Avelsutbildning i SLUs regi?

diamonia

Trådstartare
Någon som skall gå den utbildningen som det stod om i Ridsport?
Eller som har gått den tidigare? Verkade spännande tycker jag skall kolla upp den vidare!

Sv: Avelsutbildning i SLUs regi?

diamonia skrev:
Någon som skall gå den utbildningen som det stod om i Ridsport?
Eller som har gått den tidigare? Verkade spännande tycker jag skall kolla upp den vidare!
Har nog missat den artiklen! När ska den kursen vara och vad kostar den?

Eftersom alla inte har ridsport, varför inte börja med att berätta om vad det är för kurs ;)
Det kan säkert vara intressant för många här, om man bara vet vad det är för något...

* Avelsmål och urvalsmetoder i teori och praktik
* Unghästens utveckling och träning från föl till 5åring
* Testning, bedömning och tävling av unga hästar
* bruksprov och avelsvärdering av hingstar från in-och utland
* Avelsprogram på nationell och enskild uppfödarnivå

5 st tvådagarsträffar med teori och praktik blandat: 9-10/11 (SLU Uppsala) 17-18/1 (Flyinge) 24-25/2 (Flyinge, bruksprov) och 22-23/3 (SLU Uppsala). dessutom en del eget arbete på hemmaplan.

Ex på föreläsare: K-H Heimdal, J Fredricsson, E Lette, L Roepstorff, J Philipsson

En jätteintressant kurs tror jag. Deltog i en liknande kurs, "träning för prestation och hållbarhet" för några år sedan, den var klart bra med väl förberedda föreläsare. Diskussionerna var givande och vi gjorde grupparbeten oxå så det vart en del jobb.
Nackdelen var priset, kursen var momsbelagd också så det blev mycket pengar.
SLU har kört flera sådana här kurser, en avelskurs har gått i Alnarp har jag för mig, men den var mer genetiskt inriktad, så att säga. I Uppsala har de haft en om foder och en om anläggningar, så rutinen finns och gänget är ju seriöst.

Vi kanske skall skapa en Buke-grupp där, vore roligt. för det är tråkigt att gå själv utan att känna någon från början.

Vem orkar ringa och höra vad det kostar? 018 67 21 56
/P

Senast ändrad av en moderator:

Lät ju jätte intresant, har mailat efter anmälningsblankett, där borde det ju stå vad det kostar:)

Ja, det lät verkligen intressant! Problemet är att man ska lägga fem helger på det, det blir både dyrt (flera Skåne-resor...) och hopplöst med hästvakt...

Det är inte helger utan vardagar, utom ett av tillfällena tror jag som var under bruksprovet.

Hm, ok, då kanska man ska kolla almanackan... Fast det blir ju lika svårt med hästvakt... Och dyrt - f-n!

pialotta skrev:
kostar 5.600 exkl moms.
:eek:

Suck, kan dom inte ordna till rimligt pris så vi vanliga hobbyavlare har råd att gå. Det är dyrt även att resa och med boende.

Kanske får man puffa för att ha mindre kurser/föreläsningar i de lokala klubbarna.

En bekant till mig har varit på en likande kurs (eller om det är samma som körs igen??), det var inga hobbyavlare där (förutom min bekanta då ;)) utan bara "känt folk" som kliade varanda på ryggen, men föreläsningarna hade varit vädligt intressanta.

oj då, så dyrt....
Jaha då får jag nog avstå men det låter väldigt spännande!
Någon här kanske går och kan uppdatera oss vanliga dödliga!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 965
Senast: Derivata
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka