Avkomma på partbreed arab?

Daimie

Trådstartare
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken men sätter in tråden här istället för avel. Till saken, jag har en arabkorsning eller travarkorsning om man vill uttrycka det så (75% arab, 25 % travare). Funderar på att betäcka henne till våren med en arabhingst men undrar om ni tror det kan finnas något intresse för en sådan avkomma? Kommer inte själv att kunna ha två hästar i det långa loppet därför blir det eventuella fölet till salu när allt är "klart" så att säga. Stoet har använts till lite hobbydistans, det vill säga gått en CR och två tävling 50 med placering 5 i båda. Hingsten har jag inte riktigt bestämt ännu, finns ju många trevliga...

Är inte ute efter några pengar på avkomman på det viset utan mer om det finns ett allmänt intresse för partbreeds.
Tack för hjälpen:)

Sv: Avkomma på partbreed arab?

Jag hade säkert kunnat tänka mig det om det vore aktuellt med nytt köp för mig...

Traraber blir ju mer o mer poppis och för distans är det väl inte helt fel och inte på ngt vid uteslutet att ha en del varmblod i sin häst....

Okej det låter ju lovande för min del, hade gärna velat behålla en avkomma själv men det får bli något kommande föl. Vill mest att damen ska få en fölis och skaffa mig en massa erfarenhet.

Hade det varit aktuellt för mig att skaffa en unghäst, hade jag säkert varit intresserad :)

Skönt att se att det finns lite intresse:). Trodde faktiskt inte att det var så jättepoppis i distansvärlden med traaraber ännu. Min avkomma kommer bli 87,5 % arab resten travare om jag inte räknat alldeles tokigt.

Hade det varit aktuellt för mig att skaffa en unghäst, hade jag säkert varit intresserad :)

Du är alltså helt ointresserad av vilken härstamning hästen har, utan bara sb att det är lite travare inblandat? :confused:
Spelar det nån roll om fadern är en topphingst eller om det är en vanlig ful okastrerad knasboll?

Det här tycker jag är en intressant frågeställning. Vad är det marknaden efterfrågar när det gäller distanshästar.
Jag har själv en partbreed arab. Hon är 50% arab och 50% svenskt halvblod. Jag har länge funderat på att betäcka henne men avstått eftersom jag inte ansett att hon haft tillräckliga meriter. Själv är jag troligen bara intresserad av ett stoföl och skulle det bli en hingst så skulle försäljning vara aktuellt. För mig har det känts som om det skulle kunna vara svårt att sälja en lite hingstunge eftersom tom endel av de renrasiga araberna (vettig härstammning) är svåra att sälja när de är hingstar.
Nu har jag återigen börjat fundera. Min häst har nu gjort
2 godkända CR
3 godkända T50
2 godkända T80 (plac 4 i start 2)
Vi har utgått på egen begäran en tävling (CR 50) och inte haft några uteslutningar.
Först nu anser jag att min häst har visat att hon har en viss förmåga samt en viss hållbarhet och därmed kan anses ha något att tillföra aveln. Trots detta tvekar jag fortfarande på hur jag ska göra.
Mitt svar på ursprungsfrågan är altså att meritmässigt anser jag inte att hästen har några meriter som gör att den känns wow att avla på men den kan ju ändå ha kapaciteten bara att den inte fått visa det.
Avkommanssäljbarhet beror givetvis även på vilken hingst man väljer.

Senast ändrad:

Jag har också en travare 50% /arab 50% som jag ska betäcka i år. Hade igentligen velat ha en arab hingst på henne men jag känner att jag vill ha en distans häst å en lite mer åt dressyr hållet. Därför kommer jag betäcka henne med en pre för att få lite mer storlek å så. Hon själv e 4 nu å ska gå distans sen är det tänkt. Som jag sa jag ska behålla fölet själv om de blir ett sto annars ska det säljas å jag har redan 2 som är spekulanter =). Vill igentligen inte korsa in fler raser men så länge det inte finns en arab hingst inom normalt avstånd som e 165 cm som får jag ta en annan ras.

Varför inte betäcka med ett halvblod om du vill ha en större dressyrhäst?
Folk kommer att slå mig, men jag anser att PRE bara är en fluga....

Varför inte betäcka med ett halvblod om du vill ha en större dressyrhäst?
Folk kommer att slå mig, men jag anser att PRE bara är en fluga....

Ska jag vara ärlig så vet jag ej. jag har kollat många hbl och några pre sedan har jag tagit för och nack delar med alla och försökt hitta en som kompenserar min tjej å den som passade bäst in var en PRE. Men hade jag hittat ett hbl inom bra avstånd å inte svin dyr så hade jag ej sagt nej.

Eftersom min tjej bara e 4 år gammal vill jag inte åka land å rida för å betäcka henne heller så jag ville ha någon nära. Sen vill jag ha naturlig betäckning. Hade 2 hbl hingstar på g men ångrade mej. Det var visserligen 2 hopp hingstar. Den ena gick bort i somras å den andra fick jag ett föl efter i somras å han har väldigt mkt skalle å det har mitt sto med så jag tror inte den hingsten å hon skulle bli så bra.

Jag är så tråkig nu jag vet.....

Men det finns massor av korsningar hit och dit som ingen vill ha. Innan avel måste man fundera på vad stoet har att tillföra aveln och varför man vill ha en avkomma.

Att ta föl på en korsning för att mitt sto är trevligt eller av den anledningen att jag vill ha ett föl efter mitt sto anser jag inte är själ nog att betäcka. Fölungen måste få ett andra hands värde.

I dagens läge är det svårt att sälja rena arab föl med bra stam.

Om man sen väljer att betäcka är det viktigt att man ser på stoet med kritiska ögon och försöker att välja en hingst som kan kompensera upp stoets dåliga sidor.

I arabavel finns problemet med cyster som är ärftligt detta anser jag att man bör ta hänsyn till både på renrasiga och arabkorsningar som ska användas i avel.

Anser också att ett halvblod hade varit ett säkrare kort om du nu ska betäcka. PRE korsningar har jag sett av väldigt skiftande kvalite....

Fast min personliga åsikt är ändå att en arab hade varit det bäste eftersom du då får en "renare" avkomma och ej korsar mer.
Finns en del bra arabhingstar som även är fina ridhästar och har storlek.

jag har sett många avkommor till hingsten av där mamman är korsning av andra raser som blivit jätte fina.
Visst man vet ALDRIg vad man får. De kan bli super men de kan lika väl gå åt helt andra hållet.

De e ju de jag gjort. jag har kollat vartända liten avvikelse hon har å försökt hitta en hingst som kompenserar henne å den som gjorde de bäst råkade vara en PRE. Arab vill jag ej ha pga att jag vill ha mer storlek. Stoet e 158 nu å jag vill att fölet blir minst 160 gärna upp åt 165 å de finns inga araber som ger sån storlek tyvärr annars hade jag ej tvekat att ta en arab.. Ska jag betäcka henne längre igen längre fram så kommer jag ta en arab hingst då i stället men denna gången blir de pre hingsten...

Ett problem är om du vill ha betalt för avkomman.

Det finns konstant ett antal bra hästar, som passar för distans och som med rätt tränning kan hävda sig i Sverige-eliten, till salu för relativt små pengar (10-60 000). Jag vet att ett par nick här på forumet är duktiga på att vaska fram guldkornen. Andra föder själva upp sina framtida hästar. Detta innebär att det inte finns några större möjligheter att ta betalt för en framtida distanshäst, om det ens finns en marknad för föl och unghästar.

Situationen är inte den samma som inom t.ex. hopp- och dressyr, å andra sidan kanske mycket skulle vara annorlunda om det funnes samma typ av målinriktad avel.

Det här tycker jag är en intressant frågeställning. Vad är det marknaden efterfrågar när det gäller distanshästar.
Jag har själv en partbreed arab. Hon är 50% arab och 50% svenskt halvblod. Jag har länge funderat på att betäcka henne men avstått eftersom jag inte ansett att hon haft tillräckliga meriter. Själv är jag troligen bara intresserad av ett stoföl och skulle det bli en hingst så skulle försäljning vara aktuellt. För mig har det känts som om det skulle kunna vara svårt att sälja en lite hingstunge eftersom tom endel av de renrasiga araberna (vettig härstammning) är svåra att sälja när de är hingstar.
Nu har jag återigen börjat fundera. Min häst har nu gjort
2 godkända CR
3 godkända T50
2 godkända T80 (plac 4 i start 2)
Vi har utgått på egen begäran en tävling (CR 50) och inte haft några uteslutningar.
Först nu anser jag att min häst har visat att hon har en viss förmåga samt en viss hållbarhet och därmed kan anses ha något att tillföra aveln. Trots detta tvekar jag fortfarande på hur jag ska göra.
Mitt svar på ursprungsfrågan är altså att meritmässigt anser jag inte att hästen har några meriter som gör att den känns wow att avla på men den kan ju ändå ha kapaciteten bara att den inte fått visa det.
Avkommanssäljbarhet beror givetvis även på vilken hingst man väljer.

Nu har det misann tagit fart här i tråden:). Jag tror däremot inte riktigt att du har förstått min tanke riktigt. Jag är inte ute efter att sälja ett föl för att tjäna pengar på det utan jag är mer intresserad av att lära mig mer och för att det helt enkelt vore roligt att ta en avkomma på henne. Kanske låter ansvarslöst gentemot aveln men så är inte min tanke, dessutom har jag inte valt hingst än så det beror ju lite på hur hingsten är meriterad. Jag är inte ute efter att sälja en avkomma till någon toppdistans ryttare utan jag vill bara se hur intresset ser ut. Mitt sto är för övrigt efter arabhingsten Imppulse ox så om någon vet något mer honom får ni gärna kommentera:laugh:.

I arabavel finns problemet med cyster som är ärftligt detta anser jag att man bör ta hänsyn till både på renrasiga och arabkorsningar som ska användas i avel.[/QUOTE]

Mitt sto är röntgat för cystor i bakknäna ialla fall u.a:) Tack och lov...

Min andra tanke är att det är många som inte tycker att man ska ta föl bara för att få en avkomma eller för att stoet ska få en chans att bli mamma. Jag funderar på det här med livmoderscancer, ökar inte chanserna för det om inte låter dem få föl? Frågan är inte så relevant i sammanhanget, jag är bara nyfiken på detta eftersom man hör så mkt rykten och myter...

Jag är inte intresserad av pengar utan bara om det överhuvudtaget går att sälja eftersom jag inte har råd att hålla två hästar i ett längre perspektiv.

Jag måste säga att jag inte tror att PRE är någon fluga utan har kommit för att stanna, trevliga intelligenta hästar och enligt min mening finns det många lyckade korsningar med dem...

Jättebra att stoet är röntgat.

Men jag måste återigen få ställa frågan vad tanken är med aveln? Att stoet ska få ett föl och du lära dig känns lite sådär i mina ögon. Jag tycker frågan om vad stoet kan tillföra aveln är viktigt samt hur marknaden ser ut för en blivande bebis.

Att föda upp hästar kostar pengar och föl är inte billiga, men i många fall svåra att få sålda vilket man som uppfödare måste ha med i beräkningen.

Även om man inte bryr sig om pengarna är det viktigt, många föl som säljs väldigt billigt hamnar tyvärr i fel händer.

Okej, ja det var ett väldigt bra och tydligt svar:). Verkligen något att reflektera över.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 897
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka