Avföring ser ut som koskit

stallhh

Trådstartare
Har ett äldre arabsto på 19 år vars avföromg blir som om hon gått på bete, en kompakt bladda,ingen diarrè.Luktar väldigt illa....
Hon får ca 8-10 kg hö varje dag,samt betfor,havre,vitaminer och Krafft pellets.
Vi har provat att utesluta betfor under 2 veckors tid men inget hände,provade även med havren men det var ändå likadant, tog även bort vitaminerna. Sommartid när de går ute dygnet runt är det bättre,då får hon lite havre de dgr hon rids.
Kan det va tänderna,eller kan hon ha problem med tarmarna?

Sv: Avföring ser ut som koskit

Men hur länge har det varit såhär? Det låter som om hon får för mycket protein, är höet kanske väldigt kraftigt? Du har inte möjlighet att få fatt i ett hö med mindre protein?

Tänker precis du. Hade en gång ett oerhört kraftigt hö (ett sådant man kallar kohö här i trakten). Samtliga mina tre hästar fick diarré. Den upphörde direkt när jag blandade i annat hö (sämre värden) och började ge foderjäst.

Läste mitt inlägg igen och såg att jag skrev diarré. Inte diarré utan precis som ts skriver lös skit som såg ut som koblajor. Det rann inte hela tiden och alltså var det ingen diarré.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 134
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet. Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 333
Senast: teacher
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka