Avelsvisning - hur skulle ni göra?

fia0

Trådstartare
Har ett sto -93. Hon är nu dräktig för andra gången. Hon tränades för visning när hon var 10 men sparkades av en annan häst och blev halt 3 dagar innan det var dags.

Hon är värd en visning. Flera stycken som kan islandshästar bättre än jag har kommenterat hennes rörelser och exteriör och tycker att hon är mycket fin. Men det kräver mycket träning! Just nu är hon ordentligt ur form.

Hur skulle ni göra? Träna för bedömning när hon är 15 eller betäcka om henne med chans på fler fina föl? :confused: Det kostar ju en del också....

/Fia

Sv: Avelsvisning - hur skulle ni göra?

Jag skulle nog träna henne och sen visa..
fler fina föl kan man ju få efter, och med en (förhoppningsvis) högt bedömd mamma så blir fölen värda mer m.m.
avelsindexen på henne borde ju bli bättre (kan egentligen ingenting om sånt men låter klokt :angel: )

Avelsindex? Samma som Blup eller? Har hört att det inte ändras så mycket......

Jag har ingen aning :p
är som sagt inte haj på det..
men om stoet får en bra bedömning, så borde väl blupen på avkommorna bli bättre ? eller ?

Avelsindex? Samma som Blup eller? Har hört att det inte ändras så mycket......

Hon är tyvärr så gammal att en ev. visning gör nog inte många poäng på hennes blup. Det skulle förmodligen vara ett mycket kostsamt och tidsödande projekt (inte minst pga hennes nuvarande form osv.). Så jag skulle nog lägga de pengarna på betäckningar med fina hingstar. Men det är ju min personliga mening!
Frågan är vad du igentligen vill använda henne till. Vill du verkligen avla eller vill du bara rida?

Jag hade nog visat henne. Många hade betalat mer för ett föl efter bedömd mamma än efter en utan bedömning:p

Hon är tyvärr så gammal att en ev. visning gör nog inte många poäng på hennes blup. Det skulle förmodligen vara ett mycket kostsamt och tidsödande projekt (inte minst pga hennes nuvarande form osv.). Så jag skulle nog lägga de pengarna på betäckningar med fina hingstar. Men det är ju min personliga mening!
Det är ungefär så vi tänker. Däremot vet vi inte riktigt om vi ska betäcka igen eller ha henne enbart som ridhäst. Eftersom vi tycker att hon är fin både ext och har bra rörelser är det kul att avla på henne. Det första fölet rör sig bra i hagen, men han är ju inte ens 1 år än så det är lite tidigt att säga vad det blir;) .

Men ska ni avla så är det nog hög tid att göra det nu om man säger så:angel: ! Man kan tyvärr inte äta kakan och samtidigt ha det kvar (såvida man inte har råd med en embryotransfer:rofl: )

Allvarligt så tycker jag att du skall satsa slantarna på bra hingstar istället, även om hon blir stambokförd kommer så har förmodligen kostnaden varit större än vad du får igen i slutändan.

Men ska ni avla så är det nog hög tid att göra det nu om man säger så:angel: ! Man kan tyvärr inte äta kakan och samtidigt ha det kvar (såvida man inte har råd med en embryotransfer:rofl: )

Vi har som sagtredan gjort det. Hon fick ett föl i år och får ett till í vår :angel:

Allvarligt så tycker jag att du skall satsa slantarna på bra hingstar istället, även om hon blir stambokförd kommer så har förmodligen kostnaden varit större än vad du får igen i slutändan.

Tror det blir så. Vi får satsa på avkommorna istället...

Vi har som sagtredan gjort det. Hon fick ett föl i år och får ett till í vår :angel:

Menade det mest med tanke på hennes ålder! Tror att du gör rätt som väljer att avstå avelsvisning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 206
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar