt om de är helsyskon. :)

Ska ta reda på lite mer. Vill du kan hon kanske maila dig sedan?
Det kan ju vara roligt att höra och kanske jämföra helsyskon.
M vH M

Här har du en bild på Zeus
zeus_photo.jpg

mvh

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 001
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
949
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 235
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka