Avkommor E: Zuidenvind

Porushka Poranya

Trådstartare
Undrar lite hur era avkommor e. Zuidenwind ser ut nu. Jag har en hingst e.Zuidenwind som är 6½ månad nu. Jag har aldrig varit med om en fölunge som har så otroligt grova leder och ben. Stoet har två avkommor sen tidigare, e. Don Schufro och Camiell-Flamingo Z, och dom har inte haft så grova ben. Vill gärna veta hur era ser ut. :confused:

Sv: Avkommor E: Zuidenvind

Jag kan bara svara utifrån min avkomma eftersom jag inte träffat andra och har dålig koll på deras möderne, men sett många på bild och film.
Mitt intryck är faktiskt att han typar avkommorna mycket väl, dock ser flera ut att vara lättfödda och runda (däribland min). Det kan inte vara så att din avkomma ska bli ordentligt stor och därför har grova ledgångar och ben?

Mitt sto är själv av den äldre modellen men inte grov.. snarare lågställd och bred ;), däremot har hon faktiskt lämnat avkommor av bättre typ än hon själv är. Faktiskt så verkar avkommorna få mycket från sin far utseendemässigt. Kanske, om jag tänker efter så tror jag att detta ser ut att vara stoets näst ädlaste avkomma (om jag har fått rätt intryck, har inte sett alla live, och en viss rondör kan ju göra att en häst uppfattas grövre på bild).

Sedan vet man ju aldrig med avel, det kan vara en bit bak i stammen det finns en "grovgen" hos ditt sto som träffat en "grovgen" hos hingsten som i kombination ger en grövre avkomma..

inte många sekunder i stillhet men ett par bilder:
attachment.php

attachment.php

Framförallt så är hon grymt trevlig. Reaktionssnabb och väldigt sammarbetsvillig. Riktigt nöjd.
/U

*KL*

Å vilken rolig tråd! Jag är så sugen på Z nästa år o vill mer än gärna höra om era avkommor o se bilder :bump:

Din fölis ser väldigt trevlig ut. Jag tror att min blir av den grövre modellen. Stoet är e. Kaliber-Neapel-Unesco. Jag ska försöka få lite bra bilder och lägga in på honom.

Vi har i år två föl e. Zuidenwind ;

Singha CML e. Zuidenwind u. TsingTao ue. Don Romantic och
Zolo CML e. Zuidenwind u. Miramis e. Master
Ingen av dem är alls grovbent eller rejäl i modellen men jag håller med Pastejja om att hingsten typat avkommorna en hel del. Jag tycker också att de har en likartad rörelsemekanik trots att mödrarna rör sig på väldigt olika sätt.

Nedan två bilder på Zolo..

Zolo_galopp.jpg

DSC_0298_2.jpg

Får man fråga vad fölungarna fick för poäng o vad deras mödrar har?

Javisst får man fråga..;)

Singha CML visades inte på fölmönstring (hon finns heller inte på bild här) då hon hade fått en spark av mamma i hagen och inte riktigt var i visningsskick då.
Hennes mor TsingTao visades med 49 poäng på treårstest 2009 - 9 8 8 8 8 8 så Singha är ett stimulansföl.

Zolo CML visades på fölmönstring med 49 poäng 8 8 8 8 9 8. Modern hade diplom på treårstest också med en 9 på traven. Samtliga moderns avkommor hos oss har kvalat till Riksföl och har haft 8or och 9or på gångarterna. Jag tycker dock att Zolo absolut är den avkomma som blivit bäst typmässigt. Just typen är moderns lite svagare sida. De andra avkommorna är e. Don Primero, Figaro R respektive Florencio I. Gemensamt för dem är att de alla liksom modern är mycket gångartsstarka.

Zolo blev sedan bästa gångartsföl och BIS vid Riksföl i Jönköping i år.

Senast ändrad:

Tack! Då verkar det iaf som att Z bibehåller gångartskvaliteerna på fölen, svårt att veta om han tom kanske förbättrar när stoet har bra. Är ju lite osäker just där iom hans 7a på skritten.. Stoet har 9or på gångarter o det vill man ju helst bibehålla på fölungen :laugh:

Min fick 9:a på skritten, var tyvärr i tråkig växtfas och fick 7-7 på trav och galopp, orutinerat av mig.. Hade troligen fått mer en annan vecka.
Mitt stos starkaste gångart är traven, både i blup och i verkligheten.
/U

Tack så mycket! Jag är som sagt väldigt nöjd.
Kaliber var väl inte en lättviktare vill jag minnas, kan vara att han slagit igenom..
/U

Jag har en hingstunge e: Zuidenwind ue: Exceller**. Mamman är rent fullblod, hon är högrest kort i linjerna, med bra gångarter.
Lillgrabben är väldigt lik pappa vackert huvud och fin välvd hals men med mammas ädelhet och benstomme.
Han är rörlig, mycket energisk, vaken och har fullt upp med att försöka få fart på sin andra fölkompis:D.
Han var lite blyg för människor i början men nu är en ordentlig ryggklining underbart:love:.

Han är född i juli så han visades inte.

ExochZimeon006.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Hej. Jag och min mamma går i banorna att köpa ett sto e. Niveau - Carismo. Ägaren vet inte vilka papper hon har (stoet är SWB men...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: PantheraL
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 720
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv