Avelsfråga!

Mysaan

Trådstartare
Tänkte kolla med er också. Jga har ett fullblodsto på foder för senare köp. Funderar på att kanske så småningom ta föl på henne eftersom gården vi står på ägnar sig mycket åt avel.

Blev tipsad om att sätta en quater på henne. Finns det någon marknad för denna blandning?

Sv: Avelsfråga!

Ok, nu tänker jag återigen lufta mina åsikter!

jag tycker såhär: Det finns en marknad för fullblod i quarteravlen men de flesta fullblod i quarteraveln i Sverige har inte där att göra :cool:

Jag letar (och har letat länge) efter ett fullblod av rätt typ för Hunter avel. Jag har kontakt med både uppfödare och tränare inom galoppen i Sverige. Att köpa in rätt typ av fullblod eller quarter appendix skulle vara mkt kostsamt.
När jag hittar detta fullblod kommer jag att välja hingst mycket nogrant, för att få fram en bra Quarter (appendix) till hunterklasserna.

Rätt typ för mig är en lite mer lågställd häst med storlek (gärna 170+), kort rygg, lång hals som sitter i naturlig "hunterform" från kroppen dvs nacke och manke i samma linje, markbundna långa svepande rörelser utan för mkt knälyft. Till detta ett vackert uttryck i huvudet.

För en sådan häst kan det finnas en marknad.

Visserligen finns det säkert en marknad för andra appendix (Quarter+Fullblod) också, men jag tycker samtidigt att det finns för många dåliga fullblod i aveln, som används bara för att det blir "renrasigt".

Och om du har rätt typ av fullblod för hunteraveln så vill jag säga att du kan välja den vägen, men det blir inte billigt... Och jag misstänker att det inte var det svaret du hade tänkt dig...

Nu sak jag inte dissa ditt fullblod! Det kanske är av en helt annan typ än den jag beskrev men ändå en väldigt bra häst och som skulle kunna funka i Quarteraveln pga sin fina exteriör, psyke och tävlingsmeriter (?)
Jag vill bara bromsa lite tänket med att "ja, jag tar en quarter eftersom jag har ett fullblod och så finns det genast en marknad för ännu en halvbra avkomma"....

Jag hoppas du förstår vad jag menar nu och inte tar illa upp! :)

Lägg gärna ut ett par bilder på ditt fullblod både uppställd och i trav och berätta mer om henne, vad har hon gjort, hur rör hon sig, storlek, stam, tidigare föl osv!

Nej jag tar absolut inte illa upp. Jag gör bara efterforskningar för framtiden. Tyvärr har jag ingen bild på denna dator.

Damen är 6 år och har inte gjort något på galoppbanorna och nu ska hon då bli ridhäst. har inte haft några föl innan elelr så.

Det är just därför jga frågar för att jag blev tipsad om Quater och faktiskt inte tänkt tanken innan. Först och främst nu ska damen skolas om till ridhäst och så ska vi testa lite vad hon kan passa som så avel blir det inte på de närmaste 3-4 åren i alla fall.

Vill att hon ska ha några meriter själv om hon ska in i avelsboxen.

Jag ska lägga ut bilder på henne senare när jag sitter på rätt dator så får du se. Hon är absolut ingen Wow häst men trevlig. Dock lite stressig men hon försöker åtminstone fatta vad man begär av henne.

Kan tillägga att hon har både kort rygg och kort hals. Gillar inte den korta halsen riktigt men man kan inte få allt.

Ok ska bli intressant att se bilder :)

Att hon inte är en WOW häst för folk som inte håller på med hunter behöver faktiskt inte vara dåligt.... en dressyr människa tex skulle förmodligen tycka tt våra hunterideal är alldeles för lågställda, markbundna osv....

Kort hals är ju inte så bra för hunteravel, men det kan ju finnas annat som väger upp.

Hur hög är hon, hur rör hon sig?

Vad ahr du tänkt att göra med henne, rida western, hoppning, distans, dressyr....

Hellre ett bra fullblodssto i quarteraveln än ett dåligt quartersto! :)

Andra idéer kan ju vara tex angloavel el halvblodsavel...

Det var jag som gav Mysan iden om att testa med en quarter-hingst. Jag har ett litet fullblodssto som ser ut som en "running quarter". Hon liten, 1,5x. ganska lågställd med en riktig äppelrumpa. Hon är blixtsnabb och har vunnit ett par lopp.

Hon är väldigt förståndig och tänker själv och löser de flesta uppgifter själv. Hon har bland annat plockat upp en plastpåse som låg i vägen på en smal stig. Sträckte ut nosen, luktade och tog den mellan tänderna så jag kunde ta den och stoppa i fickan. Ett treårigt fullblodssto direkt från banan!

Hon har ingen gång ur halvblodsperspektiv men hon gör dödliga sliding stops i hagen. Bakfötterna är en decimeter framför framfötterna och hon är väldigt vändbar och gillar dessutom att hoppa. Har tänkt att försöka rida lite western på henne när hon slutar löpa men jag vet inte om jag har tid och ork.

Har ingen uppställningsbild på henne men på http://www.seeger.dk/ finns en vinnarbild. Det gick inte att länka direkt till bilden men gå in på dag 13 och titta på lopp 4. Hon heter Petit Minou, bilden kanske kan ge en liten uppfattning i alla fall. Om inte kan ni se mig och min brorsdotter flina upp oss!:D:D

Ska genast kolla! :)

Som jag sa, hellre ett bra fullblodssto i aveln än ett dåligt quartersto...fullblodet ÄR en stor del av quartern!

Mitt inlägg var mkt för att jag känner att många "slänger in" sina fbl ston i quarteraveln för att de inte har någon annan användning för dem och för att det blir renrasigt.... jag vill bara ha lite mer tanke bakom!

Men, jag är fullt för fullblod i quarteraveln om det är av rätt anledning, det hoppas jag alla förstår!

Jag förstår precis vad du menar! :angel: Just därför har jag inga planer att avla kapplöpningshästar från lilla Skuttan. Hon duger som galoppör men lär knappast föra rasen framåt :devil:

Samtidigt är hon en så himla trevlig individ att det vore synd att inte använda henne till nåt annat än ridhäst. :love:

Hon är inte något för hunter eller equitation men som barrel-racer skulle hon vara perfekt!:banana: Jag har ingen aning om hur marknaden för det ser ut i Sverige men du har ju en fin barrelbild som din avatar.:D

Haha min avatar är nog lite missvisande....:angel:

Men jag tror marknaden för timed event-hästar är lite på uppåtgående så varför inte!

Hur hög är hon, hur rör hon sig?

Vad ahr du tänkt att göra med henne, rida western, hoppning, distans, dressyr....

Hellre ett bra fullblodssto i quarteraveln än ett dåligt quartersto! :)

Andra idéer kan ju vara tex angloavel el halvblodsavel...

Hon är 165 cm ungefär. har inte mätt henne.

Tyvärr var hon barfota och väldigt ömfotad när hon kom till mig för en vecka sedan så jag har inte haft så mycket möjlighet att se hur hon rör sig ännu. Hovis kommer på tisdag så sedan.

Travade henne i corallen och skritt och trav ser ledigt och behagligt ut.

Tanken är att jag ska ha henne till Western och distans. Eller åtmisntone är de det jag ska testa först.

Halvblodsavel har jag ingen större lust med eftersom jag personligen tycker halvblod är tråkiga. Åtminstone de jag har stött på kan jag tillägga för att inte dra alla över en kam.

Anglo är det fullblod/arab eller? Minns inte. :o

Kastar in 2 stycken gamla bilder på damen. Här är hon 3 år. I dag är hon klart muskelfattigare och mycket långhårigare. Hon blir 6 år i år så jag tycker ändå hon har tiden för sig litegrann. Hon har stått sedan i maj innan hon kom till mig. Hoppas på att få henne lika snygg igen. Tycker själv att hon ser bredare ut över bogen idag än på dessa bilder.

17862716.jpg

17862717.jpg

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 371
Senast: Amha
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30