Avgifter hus?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vad är det för massa avgifter man får när man bor i ett hus (radhus) som man kanske inte tänker på när man bor i lägenhet?

Nu behöver man ju liksom bara betala hyra och el iprincip. :p

Sv: Avgifter hus?

Beroende på hur det ser ut då men:

* Sophämtning
* Sotning
* Vatten
* Uppvärmningskostnader (el, ved, pellets, olja...)

Sedan har du ju sådana saker som att du plötsligt har en trädgård som måste skötas (klippas gräs etc), en uppfart som ska skottas och sandas.. Osv

Fastighetsavgiften (tidigare fastighetsskatten) tillkommer. Sedan kan det vara tomtavgift om inte marken är friköpt. Det finns ju också bostadsrättshus men det antar jag inte är vad du menar.

Trädgården är så liten så där behövs det inga större ansträngningar. :D

Är det några speciella priser på det ni skriver eller är det olika i olika kommuner? Eller procent på husets värde? Eller nåt? :p

Försäkringen blir ju högre också.Sen får man ju räkna med en del underhållskostnader också både inne i huset och husfasaden med dörrar ,fönster ody.

Brandskyddsinspektion, ev.husbocksförsäkring, avgift för avloppsvatten eller tömning av avloppsbrunn

Enligt annonsen är driftkostnaden ca 2556:-/månad eller 30678 / år, och då ingår uppvärmning, vatten/avlopp, renhållning, försäkring och hushållsström.

Men jag vet inte hur realistiska sådana uträkningar är?
Huset är inte så stort, 3 RoK på 85 kvm.

Lägger till en fråga om någon kan svara på det. :p

Huset ligger ute för 250' men har varit ute väääldigt länge. OM jag har tänkt köpa det så vill jag absolut gå ner rejält i pris. Dels eftersom jag inte vill ha alldeles för högt lån och dels för att det uppenbarligen är väldigt svårsålt.
Jag har ju inte planerat att bo där hela livet liksom.
Men hur lågt vågar man buda utan att det blir alldeles för oförskämt? :angel:

Brandskyddsinspektion? Är det detsamma som besiktning av skorsten, eller är det något annat?:confused:

Har jag fel när jag påstår att det finns någonting som heter panträtt också? Hur många pantbrev el dylikt som är utlösta eller inte utgör en kostnad. Det här har jag noll koll på men jag vet att just pantbrev är någonting som få räknar med och tydligen kan vara på många tiotusen. Iof kostar husen där jag bor närmare 6 miljoner så det lär ju göra skillnad. Ett radhus på 250' gör att du knappt behöver låna ens, månadskostnaden blir ju nästan obefintlig på det lånet.

Om det är kostnader som förknippas med köpet kostar ju även lagfarten. Pantbreven kostar om man behöver ta ut nya, däremot kan det ligga både sådana som används till befintliga lån, och sådana som är uttagna men där lånen är betalda

Vad är taxeringsvärdet på huset och hur mycket tror du att du behöver renovera? Bortsett från normal tapetsering och målning då för det "räknas" inte. Ett hus som är i dåligt skick kan man få för under taxeringsvärdet medans ett som är i bra skick kan vara värt tre gånger taxeringsvärdet. Sedan blir det tillägg för läge, kommunikationer osv.

Fundera på vad du tycker är skäligt för huset och bjud det. Prata också med mäklaren och kolla vad andra liknande hus i området har gått för. Du kan också be banken göra en oberoende värdering av huset, iallafall kan man det när man väl bor där men jag är lite osäker på om man kan göra det innan köp men det borde man ju kunna.

Den summa som de har skrivit som driftskostnad ska man ta med en stor nypa salt. Vad du får för pris på försäkringen kan skilja enormt mellan olika bolag, vad som ingår, vilken självrisk du väljer osv. Den som bor där ni kanske vill ha 19 grader inomhus medans du vill ha 22 grader, den nu boende kanske duschar på jobbet och tvättar två maskiner i månaden medans du duschar varje dag hemma och tvättar fyra maskiner i veckan. Vad du väljer för elavtal spelar också stor roll och hur bra avtal du kan få till.

Vad du får för lån spelar ju också roll för vad det väl kostar varje månad och hur mycket du kan lägga in som kontantinsats.

Vad sophämtning kostar kan du se på din kommuns hemsida.

Brandskyddsinspektion? Är det detsamma som besiktning av skorsten, eller är det något annat?:confused:

En ny liten avgift de infört i vår kommun. Ja de ska inspektera skorsten, stege, brandvarnare osv. Hos oss kommer samma person som sotar och gör inspektion men det blir två räkningar:mad:

Taxeringsvärdet är 119 000.
Det framgår inte om det är något som behöver renoveras, tyvärr, men det ser ut att vara i fint skick. Inte i behov av någon storrenovering åtminstonde (vet ju inte om ngt är "dolt" dock).

Huset är ju inte eftertraktat, det har legat ute i misnt ett år och läge osv är väl 'sådär'.
Tar kanske 10 minuter att gå till buss, 15 till tåg och affär, men å andra sidan i ett väldigt lugnt område vid skogen.

Enligt annonsen är driftkostnaden ca 2556:-/månad eller 30678 / år, och då ingår uppvärmning, vatten/avlopp, renhållning, försäkring och hushållsström.

Men jag vet inte hur realistiska sådana uträkningar är?
Huset är inte så stort, 3 RoK på 85 kvm.

Det som har störst betydelse lär vara uppvärmningen. Vad är det för typ av uppvärmning?

Om huset har ett utropspris på 250 000 så antar jag att försäkringen inte är särskilt hög.

Själv har jag ett betydligt större hus och driftkostanderna är lite mindre än 2000:-/månad skulle jag tro. Det är tack vare att jag har vedeldning. Hade jag kört elpatronen istället så hade det nog varit över 5000:-/månad.

Tänk bara på att ett hus som legat ute så länge kan vara lika svårt att sälja om du inte har tänkt bo där hela livet.

Frågan är ju också om de tråkiga bitarna som t ex om avloppet är godkänt. Det kan annars bli en tung kostnad ör den som ska flytta in.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
829
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
217
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 265
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar