avelsboots?

Sv: avelsboots?

De skyddar baksidan av hoven när man rider. Man spänner framtill, och läderremmen du spänner med sitter närmare kronranden än tån på hoven. Metalldelen du ser på den vänstra, i bakkant av skon, ska ligga under hoven mot strålen och är tänkt att hjälpa till att hålla kvar bootsen. Men man får spänna rejält ...
Kollar du här; http://www.mokkur.com/boots.htm
så ser du under "blyboots" hur man sätter dem på hästen.
Bra text också :)

Att de kallas avelsboots beror på vikten; inom avelsvisningar på islandshäst får du max ha 120 gram / ben. Dessutom skall skydden vara svarta.

Inom sportgrenarna där du tävlar får du dels ha mera vikt på skoningen, och dels är den övre viktgränsen 300 gram / ben.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
693
Senast: Roheryn
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
449
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg