Avelsmaterial?

Priscilla

Trådstartare
Fick just ett mail av min uppfödare, där hon frågade om jag kunde tänka mig att låta min hund gå i avel.

n545724844_614342_5511.jpg

Frågan är hur man ska tänka som hanhundsägare?

Kommer hans tikintresse kunna öka av att han får para en tik eller två?
Kan han få mersmak? ;) Som det är nu har han inget nämnvärt intresse.

Vad har jag för ansvar över vilken tik som blir parad med min hane?

Hur väl insatt tycker ni att man ska vara i rasstandarden när man som privatperson har råkat ramla över ett bra exemplar av en relativt liten ras?

Borde jag ta mitt ansvar och låta hans "trevlighet" gå vidare?

Eller ska jag säga nej och försvåra kooikeraveln ännu ett snäpp?

Anledningar att säga nej?

Sv: Avelsmaterial?

Jättevacker hund :love:
Är han meriterad så tycker jag inte det ska vara några problem alls att använda honom, Speciellt om man har en snäv avelsbas så stödjer man ju sin ras om man har en bra hund som används i avel.

Tesora

Dom enda meriter han har är från utställning, där han har lyckats kamma hem ett cert hittills.

Det jag upplevt med hanar som har fått para några tikar är att det eg bara är intresserade under just själva höglöpet. De lär sig att veta när det är dags och bryr sig ofta inte så mycket innan och efter rätt tid. Alltså enklar än en hane som är på allt och alla hela tiden.

Ang om du ska använda honom i avel eller inte kan bara du bestämma.
Har han uppfyllt kraven på rasens hälsotester?
Vilka sjukdomar ligger i linjerna bakom? Där har man både som hanhundsägare och tik ägare ansvar att se till att ev sjukdomar inte dubblas.
Kan du inte be om hjälp av uppfödaren om vilka tikar han kan vara lämplig att använda på?
Hur är mentaliteten?

Har du en BRA hane ser jag ingen anledning att låta bli att använda honom. Speciellt med en lite avelsbas är det ju bra om den breddas.

det är väl bra merier varför inte? du får ju en slant också eller valp :)

Vad har jag för ansvar över vilken tik som blir parad med min hane?

?

Jag tycker hanhundsägaren har ett ansvar där, inte minst för din egen och för hundens framtida ryktes skull. Om du låter honom para en tik som inte nedärver bra saker, så står det ju hans namn i stamtavlan sedan också.

Kolla med din rasklubb, de brukar ha bra information om hur man ska/kan tänka och vad som gäller.

/Syrsa

Jag kan inte annat än hålla med falukorw. Tycker du och andra att han uppfyller de krav på hälsan som finns och han har en bra mentalitet så kör på om du vill ;)

Personligen tycker jag han ser riktigt fin ut, mer päls än vad jag sett på ganska länge. Hade själv en (enligt mig) snygg kooiker, gillar när de har rikligt med päls. Men tyvärr hade han inte rätt mentalitet, han var väldigt, kanske extremt reserverad mot folk han inte kände/tyckte om. Han var från en av de första kullarna i Sverige och vad jag förstått så har mentaliteten blivit bättre under de tio år som gått:laugh:
Ska bli spännande att se Kooikrarna på WDS och vad som proffisionellt bedöms som bra:D

Haha är ju nästan precis som den tråden jag just skapade :P

Han var från en av de första kullarna i Sverige och vad jag förstått så har mentaliteten blivit bättre under de tio år som gått:laugh:
Ska bli spännande att se Kooikrarna på WDS och vad som proffisionellt bedöms som bra:D

Ja, det är mentaliteten som är lite dilemmat i frågan.

Han har ett rastypiskt beteende- vill inte gärna hälsa på nya människor men accepterar att dom existerar. Sålänge dom inte tränger sej på, då kan han känna sig hotad och morra. Detta beteende har gett med sej med socialträning och ålder.

Enligt min uppfödare är kooikrar såna. Dom har stor integritet och är reserverade i sitt sätt. "Så är det bara". Hon tycker att Goliat (min vovve) är ett väldigt bra exemplar av rasen och kan tillföra mycket till aveln i och med hans trevliga temperament (han är väldigt lugn och cool) och bra pigment.

Medan en annan uppfödare är av en helt annan mening. Hon menar på att kooikrar ska vara milda och vänliga i sitt sätt och att det är förfärligt hur aveln fortskrider, med reservation mot främmande människor och andra hundar.

Så det pågår meningsskiljaktigheter i rasen och jag hamnar nånstans mitt emellan.

Problemet överlag med kooikeraveln är att rasen inte har hunnit bli homogen. Det finns många olika typer av kooikrar (lågställda, högresta, mycket päls, lite päls, jätteröda till bruna, mycket vitt och lite vitt osv osv osv i alla oändlighet), avelsbasen är jättesnäv.

Det var inte längesen man använde "kooikerlika byrackor" från landsbygden för att få fram denna hund efter att den varit nära att dö ut efter andra världskriget.

För att ta ett typiskt exempel:
Min vovves kull består av tre hanar och två tikar. Den ena tiken har redan hunnit få tre cert. Den andra tiken däremot har underbett och knappt någon päls. Goliats bror Sammi har vitt på örat- så han får inte gå i avel. Och den andra brorsan T-Rex har för kort svans.

Så det känns inte som att man får tillåta sej att vara för kräsen.
Min vovve är trots allt bra. Men tillräckligt bra, vem är det som bestämmer det?
Min personliga åsikt är att det används betydligt sämre hanar i aveln idag, så om Goliat kan få föra sina gener vidare blir det ju inte sämre hundar i alla fall.

Vad vet du om tiken som ska paras? Hur tycker du själv din kooiker är? Stämmer han väl överens med rasen? Är han rastypisk? Är han trevlig i mentaliteten? Innan man bestämmer sig för att para så måste man vara klar med om man vill jobba för att få fram rastypiska och hälsosamma individer. Bollen ligger som uppfödaren sagt hos dig och det finns säkert kooiker i utlandet som går att använda också.

Själv anser jag att temperament är A och O tillsammans med att hunden ska vara frisk och sund. Om du är tveksam till din hunds temperament, oavsätt vad som är rasstandard och inte, så hade iaf inte jag låtot honom föra sina gener vidare. Finns det någon anledning för rasen att vara på det sättet som första uppfödaren påstår? Om inte så verkar det ju ganska onödigt att avla på ett djur med sådant beteende.

Samtidigt kan jag förstå att man vill använda djur som inte är för nära besläktade med varandra, och med tanke på hur illa renrasaveln verkar vara på sina ställen med alla genetiska sjukdommar, så är det en viktig punkt att ha i åtanke. Men jag då, som inte är ngn renrasmänniska som tycker att alla raser är viktiga och unika, kan då istället tycka att finns det för få bra individer inom en ras kanske den rasen inte är ngt att avla vidare. Hur kan "få hundar inom rasen" vara en ursäkt för att avla på dåliga individer? Fast jag kanske har missförstått det.

Nu undrar jag om jag gjort annat än mest förvirrat ihop detta, gjort ngn arg och trampat i någons pannkaka med detta inlägg. :D Vi får kalla detta för ett inlägg med lösa spekulationer. :angel: Som sagt är det ju bara du som vet om du tycker att din hund är värd att avla på. Vi hoppas att du känner din hund väl, och att uppfödaren är seriös, så blir det säkert ypperligt i slutändan. :)

Om jag inte minns fel så står det i rasstandarden att de ska vara reserverade, alltså att de inte ska vilja fram och hälsa på allt och alla men den ska ju samtidigt inte vara så stark att det nästan övergår i typ aggression och inte tillåter någon form av hantering. Som vår Tippex kunde vi inte ställa ut mer än när han var valp, innan han fick ett så dåligt "humör". Han varnings morrade bara ibland, han gjorde utfall och gav "varningsnyp" som ibland kändes ordentligt men drog aldrig blod.(alltså var han inget bra avelsmaterial oavsett hur snygg han var) Så att Goliat säger ifrån med morr när han känner trängd, känns helt naturligt.;)

Nu har jag ju verkligen inte koll på hur avel fungerar mer ingående, men kanske att du kunde ta en "provkull" alltså para honom med lämplig tik en gång o se om det blir bra avkommor, med tanke på hur blandat utseendena på hans syskon är. Men som sagt, ren spekulation från en som ännu inte vet speciellt mkt om avel;)

ps. berätta gärna vad du bestämmer dig för tillsist:laugh:

Ja, det är mentaliteten som är lite dilemmat i frågan.

Han har ett rastypiskt beteende- vill inte gärna hälsa på nya människor men accepterar att dom existerar. Sålänge dom inte tränger sej på, då kan han känna sig hotad och morra. Detta beteende har gett med sej med socialträning och ålder.

Enligt min uppfödare är kooikrar såna. Dom har stor integritet och är reserverade i sitt sätt.

Fast enligt mig är reserverad något helt annat än att vara så osäker att man kan behöva morra om människor tränger sig på.

Jag måste gå lite mot strömmen här; nej, jag skulle inte avla på hunden om jag var som du. Jag vet att jag inte skulle göra det, jag har nämligen själv en hund som är "bättre" mentalt än genomsnittet men som jag ändå inte anser uppfyller kraven för en hund som ska gå i avel - d v s minimalt med rädslor. Även min hund har ett par CERT och har dessutom gjort ett riktigt bra MH och bedömts som skottfast på korningens mentaldel(han var en poäng från godkänd) men han brister ändå på vissa plan och aveln måste sträva efter att få fram bättre hundar, inte ligga kvar på samma nivå. Särskilt inte hos raser som faktiskt har problem. Att andra avlar på ännu sämre hundar får aldrig bli en ursäkt.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka