Avelshanar

C

canon_eos

Jag har en fråga ang. avelshanar.

Om man är avleshane ägare och ska låta den para sig med någon annas hona, vad brukar man tjäna då?
Är det en klumsuma eller provison per såld kattunge?
Nu pratar jag givetvis om raskatter.

Sv: Avelshanar

Det varierar mycket mellan olika raser. Inom min ras (ragdoll) så brukar avgiften ligga på ca 1000-1500:- i språngavgift, och därefter ca 700-1500:- per levande född kattunge. Är hankatten importerad brukar avgiften vara högre (det gäller inom alla raser).

oki.

Om man har en hane får den bli avelshanne eller måste man ansöka om att han frå bli det?

Om den klarar rasens hälsokrav och någon är intresserad av att använda honom. På perser ska de tex vara fria från PKD, och för många raser scannar man numera för HCM. Alla raser testas för FIV och FeLV innan parning.

En katt med RX-stamtavla måste dessutom avelsgodkännas genom att ställas ut som vuxen och få lägst bedömningen "Ex" (vilket de allra flesta katter får, det är väldigt låga krav)

Oki.
Min kille han har en riktig Sverak stamtavla.
Så om han är PKD fri och klarar alla hälsokrav så får jag alltså använda honom som avelshane, om jag/han vill?

Sverak utfärdar både LO och RX-stamtavlor, det är ingen skillnad i "riktighet".

Är han bara bevisat PKD-fri så är det upp till dig och honkattägaren att använda honom i avel, ja. Det ska finnas vet.intyg på att han har normala testiklar och normal navel. Navelintyget är ofta ifyllt på stamtavlan redan när man köper katten, eftersom vet kan kolla det vid besiktningen av kattungen.

oki.
Han är LO regestrerad, fast inte kollat naveln.
Men man kan ju passa på att göra allt det på samma gång :-)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
805
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4