Avelsfunderingar

K

Krasux

Skulle ni kunna tänka er en valp ur en kull där mammatiken har ett syskon med C-höfter och ett syskon med lindriga pålagringar på armbågarna?

Varför/ varför inte?

Sv: Avelsfunderingar

Kanske, det beror på hur övriga släktingar ser ut. Enstaka HD och AD får man räkna med. Det finns knappt några helt felfria linjer, men det får som sagt inte vara mer än enstaka fall. Morföräldrarna ska då helst komma ur helfria kullar och fader ska också ha bra statistik i sina linjer. Det viktiga är att linjerna har bra statistik. En helfri kull där linjerna är nedlusade med HD eller AD skulle jag inte vilja ha valp efter. Risken för ledfel ökar markant.

Jag har beställt en valp från en tik som har ett par HD-belastade (tom så illa som E). Tiken är friröntgad och är parad en gång tidigare. I denna kull är fyra röntgade hittills, alla fria. Pappan (en norsk hane) till min valp har bland det högsta HD-index hos de norska avelshannarna, av 174 avkommor är 91 röntgade med resultaten A:80, B:8, C:2, D:1, E:0.

Jag tycker att man får se lite cost-benefit såna här gånger, har tiken kvaliteter som verkligen kan tillföra rasen något tycker jag det ok. Men man ska ha det i åtanke när man väljer hane och välja en som nedärvt bra höfter.

Beror på hur stor kullen var, vad C:et beror på, hur många som är röntgade i kullen, hur det ser ut för halvsyskon, föräldrarnas syskon etc., men det är inte omöjligt att jag skulle göra det :cool:

Kan tillägga att tikens mor har av 13 röntgade avkommor 3 stycken avkommor med C-höfter, en med D-höfter och två med lindriga pålagringar på armbågarna. Tikens mors syskon är alla Ad-fria och en har C-höfter.

Fadern till tiken är en välanvänd hane med 18,4% C-höfter hos avkommor. Siffrorna för AD ser helt okej ut.

Fadern till den aktuella valpkullen har 13,6 % C-höfter hos sina avkommor (44 st). Och 9,1 % lindriga pålagringar hos sina avkommor.

Nu med lite mer bakgrund, vad säger ni om detta?

Då vill jag veta vad det gäller för ras?

För det spelar in faktiskt, när man ska bedöma om siffrorna är skapliga för rasen eller om de är katastrof.

Ovetande om rasen, så; Nej, med den kunskapen efter att ha kikat runt i stammarna och resultaten skulle jag inte köpa en valp efter den kombinationen!

Rasen är jaktgolden...

Jag är tacksam för alla råd för jag är själv kluven. Det är mycket viktigt för mig med en frisk hund och eftersom jag är otroligt intresserad av avel och denna hund är tänkt att bli min stora satsning så är det inte omöjligt att det blir en kull i framtiden- om hunden uppfyller de krav jag har. Men det är just det här med hälsan som gör mig funderasam. Mentalt tror jag att det kan bli en mycket bra hund.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du har nog rätt. Det svåra är att det inte precis kryllar av bra kullar nu och det skulle verkligen passa mig bra med valp till sommaren.

Jag har en annan tik som är en klar favorit, men hon gick tom. Och nästa år är möjligheterna för valp små.

:(

Där hade nog jag dragit öronen åt mig. E är riktigt illa och jag tycker inte riktigt att det väger upp med en super-pappa.

Jo jag har funderat en del på det innan jag bestämde mig för den här valpen. Jag har haft kontakt med avelsrådet för rasen ifråga och de har inte avrådit mig, även om de poängterat det här med HD`n. Som sagt har tiken haft en kull tidigare (med en annan hane), i en kull på åtta valpar är hittills fyra röntgade med resultatet 3A och 1B.

Det är en så bra kombination i övrigt så jag väljer att ta risken.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 384
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!