Sv: avgränsa hundens yta hemma
Varför ska man ha hund om man inte ens är med dom inomhus?
T ex för man tillbringar en himla massa tid med dem utomhus?
Pappas tidigare hundar har fått vara i sin korg i hallen. Punkt. Inte i kök, vardagsrum, sovrum eller liknande. Utan BARA i hallen, i sin korg eller på mattan precis bredvid. Är man inne ligger man i sin korg helt enkelt.
Och hunden led inte minsta lilla nöd. Skulle JAG göra det med mina som JAG har det skulle det vara hundtortyr. Men pappas hundar var alltså med honom ute HELA dagarna. De var med på jobb, med hemma efter jobbtid osv. Så de var ute från i princip 06 - 19 med pappa. Fick komma in - och ligga i korgen - när han åt och så, om de ville. De valde lika ofta att ligga ute på trappen.
Men som sagt, de var liksom med pappa minst 13 h/dygn, och på kvällarna när pappa tittade på TV t ex, så låg ju hundarna i hallen och sov mest (hallen angränsade till vardagsrummet).
Jag brukade tigga till mig att hunden skulle få sova hos mig i mitt rum, och släpa upp hunden. Som så fort den fick tillfälle slank ner och la sig i hallen igen
De trivdes helt enkelt bäst därnere på sin plats, vaktandes dörren, och 'vakandes' över familjen som sov på övervåningen.
Den förra hunden var han lite vekare med mot slutet. Började med att hon fick komma in i köket och hämta en macka. Sen fick hon följa med upp och sova i husses sovrum. Men ALLRA bästa trivdes hon om hon fick sova - ute. Mitt i smällkalla vintern eller i varm sommar, när pappa borstade tänderna på kvällen ville hunden ut. Sen låg hon på trappen och sov, ofta översnöad. (Hon hade hundkoja om hon ville, men det ville hon inte).
Nuvarande hund har sin korg i hallen, men får vara med både i sovrum och vardagsrum, dock inte i möblerna. Även hon väljer oftast att ligga i hallen, endera den nere eller den uppe, men sällan i själva sovrummet eller i köket. Även denna hund är med pappa ute, på jobb osv hela dagarna.
Mina hundar får vara i alla rum, men det är numera sofförbud. Den lilla har sängförbud 'när matte ser' men han ligger där när jag inte är hemma, och jag låtsas inte om det sålänge han inte går upp i den när jag är hemma. U får ligga i min säng när han vill UTOM när jag ska sova. Hundförbud på övervåningen, men där är nästan aldrig jag.
Nu sen de fightades har jag ju fått separera dem, dvs en har fått vara i mitt rum (stort), och en har fått vara i hallen (pytteliten). U har fått ha hallt + kök+tv-rum dock. De tycks inte bry sig om själva begränsningen alls, utan möjligen att inte få vara med. Trodde den lilla skulle sjunga serenader hela natten när han blev 'utelåst' i hallen. Icke, han la sig i korgen och sov.