Avelsamatörer ska hålla tyst!

Sv: Avelsamatörer ska hålla tyst!

Man måste ju lära sig att sålla! Precis som när det gäller allt med hästar! Man kan inte helt utan att kolla upp, fråga lämplig kunnig osv kasta på ny utrustning, behandla med nya behandlingsmetoder, ge nytt fodertillskott osv.
Nu vet jag ju att några tyvärr INTE sållar, men det kommer man ju inte ifrån!

För att hitta proffsen så gäller det ju att läsa lite mellan raderna anser jag, det gäller ju även här på Buke! Köpa allt med hull och hår, det gör jag inte, och jag vet att jag inte är ensam om att vara så "duktig".

Ja jag är ju också avelsamatör trots att jag hållit på med hästar "i 100 år".
Och jag tycker också jag har fått både bra råd och lärt mig mycket nytt och bra av de kunniga här på Buke! :bow:

Jag har även haft turen att valt en hingststation när jag betäckte mitt sto där jag fick proffsig hjälp trots att jag är helt ny när det gäller avel!

Jag förstår inte all denna förståelse och nästan tycka-synd-om känslor som de stackars stackars hingsthållarna får?

Varför ska inte hingsthållarna behöva anpassa sig till marknaden? Ja, de lägger ner massor av pengar på att köpa nya intressanta hingstar som de (såklart) vill tjäna pengar på. MEN då krävs det att de anpassar sig till marknaden istället för att gnäller på att alla amatörer som försöker avla inte fattar hur fantastisk och bra deras hingst är eftersom dessa dumma amatörer tror på alla rykten som skrivs på det hemska internet om deras fina fina hingst. Ja men gör något åt det då! Uppdatera en hemsida och marknadsför din hingst! Det är trots allt de dumma amatörerna som hingsthållaren tjänar pengar på!

En hingsthållare som satsat på massor av marknadsföring inför denna säsongen har varit Askö. Mycket riktigt har det också gjort att deras hingstar har fått många ston denna säsongen. LF på Hippo Essentia körde sin "kupp" och drog ner priset på Warsteiner och fick en hel hög med ston-reaktionen hos andra hingsthåller-jo gnäll. För gnälla det kan dom.

Visst att det är levande djur vi håller på med, men det hingsthållare gör är att sälja en produkt. Liksom på alla marknader måste de då visa konsumenterna att just deras produkt är värd att satsa på.

Nej, jag tycker inte ett dugg synd om hingsthållarna. Dom får faktiskt ta och gå en kurs i hur man gör en hemsida och sen ta och anorodna lite ordentliga hingstvisningar. Det finns HUR MYCKET som helst de kan göra för att visa upp sina hingstar. Men nä, gnälla på att det är amatörernas fel att deras fantastiska hingst inte får alla de ston som den förtjänar det är mycket enklare förstås.

Heja heja !!!! :bow::bow: Kunde inte sagt det bättre själv.

Jag läste en avelskrönika i Ridsport där krönikören ifrågasatte varför allt ansvar ska läggas på stoägarna att inte avla på fel ston, aveln måste föras framåt osv. Krönikören frågade helt enkelt varför inte hingstägarna skulle ta något ansvar? Varför tar de emot i stort sett alla ston, varför ska inte de också sålla så aveln går framåt?

En intressant reflektion tycker jag!

Fö så valde jag mellan två olika hingstar på samma station, och hingsthållaren var enormt "påläst" på sina hingstar, så jag kände verkligen jag fick hjälp med vilken av hingstarna jag skulle välja. Nu hade det säkert inte varit lika lätt om jag valt mellan en av "deras" hingstar och en på annan station, det är jag ju medveten om.

Fö så kan jag fråga de som kan mer om avel en sak jag undrar! Om en hingst med ren dressyrstam blir en hopptalang och hoppar svår hoppning (eller vice versa), vilka ston ska man använda den hingsten till? Säg en hingst med ren dressyrstam som går svår hoppning, ska man använda den i hoppavel eller dressyravel? Eller hoppas man på en multitalang?

Funkar inte ASVH:s hingstråd så att man kan presentera sitt sto och sedan föreslår experter vilka hingstar de rekommenderar man kan använda till sitt sto?

Du är förstås inte ensam om att kunna sålla men genom åren har jag sett så många som inte kunnat göra det. Alla som läser är inte vuxna, inte vana att ta till sig skriven information eller sålla bland det man läser. Eller så väljer man att lyssna på den som ger en det svar man vill ha, det är mänskligt.

Vad gäller att få information serverad på internet så tänker jag att det är en generationsfråga. Jag har inget behov av det alls, är jag intresserad av en hingst åker jag och tittar på honom och hör med andra om honom och hans avkommor. Den som är yngre än mig har antagligen en annan vana vid att söka information på nätet, när jag skaffade dator för 15 år sen var jag först i hela bekantskapskretsen:D

Tyvärr är det nog så att de som inte sållar på vad som skrivs på nätet inte heller sållar den info de får irl heller.

Jag läste en avelskrönika i Ridsport där krönikören ifrågasatte varför allt ansvar ska läggas på stoägarna att inte avla på fel ston, aveln måste föras framåt osv. Krönikören frågade helt enkelt varför inte hingstägarna skulle ta något ansvar? Varför tar de emot i stort sett alla ston, varför ska inte de också sålla så aveln går framåt?

En intressant reflektion tycker jag!

Fö så valde jag mellan två olika hingstar på samma station, och hingsthållaren var enormt "påläst" på sina hingstar, så jag kände verkligen jag fick hjälp med vilken av hingstarna jag skulle välja. Nu hade det säkert inte varit lika lätt om jag valt mellan en av "deras" hingstar och en på annan station, det är jag ju medveten om.

Fö så kan jag fråga de som kan mer om avel en sak jag undrar! Om en hingst med ren dressyrstam blir en hopptalang och hoppar svår hoppning (eller vice versa), vilka ston ska man använda den hingsten till? Säg en hingst med ren dressyrstam som går svår hoppning, ska man använda den i hoppavel eller dressyravel? Eller hoppas man på en multitalang?

Där håller jag med dig!
Hingsthållarna borde sålla mer bland vilka ston de tar emot. En enda gång när jag sagt till en hingsthållare att mitt sto har vita papper fick jag en reaktion och fråga om vilken färg avkommorna fick på papprena.

Vad gäller din sista fråga skulle jag säga att man tar den till ett sto som inte är lika utpräglat. Även om hingsten i sig själv är utpräglad i en gren har han gener för den andra, över huvud taget tycker jag att man inte ska stirra sig blind på individens egna prestationer utan gå ett par led bakåt i stammen. Och så skulle jag titta på hans bruksprov. T ex Briar som hoppar bra med en pappa och farfar som båda är placerade i svår hoppning och en morfar som hoppade 10/10 på bruksprovet.
En intressant reflektion efter att ha varit på kvalitetsbedömning i helgen är att många av de hoppstammade hästarna även rör sig bra medan det inte alls var lika påtagligt tvärtom.

Jag vill inte på något vis försvara hingsthållarna, men allt är inte relevant vad som skrivs.

En seriös hingstägare, hade givetvis sollat bland stona, och kan göra det, när hingsten står på naturligbetäckning, då får han hem stona till sig.

Men med dagens semin, så ser han inte stona.....

Lika väl vi sto ägare har ett ansvar, så gäller det för hingst ägaren detsamma.

Ett exempel är just Warsteiner, han har i år omkring ca 150 ston, tror ni att alla dessa ston verkligen passar till hingsten, eller hur många har valt honom pga av priset ?????
Vilka är då seriösa i detta fallet.....stoägarna eller hingst ägaren.
Och andra sidan, vilken hingstägare, "ger bort sprången, för en liten summa", till alla ston oavsett om det passar eller inte.
Vad är då riktigt?

Problemet är att de som skriver är olika kunniga. Vissa kan ingenting men är väldigt gapiga, andra kan mycket och är lågmälda och ödmjuka. Vem ska man tro på?
För några år sedan var det någon som envist hävdade att något om en hingst som var fel, t o m hingsthållaren var här inne och påpekade att det var fel, men personen hävdade trots alla bevis (det var ett faktafel) att denne hade rätt och hingsthållaren fel.

Hur ska den som läser här inne veta vem man ska lyssna på och vem man ska strunta i? Jag kan förstå att hingsthållare blir frustrerade när okunniga får andra okunniga med sig.

Mycket bra synpunkter! Har sett några hingstar som blivit totalt sågade och med en mob som glatt hänger på. Det är den tråkiga sidan. Det gäller att kunna sålla här som i så många andra sammanhang när man tar del av mediaflödet.

Tyvärr är det så här den nya tidens reklam ser ut (reklambolag arbetar likartat, kan t.ex starta en blogg där personen som skriver inte ens finns i verkligheten utan syftet är att göra reklam för någon vara i smyg m.m.). Därför håller jag med dem som menar att hingsthållarna bör anpassa sig mer och istället dra nytta av möjligheterna att synas på nätet. Nätet kommer inte att försvinna och syns man så finns man i detta sammanhanget. Kanske kunde det finnas en frågetråd här på Buke där olika hingsthållare kan besvara frågor från avelsintresserade och presumtiva avlare? Då kunde de passa på att förbättra kunskapen. Jag tycker även det borde ligga i hingstägarnas intresse att det kommer igång avelskurser av olika slag i landet. Som avlare kan det ibland vara svårt att hitta information runt avel och då vänder man sig till saiter av detta slag, speciellt om man är nybörjare skulle jag tro.

Jag tycker dock att det i många fall förs en saklig och vettig dialog här på avel (i alla fall i de trådar jag läser, andra väljer man kanske omedvetet bort). Likaså verkar det gå mode i vissa hingstar och andra mycket bra nämns aldrig och man vet egentligen aldrig vem som ligger bakom informationen som kommer eller i vems intresse den förs fram som jag nämnde ovan.

Tänker man i ett steg till så efterhand som en hingstar används ligger det ju även i avlarnas intresse (nya som gamla) att bra omdömen om hingstarna (man använt) når ut. Då blir avkommorna eftertraktade på marknaden. På sätt och vis lever hingsthållare och avlare egentligen i symbios och är beroende av varandra.

Tror med andra ord en dialog bör till! :)

Jag har inte läst artikeln...finns det någon länk?

Funkar inte ASVH:s hingstråd så att man kan presentera sitt sto och sedan föreslår experter vilka hingstar de rekommenderar man kan använda till sitt sto?

Ingen aning, har inte ens tänkt på att den finns :o
Någon annan som provat?

http://www.blup.se/sv-SE/horses/5088-briar-swb
Ser rätt ok ut på hoppsidan också ;)
Bara en tanke, men tror ni inte att rätt många dressyrhingstar kan hoppa också, såpass iaf att dom skulle kunna gå 130 cm utan några jättebekymmer? Samma med hopphingstarna, tror många skulle duga en bit upp i dressyrklasserna, men dom satsar fullt i hoppgrenen istället.

Hade faktiskt varit rätt intressant att se Briar hoppa :)

Jag kollar också helst på hingsten "på riktigt", alltså åker och kollar på hingstvisningar och sådant.

Men även innan internetåldern så var det ju problem med hästfolk (då ofta yngre) som ju trodde allt som alla sa till dem var sanning, ok och rätt! Så den dåliga sållningen fans ju redan då! Tex att prova utrustning bara för att man sett någon annan använda den, och sedan inte ha en aning om ifall den egentligen behövdes!

Tex så var jag med om en ponny, trevlig sådan, som ägaren/ryttaren red med en rejäl stång med kedja. Ponnyn var varken het eller tungriden, så vad stången gjorde var ju att göra ponnyn seg, så det var rejält långa sporrar för att få fram den! På den tiden fanns ju ingen maxlängd för sporrar på ponny.
Detta ekipage kom på en hoppkurs med Dadde Nätterkvist. Han frågade ryttaren "varför har du en engelsk sänggavel i truten på hästen?" Av åkte både stång och sporrar, sedan gick ponnyn kanon!
Ett exempel på vad som händer när "alla andra har det" styr hur man tar emot information.

En intressant reflektion efter att ha varit på kvalitetsbedömning i helgen är att många av de hoppstammade hästarna även rör sig bra medan det inte alls var lika påtagligt tvärtom.

Det har jag också lagt märke till när man de senaste åren varit runt och kollat på kvalitets, och också på 3-årstester.

Personligen skulle jag trots att jag vill avla hopphästar inte använda en hopphingst som har klass II exteriört och/eller en halvkass trav. Ser ingen anledning, det finns lika bra hopphingstar MED bra trav och som är klass I!

En seriös hingstägare, hade givetvis sollat bland stona, och kan göra det, när hingsten står på naturligbetäckning, då får han hem stona till sig.

Men med dagens semin, så ser han inte stona.....

Lika väl vi sto ägare har ett ansvar, så gäller det för hingst ägaren detsamma.

Ett exempel är just Warsteiner, han har i år omkring ca 150 ston, tror ni att alla dessa ston verkligen passar till hingsten, eller hur många har valt honom pga av priset ?????
Vilka är då seriösa i detta fallet.....stoägarna eller hingst ägaren.
Och andra sidan, vilken hingstägare, "ger bort sprången, för en liten summa", till alla ston oavsett om det passar eller inte.
Vad är då riktigt?

Detta håller jag inte alls med om. Hingstägarna har många gånger investerat mycket pengar i en fin hingst. Att begära av hingstägaren att denna måste sålla bland stona är lite väl magstarkt. OM det är en bra hingst så kommer de fina stona också och därmed lyfter aveln och förhoppningsvis blir även avkommor till lite sämre ston lite bättre än sina mödrar. Ett exempel på detta är Quite Easy-med sin fantastiska fertilitet fick han verkligen ALLA sorters ston. Men genomgående får man väl säga att han hjälpt till att skapa bättre typ och ge bättre gång till dessa "fulavlade" hästar.

Hur många hingstägarae skulle ha råd att säga nej till vart och vartannat sto? Visst hade det kunnat ge en stark spetsavel om detta gjordes, men sen får man ha i åtanke att alla inte har prestationsavel i bakhuvudet när de betäcker sina ston. Hästen är för de allra flesta en hobby och har inte OS som mål för avkomman. Ska dessa uppfödare inte få lov att avla då?

Kapitlet Warsteiner är ganska intressant tycker jag. Sannolikheten att alla ston han fått i år skulle passa honom faller mig lika sannolikt som att alla ston Cardento har fått verkligen har passat honom. Men jag skulle tro att de flesta av dessa ston Warsteiner fått troligen skulle betäckts i vilket fall som. Många gånger skulle kanske stoägarana också valt en hingst som är billig. Nu har de med ekonomin i tanke ändå kunnat använda en A-premierad hingst som ligger högt i blup, i synnerhet på typ (121). Så på sitt sätt tycker jag att LF har hjälpt till att få vackrare "fulavlade" hästar i Sverige:).

Men alltså, jag trodde inte du var så gammal? Är man under 60 så är man väl förhoppningsvis hyfsat van vid datorer vid det här laget, de har ju varit legio på de flesta arbetsplatser rätt länge.

Att inte använda internet alls i informationsletningen om hingstar verkar rätt dumt, det skulle t ex betyda att man bortser helt från blupdatabasen?

Hur gammal jag är står i min profil. Ingenstans har jag skrivit att jag inte använder internet alls.

Jag anser mig ha järnkoll på hingstarna,MEN jag hatar datorer och har aldrig knappat mig in på blupdata..............Ooooooooooooops!!
Så det går bra ändå,trots åldern ;)

Jag håller med du!

Jag tycker det är skrattretande att det ska vara sånna diskussioner om alla som valt Warsteiner i år bara p.g.a priset.

Q-E och Hip Hop hade säkerligen inte fått riktigt så många ston om inte seminstationerna tipsat stoägare om deras kanon kvalité på sperman, det hör man ju varje år på stationen, "byt till xxx" när stoet inte tagit sig.

Andra väljer vissa hingstar för att dom är upphypade eller för att deras avkommor presterar bra i årsgångschampionaten.

Jag tror att väldigt många kan tänka sig att ta en hingst som passar lite sämre (eller en hel del) än en som passar perfekt om det betyder större chans på dräktigt, lättare såld avkomma eller något annat.

Jag förstår stoägarna som betäckt med Warsteiner, tro fasen man hellre betäcker med en billig hingst än inte betäcker alls om det nu hänger på ekonomin. Det är ju bevisligen ingen skräp hingst.

Ett sto kostar lika mycket att ha tomt som dräktigt (nja nästan lite mindre på matkontot) så varför inte göra en billig fölunge och förhoppningsvis åtminstone få igen sina pengar nästkommande år?

Jag tycker att både HE och Askö gjorde smarta drag i år, det har de tjänat på och det är sånt folk kommer ihåg till nästkommande år.
Dessutom tvingar de övriga hingsthållare att tänka annorlunda då stoägarna väljer andra hingstar istället.
För lets face it, det är ganska mycket samma linjer i många hingstar, de är likvärdiga på många sätt och det finns alltid andra hingstar som passar lika bra eller dåligt så då går man på villkoren och priset för att sålla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka