Avelsamatörer ska hålla tyst!

Sv: Avelsamatörer ska hålla tyst!

Absolut tycker jag att det ska finnas "användings-tips" till hingstens beskrivning. Jag kan säga att vi valde hingst efter ett par meningar i slutet att presentationen. "Hingsten har visat sig lämplig för ston som är ngt lågställda och lång rygg. Rekommenderas inte till ston med kort rygg".

Briar är ju hoppstammad och gjorde en skitbra resultat under bruksprovet i hoppning också. Nån annan har säkert koll på siffrorna.
Så det är ju inte så konstigt att han har bra blup i hoppning

En intressant reflektion efter att ha varit på kvalitetsbedömning i helgen är att många av de hoppstammade hästarna även rör sig bra medan det inte alls var lika påtagligt tvärtom.

Och samma sak tyckte jag att man såg på bruksprovet i våras. Många av hopphingstarna är betydligt mer rörliga än vad gångartshingstarna kan hoppa.

Och det är ju en rätt smart rekommendation - generellt sett så vill väl de flesta ha lite mer högställt och kortare i ryggen...

Detta var ett utdrag så det stod lite mer men det var just det vi fastnade för eftersom vårt sto är just lågställt och långryggad. Vi har även ett sto med kort rygg vilket innebär att efter hingstens rekommendationer blir det inte honom på henne. I alla fall tycker jag det är bättre än när det står lite allmänt "passar till de flesta ston".
Vad jag efterlyser i dessa presetationer är ärliga omdömen om temperamentet. För det spelar ju ingen roll om den så kan hoppa hus,kan man inte ha den på tävling så är det helt meningslöst. Men även för normalryttaren är det ju viktigt att få en trevlig och hanterbar individ.

Briar är ju hoppstammad och gjorde en skitbra resultat under bruksprovet i hoppning också. Nån annan har säkert koll på siffrorna.
Så det är ju inte så konstigt att han har bra blup i hoppning

Jag läste en artikel i ridsport, (det är ett tag sen nu) och där stod det att även Rolf Göran Bengtsson var intresserad av Briar som 4 åring. Så Briar kunde nog lika gärna blivit en hopphingst på högsta nivå om han matchats för det. Men nu blev det dressyr.

Själv har jag en liten primadonna efter Briar i hagen och hon är gudasöt ;)

Jo, det var lite det jag var inne på.

Väldigt många ston är just lite lågställda med lite lång rygg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka