Avelsmötet

S

sambaengi

I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är väldigt bra att medlemmarna får reda på vilken inriktning som framdeles kommer att gälla för islandshästaveln.

Man kan summera med att vi endast skall använda hingstar med hög bedömning och blup, antalet hingstar är för stort, familjehästar är skithästar från Danmark för 20000 (undrar var man hittar dem för de jag hittat är lika dyra som här i Sverige, det kostar ju lika mycket att föda upp dem), hästarna skall var lättbyggda och högbenta samt ha mycket vilja. Islandshästen är en svårriden häst som INTE passar för nybörjare och så det motsägelsefulla i att de alltmer tävlingsinriktat avlade hästarna ger familjehästar om de rids till så de blir okänsligare för nybörjares och handikappades oförsiktiga rörelser och dåliga balans!

Jag bara undrar vilken nybörjare, ridskola och turridnigssfirma som kommer att ha råd att köpa dessa hästar? Skall vi bara avla på bedömda ston och hingstar, som kostat pengar i träning så blir priserna högre. Den alltmer tävlingsinriktade hästen kräver mer tillridning för att passa för mindre vana ryttare, om det nu lyckas med flertalet alls, och det kostar! Jag undrar hur det kommer sig att den häst som Göran Häggberg själv varit med och lanserat som familjehäst nu inte skall var det längre.

Det föds hästar inom rasen som redan i sig själva har den rätta karaktären att bli familjehäst, utan att avtrubbas. Viktbärande, rejäla, naturtöltare med lätt för gångarterna, godmodiga, okomplicerade men med medelbra gångarter. Varför skall vi avla bort dessa hästar och ersätta dem med sådana som egentligen inte är så lämpade för ändamålet? Och jag tvivlar på att det kommer att lyckas. Tur att aveln är fri på Island för det lär väl bli där som de kan bevaras.

Men jag ser också varför det blir så här. Det är inga pengar i familjehästaveln, snarare tvärtom. Marknaden efterfrågar familjehästar men kommer priset över 40-45000 så letar man någon annanstans. Men alla bedömningar och all träning kommer knappast att producera billigare hästar. Och jag tror man är en stor optimist om man tror att man skall lyckas producera turridningshästar den vägen annat än ett fåtal.

Vad som är bra är att lynnet nu står i fokus och nu är det upptill bevis för toppaveln att visa att den kan täcka behovet. Det kanske ger en sållning av hingstar och ston som har alltför hett temperament och ger hästar som kräver lång tillridning både från gångarternas håll att se och ur lynnesaspekten. Jag ser fram emot om detta lyckas men tillåter mig ha stora tvivel i frågan och kommer fortsätta bedriva avel enligt eget huvud lika envist som Islands hästabönder!

Anette

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avelsmötet

Jag har en valack precis som du beskriver,en godmodig pigg familjehäst. Men han är ju från Island så klart. En annan sak som nämndes i artikeln, stoets betydelse......

Jag läste o funderade på just det att vi inte bör använda hingstar med låg BLUP.... De hingstar jag tittat på sist till mitt sto har inte haft så hög BLUP. De ligger kring 100-110. Avkomman jag fick sist, pappan har 109 i BLUP och jag har en väldigt cool valack med stora lyft, ändå trygg i sitt lynne. Trots att pappan är "fel" enligt BLUP:en.

BLUP:en säger inte allt tycker jag, det är avkommorna som hingsten ger som säger mej mest.

Balderum skrev:
Jag läste o funderade på just det att vi inte bör använda hingstar med låg BLUP.... De hingstar jag tittat på sist till mitt sto har inte haft så hög BLUP. De ligger kring 100-110. Avkomman jag fick sist, pappan har 109 i BLUP och jag har en väldigt cool valack med stora lyft, ändå trygg i sitt lynne. Trots att pappan är "fel" enligt BLUP:en.

BLUP:en säger inte allt tycker jag, det är avkommorna som hingsten ger som säger mej mest.

Det tråkiga är att de enda avkommor som räknas tillgodo är de som bedöms! Och det enda som räknas där är det som gör hästen till en bra tävlings- och showhäst! De avkommor som aldrig bedöms men som är väl fungerande turhästar, familjehästar, handikapphästar och andra fritidshästar, de räknas inte! Och inte kommer man på tanken att bedöma dem heller för det skulle kosta en massa och antagligen skulle man bli utskrattad för att man ens försökte bedöma en sådan häst!

Det är ju bara det man tror på som man väljer att bedöma, om man nu tillhör de som har det intresset överhuvudtaget och om man har pengarna eller kunskapen att göra det själv.

Det här leder till att en hingst som ger snälla, lättridna, lättränade och mjuka hästar med bra gångarter men inte de gångarter som ger toppoäng och framgångsrika tävlingshästar, kommer att få en låg blup och betraktas som mindre bra! Jag anser fortfarande att vårt bedömningssystem måste bli annorlunda. En hingst som ger sådana hästar är ju perfekt i aveln för han ger det de flesta söker. Men sådanaq hingstar anser avelseliten är skräphingstar, oavsett om hingsten själv har en bedömning en bit över 8 eller ligger under det.

Det fåtal % som bedöms ger inte en rättvis bild och det statistiska underlaget är egentligen felaktigt eftersom om vi skall veta att aveln verkligen gått framåt, så skulle alla hästar bedömas! Nu rensas svårtränade hästar, dåliga gångarter, dåligt lynne osv bort redan innan och det är lika viktigt att få fram den statistiken! Det kan vara en och samma hingst som ger väldigt olika avkommor! Blupen kan alltså vara hög på en väl använd hingst som gett 10 % högt bedömda avkommor och kanske 25% svårridna hästar för dessa kommer aldrig med i statistiken!

Det pratas mycket om att Órri ger bättre exteriör än den han själv har, hur nu en hingst som presterat så bra kan ha så dålig exteriör, men han ger låntifrån enbart lättbyggda avkommor! Det är bara det att den hälft som är lik honom själv i kroppen, den får lågt på bedömning och man har slutat att ens försöka bedöma dessa avkommor! Men de är jäkligt bra och framgångsrika tävlingshästar och jag har själv ridit ett par av dem och de faller mig vädigt i smaken, men ändå väljer man bort dem ur aveln! Jag vet inte någon så känd hingst som blivit så klankad på för sin exteriör och där man gjort allt för att avla bort den genom att sålla bort de avkommor som liknar honom ur aveln och använda lättbyggda ston till honom!

Det finns faktiskt krafter på Island som helt vill ta bort exteriörbedömningen och det hade faktiskt varit ett steg i rätt riktning. För hur kan en häst som får en bra bit över 8 på ridegenskaperna ha fel exteriör??? Hur kommer det sig att det är sällan som toppexteriör går hand i hand med bra toppridgenskaper? Jag tror det beror på att vi egentligen inte är säkra på vad som är en bra exteriör! Men en häst som har lätt för sig i alla gångarter, bär sig naturligt och lätt kan utföra alla ridmoment, den måste ha rätt exteriör!

Jag har själv tittat på bedömningar och blup både på ston och hingstar men slutat med det. Nu tittar jag som du säger på individ och avkommor. Och precis som Gunnar Árnason så säger jag att lynnet måste vara basen i aveln. Jag vill avla hästar med bra lynne, egen bärighet, lättränade, lätt för ren skritt, tölt, trav och galopp, gärna lagom med pass för att ha tölten naturligt, mjuk o behaglig i gången, snabbt och vägvinnande steg, hållbara, friska, starka, godmodiga och framåt men lyhörda. Kort sagt bra ridhästar. Jag är inte ute efter att avla topptävlingshästar och showhästar med enorma lyft. Jag avlar brukshästar inte utställningsaraber!

De bästa familjehästarna är knappast avtrubbade. De är väldigt lyhörda för ett litet barns obalans. Som den lilla shettis vi hade när barnen var små som stannade när småttingarna gled på sidan så de föll ner mjukt och fint. De är lyhörda och försöker kompensera och hjälpa sina ovana ryttare! Men det är väl en smart affärsidé att rida till de heta hästar som inte har klass nog för tävling men är för heta som famijehästar och därför inte är attraktiva för någon. Istället för att slakta bort dem och ta lärdom av dem och avla annorlunda!

Och att säga att ryttarna inte hängt med hästens utveckling tycker jag låter mycket högdraget och självgott! Islandsryttarna har bara blivit duktigare och duktigare men det kommer alltid att finnas nybörjare och det behövs hästar till dem också! Man måste få krypa först innan man ger sig på att springa!

Anette

Innar du deppar ihop, läs Eidfaxi International, senaste numret.

Där finns en lång artikel om att avlarna inte väljer efter siffror, utan föredrar de hingstar som ger snälla lite kraftigare lättinridna avkommor med lagom vilja för medelryttaren.

Andvari frá Ey är den enda hederspremiehingsten som verkligen används. Han är grovt byggd och fyrgångare :smirk: och en av de få (särskilt med hans stam) som ger "problemfria" lättexporterade hästar.

En hingst som Galsi som är superhögt bedömd/BLUPad och lättbyggd används inte för att han ger passaktiga svårtöltade hästar för "normalryttaren" och Odur frá Brun används inte trots att han ger superlyft bara för att han också nedärver sitt svåra lynne alltför ofta. "Homesickness" kallades det - bara snäll på hemvägen :D

Kraflar frá Midsitju har haft stor efterfrågan för att han gav välresta mjuka flotta töltare, men inte kunnat användas pga en penisfraktur (AJ :eek: )

Man diskuterade att marknaden alltså vill något annat än vad bedöms, och var lite orolig för att de passinriktade lätta femgångarna skulle behöva "räddas". Men främst vill man ju exportera och belöna de hingstar som verkligen ger BRA hästar för landet.

F.ö. i tidningen stod det om att det behövs fler bra silverhingstar och att spatt och eksemfrågorna måste lösas ;)

På Island TÖRS och KAN man diskutera mjukvara kring hingstarna. Och det finns så många avkommor att det snabbt märks hur de blir.

Det är inga pengar i familjehästaveln, snarare tvärtom. Marknaden efterfrågar familjehästar men kommer priset över 40-45000 så letar man någon annanstans.

Tänk att det skall behövas ett helt möte för att konstatera det, jag skrev ju bla det i tidigare inlägg i denna fråga. Det kommer fram familje hästar även ur denna verksamhet, trots träning kommer en sådan häst ändå att inbringa en begränsad summa trots att tanken varit en annan. Ren inkomst förlust ja, men så är det med all verksamhet allt inbringar ju inte pengar utan kan kosta istället.

40-45000 kr tycker jag mig märka att unga otränade hästar numera kostar på privata marknaden, om man då får köpa en inriden och tränad häst för 50.000 kr så måste det ju vara ett kap. :banana:

Silverkedjan skrev:
Innar du deppar ihop, läs Eidfaxi International, senaste numret.

Där finns en lång artikel om att avlarna inte väljer efter siffror, utan föredrar de hingstar som ger snälla lite kraftigare lättinridna avkommor med lagom vilja för medelryttaren.

Andvari frá Ey är den enda hederspremiehingsten som verkligen används. Han är grovt byggd och fyrgångare :smirk: och en av de få (särskilt med hans stam) som ger "problemfria" lättexporterade hästar.

En hingst som Galsi som är superhögt bedömd/BLUPad och lättbyggd används inte för att han ger passaktiga svårtöltade hästar för "normalryttaren" och Odur frá Brun används inte trots att han ger superlyft bara för att han också nedärver sitt svåra lynne alltför ofta. "Homesickness" kallades det - bara snäll på hemvägen :D

Kraflar frá Midsitju har haft stor efterfrågan för att han gav välresta mjuka flotta töltare, men inte kunnat användas pga en penisfraktur (AJ :eek: )

Man diskuterade att marknaden alltså vill något annat än vad bedöms, och var lite orolig för att de passinriktade lätta femgångarna skulle behöva "räddas". Men främst vill man ju exportera och belöna de hingstar som verkligen ger BRA hästar för landet.

F.ö. i tidningen stod det om att det behövs fler bra silverhingstar och att spatt och eksemfrågorna måste lösas ;)

På Island TÖRS och KAN man diskutera mjukvara kring hingstarna. Och det finns så många avkommor att det snabbt märks hur de blir.

Ingen risk att jag deppar ihop men tack för att du stöttar! Jodå jag vet, jag hänvisade till den här artikeln för ett par veckor sedan då Stina H fått den islänsdska versionen av Eidfaxi och läst upp den för mig. Det är fördelen av att känna någon som pratar flytande isländska! Jag njöt skall du veta av att läsa artikeln och har förstått att Torwaldur har lite motvind på Island vilket förklarar varför han var så bitsk på mötet. Han gick faktiskt till personangrepp vilket jag inte väntat mig från honom! Där tappade jag den respekten!

Nåja jag tar inte åt mig och jag vet att avelsmötets deltagare definitivt inte var representativt för Sveriges islandshästryttare! Därför känner jag mig nöjd just nu med att ha kommit dithän att jag fått dem attt klämma fram sina planer offentligt i Islandshästen och Ridsport! Har fått höra en massa som inte tycker det verkar klokt alls redan och jag tror att om vi nu bara lyckas få alla som tycker att familjehästaveln faktiskt är den mest intressanta, att höja sina röster också så lär de märka att marknaden inte håller med dem!

Själv tänker jag använda en 1:a klasshingst nästa år som Torwaldur inte tycker lämnat tillräckligt bra ridkommor. Han har ju inte lämnat något högt bedömt efter sig utan bara snälla, lättränade och fina ridhästar! Så Häggberg och Torwald tyckte han borde kastreras...!!! Ganska motsägelsefullt egentligen om man nu säger att det kommer familjehästar ur toppaveln och sedan råda de som har sådana hingstar som ger rätt sorts avkommor för marknaden, att kastrera sin häst! Helt otroligt! Det ger ju ingen större tillit till att de verkligen premierar lynnet!

Tycker att det Gunnar Árnason sade att lynnet är basen i hans avel, det är där vi skall börja! Skall vi slakta ut hästar så är det just de som inte ger det rätta lynnet! Islandshästen har blivit så populär därför att den blir en gemensam fritidssysselsättning för hela familjen. Alla kan rida den snälla, starka, robusta och lättöltade islandshästen. Den har INTE blivit populär pga avelsbedömningar och tävlingar! Det intresset är inte så stort bland islandsfolket so hellre rider på tur. Det klagas ju allmänt på att det är få som besöker dessa arrangemang trots allt och det är därför att de flesta vill ha en pålitlig och behaglig kompis och är ointresserade av tävling! Varför skall vi då behöva rätta oss efter tävlingsfolket!

Jag vill ha friheten att avla på allt efter att man genomfört veterinärbesiktning och spattröntgen på hästen och konstaterat den är frisk och det borde man göra på både ston och hingstar egentligen. En veterinär kan avgöra om hästen har en osund exteriör eller osunt rörelsemönster. Och jag tror det varit bättre med en vanlig hästveterinär som kan alla raser och får lära sig islandshästens speciella gångarter. Detta särskili efter att ha sett hjorthalsbilden på avelsmötet, som en ovälvd, rak arabhals, som inom andra raser anses som ett exteriört fel!!! Det är ju rent ut sagt skrämmande! Usch!

Anette

Det finns ju en faktor här som inte kan förbises (och som jag påtalat tidigare). Bra produkter - läs här islandshästar - kostar pengar. Och definitionen på "bra" kan vara allt ifrån goda gångarter till trevlig familjehäst. Men en BRA häst kostar pengar, så enkelt är det. Och en strålande häst, kostar en än större summa slantar.

Är det då inte bättre att förklara för kunden att det faktiskt kostar pengar att ta fram bra hästar, och vill de inte betala får de gärna vända sig nån annanstans? Det torde väl inte minst ligga i uppfödarnas intresse att få betalt för sin vara? Att GH tillskrivs varit med och lanserat familjehästen behöver inte betyda att han för det vill ha en reaprislapp på den?

Varför lägga ett sånt krut på beståndsdelen "hingst", när det är så mycket i ekvationen som skall stämma?
Vad avlar ni på för ston?
Hur mycket tid lägger ni sedan på att få fram rätt kombination på föräldrarna?
Vilken summa får den färdiga ridhästen kosta?

Jag fattar ärligt talat inte målsättningen med att avla billiga hästar för outbildade köpare, det lika mycket som att fokusera aveln på ett fåtal blodslinjer ser jag som att göra rasen en stor otjänst.

Och oavsett vad som sades på avelsmötet om hingstval så verkar det som Sveriges avlare redan i dag faktiskt väljer några få hästar om man läser i tabellen som publicerades i Islandshästen för ett tag sedan. Det var många hingstar som hade försvinnande få betäckningar, så vart är då alla som önskar större valfrihet och variation - valet verkar ju vara lätt när det kommer till handling ändå?

:bow:

Kan bara hålla med dig helt.

Du lyckades sätta på pränt precis det jag har velat få sagt, men inte lyckats med. Tack! :)

/Maria

ang skrev:
Och oavsett vad som sades på avelsmötet om hingstval så verkar det som Sveriges avlare redan i dag faktiskt väljer några få hästar om man läser i tabellen som publicerades i Islandshästen för ett tag sedan. Det var många hingstar som hade försvinnande få betäckningar, så vart är då alla som önskar större valfrihet och variation - valet verkar ju vara lätt när det kommer till handling ändå?
Många bäckar små blir till en stor å.....
Det är just de många hingstarna med mindre antal betäckningar som representerar att valfriheten används. Annars hade väl bara en fyra-fem stycken använts och de andra haft noll betäckningar.
Jag tror inte att så få hingstar som fyra till fem stycken skulle utgöra den bästa kombinationen för samtliga ston i Sverige.
För det är kombinationen som gör det och variationerna är oändliga.

ang skrev:
Det finns ju en faktor här som inte kan förbises (och som jag påtalat tidigare). Bra produkter - läs här islandshästar - kostar pengar. Och definitionen på "bra" kan vara allt ifrån goda gångarter till trevlig familjehäst. Men en BRA häst kostar pengar, så enkelt är det. Och en strålande häst, kostar en än större summa slantar.

Är det då inte bättre att förklara för kunden att det faktiskt kostar pengar att ta fram bra hästar, och vill de inte betala får de gärna vända sig nån annanstans? Det torde väl inte minst ligga i uppfödarnas intresse att få betalt för sin vara? Att GH tillskrivs varit med och lanserat familjehästen behöver inte betyda att han för det vill ha en reaprislapp på den?

Varför lägga ett sånt krut på beståndsdelen "hingst", när det är så mycket i ekvationen som skall stämma?
Vad avlar ni på för ston?
Hur mycket tid lägger ni sedan på att få fram rätt kombination på föräldrarna?
Vilken summa får den färdiga ridhästen kosta?

Jag fattar ärligt talat inte målsättningen med att avla billiga hästar för outbildade köpare, det lika mycket som att fokusera aveln på ett fåtal blodslinjer ser jag som att göra rasen en stor otjänst.

Jag behöver inte lägga krut på valfrihet av ston för det är fritt att avla på vilket sto jag vill och basen i min avel är trevliga islandsfödda ston som är valda som individer och inte utifrån blup och härstamning! På så vis har jag lite blod från mer udda gårdsavel men också från hingstar med annat blod än de som finns i Sverige. Bästa stoet som ger de bästa avkommorna har sämsta blupen! Hennes avkommor blir kanon vilken hingst jag än väljer och hon nedärver starkt sina gener. Hennes dotterdotter står hos en känd islandshästprofil och en mycket känd tävlingsryttare har lovordat henne. Hon är 1 år gammal och ägaren är bjude 70000 för henne! Och gissa vem hon är lik, jo sin mormor, min första islandshäst!

Och det sto som givit knepigaste och mest arabhispigaste avkomman är det sto som har högst blup och dessutom lämnat klass1-avkomma! Pappan till den avkomman är Sveriges mest meriterade hingst och avkomman hade i 2003 års blup 115. Faktum är att jag tycker de flesta av mina ston är bättre än hon, trots hennes stam och blup (och då är hon ändå äldst nu med sina 18 år och blupen sjunker ju med åldern).

Detta bevisar inte att hästar med hög blup alltid är sämre, knepigare eller ger knepigare avkommor och hon har ju givit flera bra avkommor, men det bevisar att det finns många bra hästar som aldrig kommer till visning för att man kanske som jag inte är så intresserad av visning och/eller det kostar för mycket och att det finns pärlor att hitta bland hästar utanför elitstammarna! Och det gäller både hingstar och ston. Mitt bästa sto kommer från en okänd 2:a klasshingst på Island som bara används som gårdshingst men han hade 3 avkommor på Landsmót 1998 när jag var där.

Jag avlar på individer, inte blup, bedömningar och stam, mer än att jag vill undvika inavel. För den delen är en häst med höga lyft inte så rolig att rida på långtur med. Man kan inte slappna av på samma sätt, det blir inte lika mjukt och det är en väldigt oekonomisk rörelse att lyfta högt på långritt. Jag vill ha bra, snabba och uthålliga långdistanshästar som orkar tölta km efter km. De heta, framåt hästarna med höga lyft, de bränner ut sig kvickt.

Vem skall avla våra nybörjar- och turhästar om vi inte gör det själva och försöker se till att underlätta ekonomiskt för den aveln? Skall vi importera från Island fast de flesta får eksem förr eller senare eller lita på att danskarna fortsätter sin sunda avel och sätter lynnet främst? För den delen får man bättre betalt för en 100% pålitlig familjehäst/barnhäst med knappt medelmåttig gång än en häst med gångarter över medel men inte toppgång och mycket vilja, vilket är en allt vanligare uppenbarelse i annonserna. Men Vignir har ju medicin för det med. Det går att rida dem avtrubbade så de passar som familjehäst. Bara det att tillridningen gör dem till ganska dyra familjehästar......om den nu lyckas......! Begriper inte varför man skall stoppa familjehästaveln när 95% av ryttarna faktiskt sökt sig till islandshästen just för familjehästens goda och passande egenskapers skull!

Sedan kan ju de 5% som vill ha tävlande utställningsaraber avla det om de vill, bara jag får avla det jag vill! Vem säger att de 5% skall bestämma vad som är bra hästar, vilken tölt som skall ha 8 osv. För mig är den bästa tölten inte extremt hög i lyften utan hellre vägvinnande och snabb samt hästen har en rejäl bakbensaktion och takten är klockren och mjuk, inte stötig! Idag kan en sådan häst få sämre poäng än den inte helt taktsäkra, med sämre bakbensaktion men med enorma vinkellyft! Helkorkat! Och så detta med att grova hästar får poängavdrag för proportioner, Mentor tex! Vad är det för fel med att han är grov??? Jag vill ha sådana hingstar och tycker det är ett + inte ett -, varför skall en liten klick då bestämma att målet är lättbyggda hästar, för det sas tydligt på avelsmötet!

Nej låt en veterinär avgöra om en häst lämpar sig för avel. Sedan kan ju de som vill bedöma sina hingstar för att ge ett slags varudeklaration eller tävlingsmeritera dem men låt de som inte är så intresserade av annat än friska, sunda hästar med lättridna gångarter och gott lynne att njuta av på långritter, slippa de här modenyckerna! Vi vill ha kvar den riktiga rejäla islandshästen!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar också Mentor, men han har faktiskt - superslimmad- fått en 8:a på proportioner.

Vilket föranleder en annan debatt - är det rimligt att just avelshästar måste visas helt anorektiska just på våren när de behöver lite extrahull för att orka med att betäcka/bli dräktiga ? :crazy:

sambaengi skrev:
Sedan kan ju de 5% som vill ha tävlande utställningsaraber avla det om de vill, bara jag får avla det jag vill! Vem säger att de 5% skall bestämma vad som är bra hästar, vilken tölt som skall ha 8 osv. För mig är den bästa tölten inte extremt hög i lyften utan hellre vägvinnande och snabb samt hästen har en rejäl bakbensaktion och takten är klockren och mjuk, inte stötig! Idag kan en sådan häst få sämre poäng än den inte helt taktsäkra, med sämre bakbensaktion men med enorma vinkellyft! Helkorkat! Och så detta med att grova hästar får poängavdrag för proportioner, Mentor tex! Vad är det för fel med att han är grov??? Jag vill ha sådana hingstar och tycker det är ett + inte ett -, varför skall en liten klick då bestämma att målet är lättbyggda hästar, för det sas tydligt på avelsmötet!
Jag förstår faktiskt inte. Du får ju avla precis hur du vill! Det finns inget förbud att avla på hästar med låg blup eller sämre bedömningssiffror... :crazy:

Vad jag kan utläsa så är det inte alls DÄR ditt problem ligger. Utan du vill att BEDÖMNINGARNA ska se annorlunda ut och premiera andra saker än vad de gör idag. För vad gäller själva avlandet så kan du ju faktiskt redan nu göra precis som du vill. Det verkar som om du vill att de hästar du tycker bäst om (pga vägvinnande tölt istället för höga lyft eller pga temperament istället för .... ??) vill du ska ha högre poäng, eller?

Jag tror att det funkar som så att om de allra flesta i islandshästvärlden höll med dig nu och förut så skulle ju faktiskt systemet bedömt just andra saker än vad det gör. Nu är det väl så enkelt att de allra flesta tycker det är okej att bedöma det som bedöms och därmed ser det ut som det gör. Det hindrar inte dig från att avla på annat än det ändå. Eller?

Björk skrev:
Nu är det väl så enkelt att de allra flesta tycker det är okej att bedöma det som bedöms och därmed ser det ut som det gör.
Är det verkligen så, eller vågar inte folk yttra sig vid sammankomster osv utan får vackert bita i det sura äpplet.
Det är väldigt tyst officiellt sett när det gäller avelsdiskussioner. Många har mycket åsikter och funderingar - i små grupper - men i större sammanhang är det många gånger knäpp tyst när det gäller avvikande åsikter. Jag tror inte att det beror på att alla är rörande eniga.
Tycker det är synd att det inte finns mer diskussioner offentligt. Det får människor att tänka till. Både bland de tongivande och andra.

Håller med Freyja, det finns inga diskussioner.

Senast vi diskuterade så fastställde vi det svenska avelsmålet i ord, och det är läääänge sedan.

Efter det har det mer varit informationsmöten med fastställd info uppifrån.

Björk - vi har ett jättebra svenskt avelsmål.

"Avelsmålet för islandshästrasen är en modig, stark och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt, galopp) eller femgångare (+ flygande pass), med taktrena, spänstiga och vägvinnande rörelser i alla gångarter, med naturlig balans och bra undertramp, som bär sig väl under ryttare. Den skall ha ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår samt den stora färgvariationen måste alltid bevaras."

MEN vi dömer INTE efter det !!!!!!!!

Bedömningarna, vad vi mäter och poängviktningen är en helt annan och den är styrd från Island och samordnad i alla länder via BLUP-systemet.

Så ska vi påverka vilka hästar som godkänns, är det inte i Sverige vi ska debattera.

freyja skrev:
Är det verkligen så, eller vågar inte folk yttra sig vid sammankomster osv utan får vackert bita i det sura äpplet.
Ja, NÅGON/Några måste ju i alla fall stå bakom de x antal årens arbete som ligger bakom dagens bedömningsregler?! Säkert är en del folk tysta, men jag tror inte det är en "liten minoritet" som sitter och "bestämmer". Hela Sif är ju en demokratisk organisation där man väljer styrelse och avelsutskott. Om man inte finner deras arbete väl utfört kan man väl välja in nya representanter i styrelsen?
freyja skrev:
Det är väldigt tyst officiellt sett när det gäller avelsdiskussioner. Många har mycket åsikter och funderingar - i små grupper - men i större sammanhang är det många gånger knäpp tyst när det gäller avvikande åsikter. Jag tror inte att det beror på att alla är rörande eniga.
Tycker det är synd att det inte finns mer diskussioner offentligt. Det får människor att tänka till. Både bland de tongivande och andra.
Jag håller med om att diskussioner ska föras! Absolut! Men jag vet inte om jag tycker det är så himla "tyst" eller ovälkommet med avvikande åsikter!? Jag är inte så jätteinsatt i just avelssammanhang så jag har inte full koll, så jag kanske ska vara tyst.

Silverkedjan skrev:
MEN vi dömer INTE efter det !!!!!!!!

Bedömningarna, vad vi mäter och poängviktningen är en helt annan och den är styrd från Island och samordnad i alla länder via BLUP-systemet.

Så ska vi påverka vilka hästar som godkänns, är det inte i Sverige vi ska debattera.
Så med andra ord är det inte "friheten" i avel man vill förändra, den finns ju redan. Att avla "familjehästar" på 2:a klassbedömda hingstar och sälja billigt är ju fullt möjligt just nu. Det är så att man vill att bedömningen ska vara högre för de hingstar som man själv anser vara bättre än vad deras siffror visar idag?

Skulle inte det innebära att just dessa kvalitetshästar (enligt någras mått) faktiskt blir de dyraste på marknaden? Kommer amatörryttaren som precis börjat med islänning vilja lägga alla de pengar som krävs?

Björk skrev:
Ja, NÅGON/Några måste ju i alla fall stå bakom de x antal årens arbete som ligger bakom dagens bedömningsregler?! Säkert är en del folk tysta, men jag tror inte det är en "liten minoritet" som sitter och "bestämmer". Hela Sif är ju en demokratisk organisation där man väljer styrelse och avelsutskott. Om man inte finner deras arbete väl utfört kan man väl välja in nya representanter i styrelsen?

Jag håller med om att diskussioner ska föras! Absolut! Men jag vet inte om jag tycker det är så himla "tyst" eller ovälkommet med avvikande åsikter!? Jag är inte så jätteinsatt i just avelssammanhang så jag har inte full koll, så jag kanske ska vara tyst.
Det är så att bedömningssystemet faktiskt har förändrats under de senaste 6-7 åren. Ändring av viktningsfaktorerna likaså. Det har ständigt pågått förhandlingar mellan FEIF och Island för att försöka få fram något gemensamt bedömningssystem för att man ska kunna jämföra bedömningar i olika länder sinsemellan.
Det jag inte gillar är att det svänger ganska mycket mellan årtiondena, beroende på vilka det är som är tongivande just då. Man kan ha de bästa avsikter, men glömmer lätt respekten för naturligt urval osv. Det blir för mycket förändringsiver. Man kan också titta på hur det svänger på Island beroende på vem som är tongivande just då. Águst´s artikel var mycket intressant gällande bevarande av mångfald av islandshästen. Hans efterträdare förespråkar det motsatta... som jag tolkar det är det endast lättbyggda ridhästar med stor tävlingskapacitet som gäller för efterträdaren.
Styrelser med gamla rävar - med all respekt för deras arbete - är inte lätt att komma in i som ny - och dessutom förespråka något annat.
Och det är mycket prägel av "jante-lagen"!

På avelsmötet ställde jag frågan om en häst med dåligt lynne, men med gångarter långt över genomsnittet godkändes och togs in i stambok.
Svaret jag fick först var ungefär:
"Man kan inte straffa en häst för något annat. T ex om den har tunn svans så får den dålig poäng för huvud - så kan man inte göra."

Att jämföra lynnesfel med tunn svans tycker jag säger en hel del om inställningen till ifrågasättande frågor.

Att sedan den personen med erfarenhet av halvblodsavel som nu ingår reagerade på att man inte strök en häst pga lynnesfel tycker jag var alldeles utmärkt.
Det kanske är en person som trots allt (mina förutfattade meningar kanske...) är mer öppen för diskussion. Mycket positivt i så fall.

Och jag tycker absolut inte du ska vara tyst ;) fortsätt diskutera och det du inte tycker du kan, kan du väl lära dig.

Senast ändrad:

Jag tror du har rätt, det är avelns fokus av i dag som anses felaktig även om tråden började som en redogörelse för avelsmötet och det mål som där angavs.

Och visst fördyrar en stor efterfrågan på en begränsad vara priset vilket tidigare varit en röd tråd genom flertalet inlägg. Men det är inte bara Island som förmår ändra avelsmålet, utan även KUNNIGA köpare, som har krav och önskemål.

Björk skrev:
Jag förstår faktiskt inte. Du får ju avla precis hur du vill! Det finns inget förbud att avla på hästar med låg blup eller sämre bedömningssiffror... :crazy:

Vad jag kan utläsa så är det inte alls DÄR ditt problem ligger. Utan du vill att BEDÖMNINGARNA ska se annorlunda ut och premiera andra saker än vad de gör idag. För vad gäller själva avlandet så kan du ju faktiskt redan nu göra precis som du vill. Det verkar som om du vill att de hästar du tycker bäst om (pga vägvinnande tölt istället för höga lyft eller pga temperament istället för .... ??) vill du ska ha högre poäng, eller?

Jag tror att det funkar som så att om de allra flesta i islandshästvärlden höll med dig nu och förut så skulle ju faktiskt systemet bedömt just andra saker än vad det gör. Nu är det väl så enkelt att de allra flesta tycker det är okej att bedöma det som bedöms och därmed ser det ut som det gör. Det hindrar inte dig från att avla på annat än det ändå. Eller?

Beror snarare på att det är tävlings- och utställningsintresserade människor som är engagerade i detta och som tillsammans med penningintresse styr hur aveln skall se ut! De flesta jag pratar med är de andra 95 %en som håller på med islandshästar enbart för att de älskar dem och de tycker det är hemskt att de grövre hästarna får sämre på propotioner och att lyften blir högre och högre samt att den vanliga rejäla, naturtöltaren med supergott familjelynne håller på att avlas bort till förmån för töltande araber med raka halsar!

Anette

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 346
Islandshäst Hej alla! Jag har nu ridit min första lektion på islandshäst!! tjoho:D Red i kanske 7-8 år på vanlig häst när jag var yngre, ridskola...
Svar
5
· Visningar
2 391
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama