Sv: Avelsfråga!
Ok, nu tänker jag återigen lufta
mina åsikter!
jag tycker såhär: Det finns en marknad för fullblod i quarteravlen men de flesta fullblod i quarteraveln i Sverige har inte där att göra
Jag letar (och har letat länge) efter ett fullblod av rätt typ för Hunter avel. Jag har kontakt med både uppfödare och tränare inom galoppen i Sverige. Att köpa in rätt typ av fullblod eller quarter appendix skulle vara mkt kostsamt.
När jag hittar detta fullblod kommer jag att välja hingst mycket nogrant, för att få fram en bra Quarter (appendix) till hunterklasserna.
Rätt typ för mig är en lite mer lågställd häst med storlek (gärna 170+), kort rygg, lång hals som sitter i naturlig "hunterform" från kroppen dvs nacke och manke i samma linje, markbundna långa svepande rörelser utan för mkt knälyft. Till detta ett vackert uttryck i huvudet.
För en sådan häst kan det finnas en marknad.
Visserligen finns det säkert en marknad för andra appendix (Quarter+Fullblod) också, men jag tycker samtidigt att det finns för många dåliga fullblod i aveln, som används bara för att det blir "renrasigt".
Och om du har rätt typ av fullblod för hunteraveln så vill jag säga att du kan välja den vägen, men det blir inte billigt... Och jag misstänker att det inte var det svaret du hade tänkt dig...
Nu sak jag inte dissa ditt fullblod! Det kanske är av en helt annan typ än den jag beskrev men ändå en väldigt bra häst och som skulle kunna funka i Quarteraveln pga sin fina exteriör, psyke och tävlingsmeriter (?)
Jag vill bara bromsa lite tänket med att "ja, jag tar en quarter eftersom jag har ett fullblod och så finns det genast en marknad för ännu en halvbra avkomma"....
Jag hoppas du förstår vad jag menar nu och inte tar illa upp!
Lägg gärna ut ett par bilder på ditt fullblod både uppställd och i trav och berätta mer om henne, vad har hon gjort, hur rör hon sig, storlek, stam, tidigare föl osv!