Avgift för barnomsorg

Timsetim

Trådstartare
Om jag förstått det hela rätt så är barnomsorgen gratis för de barn som inte går mer än 15 timmar per vecka och övriga betalar samma, oavsett om de lämnas 16 eller 40 timmar?

Har det alltid varit likadant?

Våra barn går 23 timmar per vecka, fördelat på 3 dagar. Ibland känns det lite orättvist att vi ska betala lika mycket som de som lämnar 5 dagar i veckan, 10 timmar om dagen.

/Timsetim
 
Sv: Avgift för barnomsorg

God morgon!

Näääee.. Hos oss är det inte gratis att ha barn på dagis 15 h eller färre. Inte vad jag har hört i alla fall...

Tjingeling!
 
Sv: Avgift för barnomsorg

From 4 års ålder är 15 timmar i veckan avgiftsfritt, har du ditt barn där mer än 15 timmar reduceras avgiften för de 15 timmarna som är gratis.

I vissa kommuner betalar 15-timmarsbarn (de som är under 4 år) full avgift, i vår kommun betalar 15-timmarsbarn 2% av inkomsten upp till maxtaxan och övriga 3%.
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Saxat från Lunds kommuns hemsida!

"Den 1 januari 2003 infördes Allmän förskola vilket
innebar att alla barn, från och med höstterminen det
år de fyller fyra år erbjuds en avgiftsfri verksamhet i
förskolan. Allmän förskola ska erbjuda alla barn
pedagogisk stimulans och gruppgemenskap och
därmed förbättra deras möjligheter till lärande och
utveckling.
Allmän förskola erbjuds 15 timmar per vecka under
terminstid*, dvs. inte under jullov och sommarlov,
inga måltider ingår. Det är obligatoriskt för
kommunen att erbjuda Allmän förskola, men
föräldrarna väljer själva om deras barn ska delta. För
vistelsetid utöver allmän förskola utgår avgift enligt
kommunens taxa.
Allmän förskola är ingen särskild form av förskola.
"Allmän" syftar på att förskolan ska vara tillgänglig
och avgiftsfri. Verksamheten i Allmän förskola,
precis som i förskolan i övrigt, bedrivs med
läroplanen för förskolan som grund.
Allmän förskola ska vara ett komplement för de
fyra- och femåringar som går i familjedaghem. Fyraoch
femåringar i familjedaghem erbjuds därför plats i allmän förskola."

Hoppas du blir lite hjälpt där!
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Tack! Då har jag klart för mig när det gäller 15-timmars barnen!

*kl*

Men hur är det med det andra då? Min egentliga fråga? Eller andra delen av min ursprungliga fråga! :D Vad vet ni och vad tycker ni om det?

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Avgift för barnomsorg

Vi har en taxa för 15 h barn (oavsett ålder), en taxa för 15:heart0 och så maxtaxa för 30<55 h.

Tidigare hade vi en taxa under 30 h och en taxa över 30 h, men eftersom att vi nu fått 15 h reglen så blev det omgjort. Tidigare så hade alla barn rätt till 30 h i veckan (med syskon hemma och så)
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Googla på barnomsorgstaxa i din kommun så får du all info där!
 
Sv: Avgift för barnomsorg

I vår kommun hade man tidigare (innan maxtaxa och allt)möjlighet att ha barnen på 25%, 50%, 75% eller 100%.

Det togs bort, dels i o m att maxtaxan gjorde barnomsorgen billigare totalt och dels för att det var många förskolor där man såg att de föräldrar som inte hade 100% stressade både sig själva och barnen för att hinna inom så få timmar som möjligt.

Idag är ju barnomsorgen så sjukt billig att det inte känns som någon vits att bråka om vad man betalar. I så fall tycker jag att avgiften skulle höjas för de (oss) som har fler timmar, inte sänkas för de som har färre.
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Tack för ditt svar!

Jag har bara nyttjat barnomsorgen sedan i september i fjol och har inte alls koll på vad man fick betala tidigare.

Har du något exempel på vad det kunde kosta med tidigare taxor, skulle vara kul att jämföra! :)

/Timsetim
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Jag betalar precis samma taxa nu när hon går 15 timmars som när hon gick 40 timmars veckor. Hon får nu äta lunch där och jag är hemma med havandeskapspenning. När bebisen i magen väl är född får min dotter inte äta lunch på dagis längre, men jag ska fortfarande betala full taxa.
 
Sv: Avgift för barnomsorg

:confused: Men enligt Bubbla så är det väldigt mycket billigare nu?

Jag fattar ingenting!

/Timsetim
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Är det inte olika i olika kommuner då. Att man får kolla upp vad som gäller i just sin egen kommun.
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Jo, så är det säkert. Tyckte bara det var märkligt att det blir väldigt positivt för vissa och så negativt för andra. Men det är ju så det ser ut i samhället ibland. :crazy:

/Timsetim
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Jag vet inte om jag hågra exakta siffror. Har inga gamla räkningar kvar. Vet bara att när jag hade mina två äldsta barn i förskolan kostade det typ 1500-:- per månad (eller om det var ännu mer), iofs två barn men syskonrabatten var ganska bra. och det är åtta år sedan.

Idag betalar vi 396:- för minsta (med rabatt för 15 timmarna).

Jag är nu som då student och min sambo tjänar mer idag än vad han gjorde då.

Förut var det ju också väldigt mycket dyrare ju mer man tjänade, vet folk som betalade 2-3000 för ett barn i barnomsorg. fast då tjänade de iofs ganska bra också.
 
Sv: Avgift för barnomsorg

Jag betalar precis samma taxa nu när hon går 15 timmars som när hon gick 40 timmars veckor. Hon får nu äta lunch där och jag är hemma med havandeskapspenning. När bebisen i magen väl är född får min dotter inte äta lunch på dagis längre, men jag ska fortfarande betala full taxa.

Men det beror förmodligen på att din dotter inte har fyllt fyra, eller gör det i år? För som jag förstått det är det bara från hösten det året barnet fyller fyra som man får 15 timmar gratis.

Om man är arbetslös t ex är det väl samma sak, man får bara ha 15 timmar men måste betala för fullt (eller har jag fattat det fel?).
 
Sv: Avgift för barnomsorg

3% på bruttolönen.
Och man betalar alltid för heltid även om barnet bara är 10 tim i veckan som vårat är.
Det gör mig sur. Dyra timmar...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 291
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 505
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp