Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad fodrar ni era avelsston med? Vilket kraftfoder använder ni om något. Tänker främst på ston med föl vid sidan, även ston som blivit betäckta på nytt. Vad ser ni för föl/nackdelar med färdigfoder anpassat till avelsston och havre, korn?
Sto med föl vid sidan just nu (östergötland) endast bete + mineraler samt påbörjad övergång till hö. Inga kraftfodertillskott har behövts under betessäsongen.
Jag har mina hästar (travare) i södra Skåne på lösdrift med fint bete. Mina dräktiga ston äter ett kilo havre, 1/2 -1 1/2 kilo lusernpellets, beroende på hullet, lite olja, lite betfor och mineraler. Stoet med föl vid sidan äter 1 1/2 kg lusern. Fölet - 4 mån - äter 1/2 kg lusern, några hg havre, betfor och mineraler.
Jag ger motvilligt pelleterad lusern. Motvilligt eftersom egentligen är mot mina principer att ge pelleterat foder , men gör det ändå eftersom jag inte hittat något som kan matcha Kvarnbyfoders lusernpellets i proteininnehåll kontra pris och lusernet - som jag lärt mig - innehåller protein som passar häst bra. Alternativet som jag använder när det krävs riktigt mycket protein är soja, men det vill jag inte använda som bas för proteinet.
Jag lyssnar gärna på era funderingar, men jag undanber mig attacker från er som tycker att jag fodrar fel.
Just nu går alla ston med el utan föl fortfarande på bete. De stödfodras med ngr kg ensilage om dagen för att vänja in sig inför uppstallning. De får även sin vanliga veckogiva av Tokosel (årets runt) och lite korn+betforvatten för att få i dem mineraler. De rullar fortfarande fram
Fullblodseländet som bara är dräktigt får dock tillskott i form av
1 l luzern pellets (blöt)
1 dl olja
1 l kornkross
vårat sto får hippo alfa + lite mineraler och stödfodras även med hö.. vårat bete är kasst. har märkt att hon gärna tappar lite över ryggen, halsen och rumpan så hon får stå ut med att få mkt mat
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.