Avelssatsning?

Z

Zweetd

Vad tycker NI man ska satsa på inom aveln av islandshäst?
Det är just nu en fråga som klyver islandshäst-världen i 2 delar, tävlingsdelen, och delen som "bara" vill ha islandshästen som en trogen kompis på mysiga skogsturer.
Jag tycker att man borde satsa på tävlingshästarna, för bra gångarter behöver man väl i skogen också? Det är ju inte kul att rida på långtur på en häst som aldrig har lärt sig att tölta ordentligt?
Jag tror dessutom, att om man satsade på "skogsridning", skulle man till slut inte ha några bra hästar kvar! Om man däremot satsade på tävlingsridning, tror jag att man skulle få fram lugna hästar, men med bra gångarter, som funkar både i skogen OCH på tävlingsbanan! Man strävar ju efter att islandshästen ska vara lugn och trygg, och vad säger att en tävlingshäst inte kan vara det?

Gärna argument och kritik från båda sidorna! :D

Sv: Avelssatsning?

Min åsikt är att man varken ska satsa på "tävlingshästar" eller "skogshästar".

Man ska satsa på hästar med mjuka rörelser, som är naturligt mjuka i kroppen och som är taktrena i alla gångarter.

Starka, friska och funktionellt välbyggda och med balanserat temperament.

Hästar med sådana egenskaper har man glädje av både i "skogen" och på tävlingsbanor av olika slag.

Senast ändrad:

Hej,
Jag har ingen erfarenhet inom islandshästavel men väl inom husdjursavel. Där har mitt motto alltid varit att satsa på det bästa materialet som finns. Har man tur får man flertalet på tävlingsnivå och helt naturligt en och annan som inte passar på tävlingsbanan.

Men om man satsar på enbart sällskapsnivå, då faller det naturligt inte ut så många på tävlingsnivå (även om det kunde bli en och annan).
Jag tror, att eftersom många tänker olika så blir det ändå en större variation på avelsbasen, vilket är bra.

Jag förmodar att hästarna på tävlingsnivå har större kvalitéer över lag och skulle därför välja den linjen. Men jag respekterar dom som inte gör det.
/Jezz

Jag har hittills aldrig varit på tävlingsbanan, än mindre avlar jag. Trots detta finns förstås bilden av idealhästen ... :love:

För mig önskar jag att hästarna har 4 eller 5 lätt särskiljda och ridna gångarter, bra vilja och en hållbar kropp. Gärna grövre byggnad, jag personligen gillar inte de allra mest finlemmade. Lynnet ska vara gott, och hästen ska tänka framåt av sig själv. Frisk, så klart.

Jag ser inte motsatsen i en god tävlingshäst eller en god ridhäst. Däremot tilltalas jag mera av tanken "are you good enough to ride an icelandichorse?" än att marknadsföra rasen som en lättriden nybörjarhäst.

Det jag kan tycka blir fel i den här debatten är att man sätter in islandshästen i fack och samma sak med ryttarna.

Varför ska ryttare som rider i "skogen" nödvändigtvis inte uppskatta rena gångarter och smidiga rörelser? Varför anses hästar som rids i skogen alla vara hästar med korta styva steg och lata?

Varför ska ryttare som rider på "tävlingsbana" förutsättningslöst anses rida på mjuka hästar med rena gångarter? Eller varför anses hästarna där alla vara "heta"?

Variationerna är stora både i "skogen" och på "tävlingsbanan".

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det finns gemensamma egenskaper som väger tungt både på "tävlingsbana" och i "skogen". Det är de egenskaperna man ska satsa på anser jag.

Man skall satsa på friska och lättridna hästar som är lätta att sälja till bra hem.

De extrema tävlingshästarna kan vara mycket svåra att rida, men de behövs också för de med behov av att tävla och pressa gränser.
En god tävlingshäst behöver inte ha klockrena väl separerade gångarter.
För de har ryttare som kan rida klockrent i alla fall.
Det är "skogs-och-tur"-hästen som måste ha naturligt rena gångarter för den får sällan någon hjälp av sin ryttare.

en häst får ju inte bättre gångarter bara för du tävlar den=)

Jag tror det inte finns någon risk att det bara sk abli skogshäsatr.. tävlingsmänniskor finns och kommer alltid att finnas=).. och en uppfödare tävlar och visar upp sina häsatr för att få reklam=)

Där har du en bra poäng Freyja. :bow:
Håller med dig absolut.
/Jezz

Det jag kan tycka blir fel i den här debatten är att man sätter in islandshästen i fack och samma sak med ryttarna.

Varför ska ryttare som rider i "skogen" nödvändigtvis inte uppskatta rena gångarter och smidiga rörelser? Varför anses hästar som rids i skogen alla vara hästar med korta styva steg och lata?

Varför ska ryttare som rider på "tävlingsbana" förutsättningslöst anses rida på mjuka hästar med rena gångarter? Eller varför anses hästarna där alla vara "heta"?

Variationerna är stora både i "skogen" och på "tävlingsbanan".

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det finns gemensamma egenskaper som väger tungt både på "tävlingsbana" och i "skogen". Det är de egenskaperna man ska satsa på anser jag.

Jag vill avla fram en korrekt byggd häst med stolt resning, absolut inte framtung. Max 2cm högre bak än fram. Den ska vara elastisk och smidig med stora rörelser och ha alla möjligheter för att bli en bra fyr eller femgångare.

Tempramentet är a och o. En häst med dåligt psyke blir i längden bara tråkig att jobba med och tillslut försvinner glädjen över islandshästarnas toppentemprament.

Hästen ska ha alla tre grundgångarter på plats och kunna plocka fram dom som vilken annan "vanlig" häst som helst.

En häst som inte går i helt klockrena gångarter av sig själv kan mycket väl göra det med hjälp av en dúktig ryttare. Om den däremot får en mindre duktig ryttare kanske den aldrig kommer att gå riktigt rent i tölten, till exempel.

Ja men vad har detta med att tävla?? påstår du att vi som inte tävlar inte kan rida eller???:confused:

Aldrig funderat på att de kan finnas andra orsaker än att man är kass på att rida varför man inte tävlar??

Jag tillhör en av dom som inte tycker om att tävla, jag ser bara inte nöjet med att ranta runt sverige och stressa och ha sig.
Vill jag hoppa bana hoppar jag hellre en bana hemma eller för min tränare.

Jag tränar mina hästar precis lika väl och bra som en tävlingstyttaren gör..
Skillnaden är att på lördagar och söndagar rider tävlingsryttaren dressyr någon annan stans i en tävling.. och jag rider dressyren hemma:smirk:

Ska väl punktera att jag inte längre rider i tävlingskondition med min snart 26 åriga hbl..
Men menade på den tiden då jag red henne i tävlingskondition=)

Senast ändrad av en moderator:

När jag i framtiden kommer ta föl kommer jag leta efter en hingst med dessa egenskaper..

Bra huvud det är a- och o en häst med superbra gång men med fel huvud är inget att ha enigt mig!

Bra extriör( jag gillar den lite mer grövre modellen av isisar inte den nya sportiga /taniga varianten)
Men det ska inte vara för tungt heller utan lagom=)
Mkt man och svans

En bra mankhöjd mellan 140-147

Gärna ha en lite udda färg..

Ha lämnat avkommer som är trevliga i huvudena och som har bra gångarter.

Sedan om hingsten inte har tävlat så mkt själv spelar ingen roll för mig....

Inom hbl aveln avlade man på cortez och han vart skadad som 3 åring och tävlade aldrig själv(eller reds) men lämnade ändå rätt hyftade avkommer måste man väl endå säga:angel:

Det ena utesluter inte det andra. Jag tycker att det är viktigt att avla på lättridna hästar som är byggda med en naturligt rund överlinje som både har "go" i sig och är lätta att manövrera. Lynnet är enormt viktigt. Likaså vill jag att hästarna skall ha framåtanda. Har de bara det rätta lynnet så kan man ändå känna sig säker på en riktigt het häst. De "Bästa" som man borde avla mest på tycker jag är de där som anpassar sig efter ryttaren, som är försiktiga med nybörjare och barn, och tänder till precis så mycket som ryttaren ber om när en mer van ryttare sitter upp.

Den skall vara allsidig och både hålla för att ridas på fjället i flera dagar och att tävlas på en ovalbana. Det är egenskaper som jag tycker skall finnas i samma häst. Hästar som är så svåra att de behöver många månader/ års proffsträning för att prestera bra på visning kanske man inte bör använda så mycket i aveln. Inte heller de som inte är bra i terrängen. Trots allt blir de flesta hästar som avlas fram inte topptävlingshästar, och "spillet" måste vara ridbart för vanliga människor. Naturlig lätthet för gångarterna borde vara ett tungt kriterium för vad man bör avla på. Att hästar som avlas på skall vara sunda och friska är en självklarhet. Och även om det just nu bara är fantasier så vore det ju väldigt bra med information i Worldfengur om vilka hästar som har eksem och andra ärftliga sjukdomar och vilka som inte har det. Resultat av spattröntgen kan man numera läsa där och det är ju skitbra rent ut sagt! (För de som inte vet är Worldfengur en databas där de flesta registrerade islandshästar skall finnas med)

Idealet för min del är en häst runt 135-140cm med medellång, väl ansatt hals med naturlig rundning och en mjuk överlinje. Proportionerlig skall den vara och varken för grov eller för lättbyggd. Svårt att förklara exakt grovleken. :) Jag gillar den bruna hästens grovlek tex. som jag bifogar bild på.

Utseendemässigt är det viktigt för mig att de ser robusta ut med mycket man, vaket uttryck och närvaro.

Ridmässigt skall den ha naturligt lätt för samling, vilket har mycket med kroppsbyggnaden att göra. Ryggen får inte vara för lång och rak utan jag ser hellre lite kortare och mjukt rundade ryggar. Men det måste få plats en sadel. Hästen nedanför har väldigt fin överlinje tycker jag och har fått 9p för rygg&kors. (Av maximala 10p)

På den här bilden är hon knappt riden alls.

Otränad

snorstar.jpg

På visningsdagen, ca 11 månader senare
snor2.jpg

På nedre bilden är hon lite för bantad för min smak och har tappat en del av sin vackra överlinje, men fick som sagt ändå 9p för rygg&kors som ju är en viktig bit av den. :-)

Som det diskuteras en del nu tycker jag att det är viktigt att få fram bättre ridhästar, och med bättre menar jag just det jag skrev ovan att de måste vara allsidiga och kunna både samla sig och gå i ökat tempo utan att behöva slå knut på sig själva för vare sig det ena eller andra. Och kunan använas allsidigt. Som tex Siggi Saem (uppfödare och landslagsryttare på Island) uttalat sig om i media så är det trots allt en viss skillnad i ridbarheten som bedöms på en avelsvisning och den ridbarhet man vill ha till vardags och på tävlingsbanan. (Jag sätter likhetstecken mellan till vardags& tävlingsridbarhet) Ett jättebra steg i rätt riktning vore enligt min mening att man lägga en tyngre vikt vid att hästen även skall kunna gå samlat i galopp, trav& tölt. För rättta mig om jag har fel, det väger väl inte så tungt på bedömningen idag? Samma sak med "form under ryttare." Det visar mer av hur ridbar hästen är än att den visas i flashigt tempo med maximal power, vilket också skall finnas där, glöden i islandshästen får aldrig avlas bort! Men det ena utesluter inte det andra.

Jag skulle gärna se mer fokus på att hästen går att rida i alla tempon och att den som sagt skall ha en naturlig lätthet för gångarterna och formen. En häst som får superhöga poäng på en visning behöver inte nödvändigtvis fungera bra att tävla på ovalbana med.

Varför sikta in sig på EN av dom?? Islandshästen ska väl vara av varierande storlek, fart och gångarter. Om varje avlare siktar in sig på vad hon/han tycker och tror, så kommer vi fortstätta få fram både hästar som passar tävlingsbanan och den trygga familjehästen. Rena gångarter vill man väl ha både på banan och i skogen? Det är väl inget man avlar bort bara för vissa vill avla på trevliga skogsmullar med skön tölt men inte så mycket aktion? Så tycker jag iallafall, även fast jag inte kan formulera det på bästa sätt. ;) Fortsätt avla på den islandshästtypen du tycker om!! :)

:bow: :bow: :bow:

bara det inte är gamla brunka med dubbelsidig spatt och exem, så tycker jag det hade varit bra om alla avlar på det DE tycker är bra hästar= man är konstig om man avlar på grisepassare, och det lönar sig INTE, så ingen kommer avla på dem;) Om ni förstår....

Som många redan har skrivit; jag tycker inte man ska välja "tävlingshäst" eller "skogshäst". Jag tycker att målet ska vara hästar med korrekt exteriör, lätt åtskiljda gångarter, stabilt psyke och friskhet i första hand. Jag tror att det blir ett slags naturlig urskiljning ändå, alla hästar som avlas blir inte "tävlingshästar" - utan passar bättre till nöjesridning i skog och mark.

Håller även med Moli om att glöden och explosiviteten inte får avlas bort, med tillägget att målet ändå inte får vara tokigt "heta" hästar som flänger runt ridbanan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka