avelsgodkänd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare celiiiina
  • Startdatum Startdatum
C

celiiiina

Om en hingst inte blir avelsgodkänd genom bruksprovet, hur är det då man får den godkänd? :)

Sv: avelsgodkänd

Beror helt och hållet på vilken ras det handlar om. Olika raser har olika regler med allt från att det räcker med att hingstens föräldrar finns i stamboken och han själv är frisk till inte alls om den inte klarar bruksprovet.

en halvblodshingst. är det inte någonting med resultat i tävlingar ?

Om hingsten inte blir godkänd vid bruksprovet så har den inte varit tillräckligt bra helt enkelt.
OM ägaren tycker att hingsten är bättre än den visat så kan man visa den igen på bruksprov.
Är den 4 år när den får "tummen ner" så kan man visa den igen som femåring, utan några särskilda krav.
Är den 5 år eller äldre så krävs att den har vissa prestationer för att ens vara berättigad att visas igen. Hur mycket den ska ha presterat finns att läsa i hingstreglementet som du kan hitta på www.asvh.se om du letar lite.

Sen är det så att oavsett hur bra den har presterat, så bedöms dess kvalitéer igen när den visas nästa gång. Det är inte nödvändigtvis så att han blir godkänd bara för att han har jättebra prestationer för sin åldersgrupp, utan nämnden ska fortfarande göra en bedömning om huruvuda de tror och anser att hans kvalitéer är tillräckligt bra för att han ska vara en lämplig avelshingst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka