Avkommor efter Beach Boy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Häst 2004
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avkommor efter Beach Boy

Samma bild som jag har i min bok, tänk på att bakbenen står lägre alltså är han ganska tydligt överbygd.

Tack för bilden! :bow:

Ja, ser att han är överbyggd bak!
Då är det säkert därifrån det kommer! :banana:

Vet inte om jag kan säga på rak arm att det kommer från just Zeus...
Han har ju en hög punkt på sin manke, och om man ser diffen på den, kontra diffen där han står, så kan jag inte säga att han är överbyggd.
Den ende jag kan hitta i hans stam, som är överbyggd är Velox, som ligger i 5e.
Och om Beach Boy är farfar, så ligger ju han i 7e?
velox.jpg

Och jag kan inte heller mena att jag tänker på överbyggda hästar, när jag tänker på Zeus eller Beach Boy? Midnight Madness tex, eller Zampano, var väl snarare raka motsatsen?
Men nu har jag inte sett Zeus "live", bara på bilder, och snutten på horsegate, där han är mycket gammal.
Men det är kanske någon som har Zeus avkommeindex exteriört?
Det borde ju spegla sig i dem?
mvh

Ja ok, jag forskar vidare...
Kan ju komma ifrån moderns sida också, hon är ju ue: Rambo

Häst 2004!
Du skrev att BB är farfar til din häst, men vem är pappan?

MVH Granger

Hej!

Dellus är pappan, fast det är ingen godkänd hingst, och han är tyvärr inte i livet längre...

Anledningen till att jag undrade är att jag äger Dellus mamma. Misstänkte att det var han du menade när du skrev ej gdk hingst efter BB...
Är han inte i livet längre? Vad har hänt?
Vad har du för häst och var bor ni?

MVH

Hej! Men oj vad kul att du har Dellus mamma !!!

Jag har ett sto på 6 år, Delight, jag köpte henne i oktober -04 fr
Ödåkra. Enligt dem jag köpte Delli av så hände det ngn olycka m Dellus, kan möjligen varit en olycka vid lastning - kommer inte riktigt i håg - så att de fick ta bort honom... ( de jag köpte Delli av ägde inte Dellus )Jag vet däremot inte ngt om Dellis mamma, vet bara att att hennes mamma är efter Rambo 910.

Hur är ditt sto? färg? mankhöjd? temprament?

Vi bor i Karlskrona!

Halloj!
Jag har som sagt Dellus mamma och hon heter Denise och är född 1991 E: Little Boy 756 - Urbino 430. Hon är brun utan tecken och 159 i manken. Jag köpte henne av de som ägde Dellus (Marianne och Walter Persson) och det var hösten efter att Dellus hade hoppat in i stohagen och betäckt samtliga(!) ston. Samtliga blev dräktiga och även Denise. Så för 6 år sedan (idag) föddes ett inavlat stoföl som fick heta Sunniva, hos mig, men hon var helt frisk och är jättefin. Jag har nyligen sålt henne till en god vän till mig och hon är jättenöjd med henne. Sunniva blev faktiskt större än Denise (ca 163) till min stora förvåning och även hon är brun utan tecken med undantag för två vita kotor.

När jag köpte Denise var hon som sagt 7 år, oinriden och dräktig med sin sons avkomma. Egentligen mycket dåliga förutsättningar men med facit i handen så blev allting ganska bra ändå. Denise och jag har tävlat upp till 120 cm hoppning och Lätt A dressyr. Vi har även provat på distansritt en gång förra sommaren, 42 km clear round med godkänt resultat. Nu står hon dock på hingsstation och ska bli dräktig med New Balance 971. Vi bor mellan Kumla och Örebro.

Nu vill jag veta mer om er!!!

Med vänlig hälsning

Carola

Hej! Vad jättekul att få lite mer bakgrund på Delli!!!

Jag köpte henne som sagt i oktober 04 ifrån Ödåkra, den tjejen jag köpte henne av hade haft henne sedan hon var ett halvår, köpte henne alltså fr Marianne o Walter Persson, hon reds in som fyraåring, och har hela tiden varit mkt positiv o ärlig. När jag köpte henne var hon riden i c:a ett år!
Delli är brun med vit stjärn, 2 vita kotor bak.
Hon har ett fint steg med en stor galopp, det som är hennes nackdel är att hon är ngt överbyggd bak, hon har svårt att få in bakbenen under sig, det har "jämnat ut sig" lite, hon är mellan 1.59-1.60 i mnkh. Hon är en bestämd dam, men inte nervig! Det gäller att få henne med sig, då är hon hemskt trevlig! Hon hoppar suveränt med fin teknik, ärlig på hinder och inte alls tittig! Vi har mycket kvar att jobba med i markarbetet, men hon är dock endast 6 år, och jag har ingen brådska! Men som sagt det gäller att vara bestämd mot henne, har haft vissa problem sedan jag släppt henne på betet-svår att fånga, vill inte gå ifrån de andra hästarna o lite sånt. Jag har fått börja lite fr början m att gå ut o promenera henne osv... Men jag har fått god hjälp av en tränare som är duktig på hästhantering!

Hur är Denise i tempramentet?

Mvh
Cf

Är det "gamle hederlige Walter Persson"?
Låter nästan som det?
Han använde väl både Urbino, och tex Sweet Mahru?
Fina pållar har han!
mvh

Hej!

Vet faktiskt inte, känner endast till denne Walter Persson, så det är säkert han!

Ja, det är nog den du tror, bor utanför Tomelilla...men vet inte om han håller på med hästar längre. När jag köpte min därifrån -99 så skulle de trappa ner och lägga av fick jag uppfattningen om.

Hej igen.

Nu har jag äntligen tid att svara, gårdagen var hysterisk pga att Denise gick i brunst efter 6 veckors väntan, och så framkom det att hingsten jag valt inte löst licens i år...
Det tog mig ett år att bestämma mig för den hingsten och nu hade jag drygt ett dygn på mig att välja en ny, eftersom min back-up hingst inte visade sig vara ett bra val. Men nu är det ordnat...

Ja, hur är Denise i temperamentet då? Jo, idag har hon ett helt underbart temperament, men när jag köpte henne var hon inte så rolig. Det gjorde ju inte saken bättre att hon var 7 år, oinriden och dräktig med sitt fjärde föl. Hon var faktisk hemsk i ridningen. Gick på bakbenen så fort det inte passade och det var ganska ofta. Samtidigt kunde jag inte riktigt gå in i strid med henne för hon var ju dräktig...
Allt eftersom jag har lärt mig mer och hon blivit äldre så har allt löst sig, hon kan dock fortfarande vara väldigt "tittig" på olika saker som plastpåsar, vissa hinder etc, men hon blir bättre ju mer jag rider henne och verkligen får henne trött, och stegringarna har hon slutat med (tack o lov!!!).
Annars har hon alltid varit väldigt vänlig och snäll i hanteringen på marken. Har faktiskt aldrig lagt ett öra bakåt åt någon människa så länge jag har känt henne.

Avkomman Sunniva (syster till Delli) som jag nyligen sålde är lika snäll och trevlig som Denise och är dessutom inte tittig. Hon är jättetrevlig! Men nu när man börjar stäälla på henne lite i ridningen så blir hon rätt sur. Hon gör inget dumt, men hon lägger öronen bakåt mot skänkeln och man ser att hon blir arg.

Känns detta igen?

MVH
Carola

Hej!
Vilken otur med hingsten du valt först! Hoppas nu allt ordnar sig till det bästa!

Visst känner jag igen vissa saker hos Delli, det är precis samma sak med henne när man kräver lite mer av henne i ridningen, hon blir sur o irriterad på skänkeln, fast hon ger sig ganska lätt om man säger till
på skarpen! För det är som sagt en bestämd dam och hon testar gärna gränserna! Hon är däremot inte tittig! Hon är lugn och snäll vid hantering och trivs när man pysslar med henne!

Det som varit jobbigast är nu när jag släppte henne på betet, svår o fånga, sprang nästan omkull mig när jag skulle leda henne o småreste sig, vägrade gå framåt mm.Det kändes att hon tog över i några dagar där, men nu efter hjälp av tränare och att jag verkligen fick säga ifrån på skarpen, funkar det bra igen! Hon är väldigt mysig när man får henne med sig o hon förstår vem som är ledaren!

Hon hoppar verkligen som en liten gudinna, jätteärlig på hinder och inte tittig! Förra ägaren hoppade 1.10 clear round felfritt med henne!
Jag, samt en annan tjej som ridit henne ibland har tävlat henne några gånger och hon trivs verkligen på tävlingsbanan! Hon har gått felfritt nästan varje gång! Vi har dock inte hoppat så högt!
Jag kommer inte åka ut o tävla med henne, utan det får räcka med klubbtävling då och då, men jag hopptränar henne regelbundet!
Och som sagt, i markarbetet har vi mkt kvar att jobba på !

Måste tillägga att jag är väldigt fäst vid henne och jag tror o hoppas på att hon kommer att bli en bra allround häst till slut!

Skulle vara kul o få veta hur det går med betäckningen av Denise!
Samt hur det går med Sunniva!

Mvh
Cia

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 001
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
949
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 235
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka