Avkomma på partbreed arab?

Sv: Avkomma på partbreed arab?

KL

Det här kanske inte riktig passar in i tråden men jag kan inte låta bli. Är alla hästar värda att avlas på? Om alla ston är värda att få ett föl, har vi inte då lämnat aveln bakom oss?

Själv så är jag ägare till en underbar valack. Med 42 poäng (vilket är bra mycket bättre än många godkända hingstar i rasen idag) på utställning och priser som Bästa Unghäst och Bästa Unghingst.
Många tyckte jag var helt knäpp som kastrerade honom men efter noga övervägande gjorde jag det. För mig "fanns det inte på kartan" att låta honom betäcka "utom rasen" och absolut inte "vilket sto som hellst", bl.a. eftersom världen är full av korsningshästar. Lipizzanerrasen är dessutom ganska liten i Sverige, så min häst är besläktad med många.
Nu var ju inte detta alla orsaker till att jag valde att kastrera min häst, men de spelade in.
Ser jag dessutom till betäckningssiffrorna under åren så tycker jag att de är uselt små. Många är de Lipizzaneruppfödare som tycker att jag var/är en idiot som inte sparade honom. Men vad då, sparade honom till vad? Ett sto vart annat år? Och till vilket sto? Vilket som hellst? Har man inte ett ansvar även som hingstägare?

Som sagt, jag är inte för att alla hästar ska få lämna en avkomma, det ska endast de bästa göra. Vill man som människa få erfarenhet så kan man jobba på ett stuteri. Finns massor som gärna tar emot lite arbetskraft under den hektiska säsongen.

Jag tror du blir lite lurad av svaren här hur svårt det är att sälja häst. Klart att någon är intresserad av själva korsningen om de bara får skriva här. Att sedan komma till kritan att köpa häst är något helt annat.
// Linda

Du är alltså helt ointresserad av vilken härstamning hästen har, utan bara sb att det är lite travare inblandat? :confused:
Spelar det nån roll om fadern är en topphingst eller om det är en vanlig ful okastrerad knasboll?

Intresserad innebär för mig att jag hade ringt på annonsen och tagit reda på mer om hästen..
..inte att jag genast hade tagit hem den.

Försökte inte heller på något sätt antyda att det 'bara är att avla och sen sälja', eller att man ska/bör 'avla på alla hästar'.
Självklart är det mycket som spelar in om man ska köpa hästen eller inte. Blir det inte bra finns troligen inga köpare, oavsett ras/korsning.
(Inte riktad mot någon, förtydligar bara mig själv..)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 897
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka